• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Joseta: Javisst kan du hänga här. Själv hänger jag här även om Grekland blir nästa steg.

• NinaCamilla

Tilda: Jag förstår dig. Ta din tid att vara ledsen och senare kommer kämparglöden tillbaka. Jag lovar även om det känns inte just nu så. Kram.

Nu är jag glad - så glad! Igår fick jag email från Aten-kliniken att de satsar på att vi får 8-12 ägg vid donation och om de får 5 eller mindre, byter det helt och hållet donator till oss. Vi som ALDRIG fick så många ägg i alla dessa försök i Åbo, en gång bara 1 befruktat klass 3! Det kallas för service. Jag får alla mediciner: Babyaspirin, fragmin, prednisolon och intralipid (IL) samt en behandlingplan för 12 veckor om jag bli gravid. Äntligen någon lyssnar på min rop av hjälp oavsett hur det blir sen. Jag har väldig bra vibbar på det här.

Just nu kämpar jag för min rättighet för att skaffa barn med jobbet. Om jag inte få tjänsteledigt från jobbet på mitt livs viktigaste beslut, kommer jag avsluta min anställning utan ett nytt jobb. Jag orkar inte jobb tjafs och privata problem samtidigt.     

• NinaCamilla

Mirakel: Jag kom på att har du gjort hysto att allting är OK hos dig? Jag hittade vid operation orsaken varför våra 4 ÄD misslyckades. Begär också alla mediciner till nästa ÄD. Jag kommer få så mycket mediciner nu till nästa att jag känner mig som gående apoteket. Styrkekramar! Vi kommer vara veteraner på det här - i gott och ont.

• NinaCamilla

Proxima: Välkommen till tråden! Ni har lite samma story som vi. Min amh-värde var 0,1 och fick avbryta första försöket.

• NinaCamilla

Myran och Sakura: Grattis! Ni ger oss verkligen hopp även om jag har tvivlat några gånger efter alla dessa försök. Kram

• NinaCamilla

Jag hoppas alla som är på gång - LYCKA till nu! Jag hoppas på flera julklappar här på tråden. Det är dags för det
    .

• NinaCamilla

Ypke: Grattis grattis! Härligt att höra att du har plussat. Du ger hopp till mig som ska gör 4. ÄD jan-feb i Grekland. Vi har ägg i frysen i Åbo också som back-up plan.

• NinaCamilla

Ypke:

Hjälper det här? Släng paragrafen till dem för att läsa.

Enligt Europaparlamentets och rådets Direktiv 2011/24/EU som trädde ikraft den 25 oktober 2013, artikel 5 C) anges att en patient som fått gränsöverskridande hälso-och sjukvård och som behöver särskild medicinsk uppföljning vid återkomsten till försäkringsmedlemstaten har rätt till samma medicinska uppföljning som om vården hada tillhandahållits i försäkringsmedlemstaten. Det innebär att nâr en patient har fått vård i ett annat EES land, ska patienten erbjudas samma medicisnka uppföljning i Sverige som om vården hade givits hemmavid.Således, en patient som har fått vård i ett annat EES-land och vid hemkomsten till Sverige har behov av fortsatt vård, bedöms efter behov och inte efter var den huvudsakliga vårdinsatsen har tillhandahållits. I artikel 5 d d anges att försäkringsmedlemsstaten ska se till att patienter som söker eller får gränsöverskridande hälso– och sjukvård, får tillgång på distans eller åtminstone har en kopia av patientjournalen, i överensstämmelse med och med förbehåll för nationella åtgärder som genomför unionens bestämmelser om skydd av personuppgifter, särskilt direktiven 95/46/EG och 2002/58/EG. Detta innebär att Sverige ska se till att patienter som mottar vård i ett annat EES-land har tillgång till sin patientjournal. Du hittar Direktivet på följande web-sida: http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=EN&numdoc=32011L0083 Den svenska lagprpositionen hittar du på: http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/94/77/7c9e8570.pdf

• NinaCamilla

Tilda: För mig var det inget problem att få trombyl och prednisolon vid ÄD i Åbo. Jag fick inte clexane eftersom jag hade inte fått någon missfall förut och därför fick jag trombyl som fungerar på annat sätt. Vi ska göra ÄD i Grekland och nu kommer jag få clexane och prednisolon, men ingen trombyl. De kan också ge dig gonapeptyl som du ska ta 3-4 dagar efter ET. Kolla med läkare om du kan få det. Det skulle hjälpa till med fästningen, tror jag.

Ooh jag vill också vara på gång men måste vänta 2-3 månader till innan livmoder är i sådan sikt att vi kan göra det. Jag hörde att de ska ge mig en donator samt en back-up donator och 8-12 ägg ska vi få Jag är förväntasfull men så rädd att testa negativt. Vi har 3 embryo i frysen i Åbo också men de var inga toppenägg.   

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011