• Vädur 78

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej!Fick brev från åbo idag. Vi ska träffa Mika Rantala. Hur är han? Kan han svenska? Mannen ska göra en spermaanalys. Vi gjorde ju en IVF nu i november. Räcker det, sperman var ok då. Sen skulle man ha samtal med psykolog, går det med vilken som helst? Stod ATT jag skulle kolla TSH men har ju ätit levaxin sen 2007 och kollade det senast i oktober och låg bra då.

♥♥♥
  • Vädur 78
    Lie1: tack för svar! mannen hade frågat om spermaprovet när han ringde första gången och han behövde inte lämna något om vi gjort IVF nyligen.
    Ska ta TSH snart så ska be att få det hemskickat sen.  KRAM 
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Kan någon berätta vad man tar för läkemedel vid ÄD och när börjar man i menscykeln???

♥♥♥
  • Vädur 78
    Fru xx skrev 2011-12-09 15:24:04 följande:

Vädur - jag ska börja med Procren injektion på cykeldag 21, som långtidsverkande nedreglering. 15 dgr efter det ska jag på första VUL för att kontrollera äggstockar och livmoderslemhinna. 2 dgr efter det ska jag börja med medicinering med Progynon (östrogen) 3 ggr/dag, Prednisolon (kortison) 2 ggr/dag och Trombyl (blodförtunnande) 1 gång/dag. Sedan ska jag på nytt VUL 9 dagar efter medicinstart för att kontrollera livmoderslemhinnans tillväxt. Efter det får jag besked om när jag ska börja med progesteron vagitorier, vilket man gör några dagar innan embryoinsättning. Preliminärt ska det bli äggplock på vår donator 30/1-1/2 och sedan insättning av embryo på mig 2-3 dagar senare. Så nu rullar det på... hoppas hoppas hoppas det kommer att funka detta!

Tack för info
    Får alla Prednisolon i Åbo? Jag tog det nu vid våran sista IVF eftersom jag har antikroppar så vill nog ta det igen.
    Så man behöver bara gå på 2 vul? Vad skönt  
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Är det någon här som både gjort IVF och ÄD? Hur är skillnaden i behandlingen?? Biverkningar och sånt... vilket är jobbigast?

♥♥♥
  • Vädur 78
    NinaCamilla skrev 2011-12-12 08:46:35 följande:
    VI har gjort både och. Det var dock avbryten IVF försök men jag tyckte att IVF-sprutor var mycket behagligare än ÄD mediciner. Jag kände ingenting av IVF-mediciner men alla ÄD mediciner känner jag av. Jag har haft mycket biverkningar över mediciner men andra sidan är jag överkänslig för p-piller också. 

Prednisolon - vad är det för mediciner? Jag har sköldkörtel som producerar antikroppar. Då undrar jag hur ni har fått tag på sådana mediciner? Vilka undersökningar etc? Ibland känns det att det är bäst att veta själv - då kan jag ställa krav. 

Vi åker till Åbo för andra försöket i januari  Jag hoppas på att vi alla lyckas år 2012!! 

Kram
    Jag har inte mått dåligt av IVF medicinerna, det jobbigast har varit vaggisarna tycker jag.
    Prednisolon är kortison, de testade det på mig för att se om äggkvalitén blev bättre samt många får väl det för att kroppen inte ska stöta bort embryot. Särskilt om man har antikroppar för det motarbetar väl lite.
    Min IVF läkare skrev ut det, tog blodprov TPO antikroppar. Frågade honom om vi går vidare med ÄD och då tyckte han jag skulle ta det med och sa att i Riga ger de alla det 
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    NinaCamilla skrev 2011-12-16 12:58:07 följande:

Värdur 78: Vilken typ av antikroppar har du? Äter du levaxin för sköldkörtel? Min husläkare tog alla blodprover för att kolla orsaken till sköldkörtel och tydligen har jag antikroppar som stöter emot hormon. Jag undrar om jag ska ta denna journal till Finland för nästa insättning.

Det verkar vara olika behandlingar för olika personer men jag har ingen aning om jag ska fråga efter eller inte. Nu känns det som att jag har 3 olika läkare och försöker förmedla i mitten.

Kramiz

TPO antikroppar, hade 160 tror jag. äter Levaxin. Ja ta med den info till Finland
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Lie71 skrev 2011-12-26 20:05:04 följande:
    Välkommen Plingelan.

Du är långt ifrån ensam om att inte kunna på egen hand.......Trevlig man som hittar tråden till dig.
    Vi går också i Åbo och har Mikka som läkare. Deras mumindialekt är underbar, om man nu gillar den dvs...
    Jag är också i förtidigt klimakterium och har tydligen varit det innan jag blev 30 är och frågade min läkare varför man inte vart en klimakteriekossa som du uttryckte detFlört och det var pga p-pillerna jag åt och som döljde symptomen om man hade några... Du har säkert läst tråden i detta läge om du orkat och vet resten...

Alla ni andra så får jag hoppas ni haft en bra jul.
    Har ännu fått + på stickan(testade i lördags igen), men har inga direkta symptom längre vilket oroar mig. Illamåendet på kvällarna har avvtagit en hel del. men från nedre reegionerna känns det ännu som molvärk, så är det någon som vet om det kan vara så här?????     
    Ska ringa Åbo som sagt efter nyår igen, så får vi se vad de säger. 

Ha det så bra så länge.
    Kram från mig          
    Stort GRATTIS, vad underbart!!!! Vilket försök var det på?
    Symptomen kan komma och gå och är helt naturligt Bra med molvärk, något som håller på och växer Kram kram
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Plingelan skrev 2011-12-26 18:41:21 följande:
    Hejsan allihopa.
    Jag är ny här och tänkte presentera mig lite. Glad 
    Jag är 34år och bor strax utanför Malmö.
    2011 har varit mitt värsta år i mitt liv, men mkt sorg och tårar.  Fick reda på i januari att mina äggstockar förstörts av cellgiftsbehandling (för behandling av reumatisk sjukdom) och som pga gjort att jag kommit i för tidigt klimakterium. Vilken chock att få reda på detta! Tyckte en lång tid att det var mest synd om mig i hela världen & sedan bli ständigt påmind när alla omkring en får barn & ser det som världens självklarhet. Det har gjort & gör mig riktigt upprörd. Avsaknaden av hormonerna gjorde inte det bättre heller...betedde mig nog som värsta klimakterie-kossan om jag ska vara ärlig.Skäms
    Men nu, snart ett år senare har jag med många kuratorbesök och samtal med min man och lite hormontabletter på det Skrattande...börjat hitta tillbaka till mig själv. Bearbetat sorgen med att inte kunna få egna barn.  Börjat se på det hela annorlunda. Kan skratta igen.
    Sedan september står vi i kö för äggdonation på RMCi Malmö men beslöt oss för skynda på det hela...sagt och gjort..den 12 december var vi på vårt första AVA-kliniken i ÅBO. 
    Sånt trevligt bemötande man fick där. Kändes så bra när vi gick därifrån. Glad Nu är det bara att vänta...
    Det var faktiskt min man hittade denna tråd till mig. Vilket jag är glad för. Känns inte så ensamt med problemet längre. 
    Alla fall vi jag önska er alla en god fortsättning på julen.
    På återseende!
    Mvhh Plingelan 
    Tufft år du har haft Men skönt att du börjat hitta tillbaka Vilken underbar man du har som letar upp tråden till dig
    Låter bra med trevligt bemötande i Åbo, vi ska dit i februari. När ställde ni er i kö där? Kram kram
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Lie71 skrev 2011-12-26 20:21:35 följande:
    Tack Vädur78.
     Det är vårat 2:a ET, Vi har gjort ett ET i Juni som vart Minus, sen klarade sig inte de i frysen så vi började om på ruta 1 med ny doantor.
    Så nu får vi hoppas att detta stannar kvar, ska var på 6+0 eller 5+5 beroende på hur man räknar.
    Och jag hoppas på Plus för flera i tråden.
    Kram   
    När ska du göra första vul?
    ♥♥♥
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011