• Fru xx

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tack för att ni höll tummarna och tänkte positiva tankar! 
    Tyvärr hjälpte det inte denna gången. Det blev negativt resultat på blodprovet, hcg var lägre än 1 Gråter 

Känner mig deppig och så himla trött på något sätt. Vet att vi kommer att försöka igen men just nu känns det bara så jobbigt. Vi har två embryon kvar i frysen men jag vet att det finns en risk att ingen av dem klarar upptiningen. Nu denna gången gick fem av våra sju embryon åt för att få fram de två som sattes in. Det är ingen vidare statistik tycker jag. Så ifall det inte blir nån mer FET eller om nästa FET inte heller blir barn så får vi också börja om helt och hållet med att köa för ny donator, köra hela protokollet från början och hosta upp ytterligare ca 70 000 kr. Känns tungt... 

• Fru xx

Ja grattis från mig också Dustypuppy! Härligt med ett plus!

Tack för all omtanke från er alla, dels efter vårt hemska missfall och sedan det urtråkiga minuset efter FET.
    Ava säger att vi hinner göra en FET till nu innan deras semesterstängning. Jag har beräknat att nästa mens borde komma runt 11 juni och då ska jag börja med progynon igen och sedan blir det förhoppningsvis en insättning i slutet av juni eller början av juli. Vi har ju bara två embryon kvar i frysen så vi tror nästan inte att det blir någon insättning. Nu sist var de ju tvungna att tina fem embryon för att få fram två bra som de kunde sätta in. Nu har vi ju som sagt bara två kvar så risken känns rätt stor att ingen av dem klarar sig. Men vi hoppas på att i all fall en ska klara sig, hela vägen denna gången...

Ifall det inte blir någon FET så lutar det åt att vi kommer att åka till Riga så fort som möjligt. Ava där har ingen kö för ÄD. Tror inte vi orkar köa på nytt 6 - 8 månader på en ny donator i Finland. Känns jobbigt att tiden bara går. Känns jobbigt också att ev byta klinik. Nu har vi fått bra kontakt med dem i Tammerfors och är nöjda med vår läkare där. Men men... fördelen med att slippa köa väger nog över till Rigas fördel.

Hur tänker ni andra kring detta med att ev byta klinik? Eller har någon köat igen för ny donator i Finland? Hur länge fick ni köa för nästa donator?

• Fru xx

Förstår att du är rastlös NinaCamilla, jobbigt ju att behöva vänta igen så länge. Har de sagt något om hur lång kötid de har just nu? Tråkigt att du är missnöjd med din behandling, går ni i Tammerfors eller Åbo? Vi går i Tammerfors och har fått ett gott bemötande tycker jag. Läkaren är bra och tar sig tid att prata och förklara efter insättning, nu senast satt vi och pratade i över en halvtimme om statisktik och forskningsrön  

• Fru xx

Härligt Mirakel, grattis till ett fint embryon, håller tummarna!

Välkommen hit Skruttet!

Tack för att du berättade din historia Dustypuppy, mycket intressant läsning. Har inte hört om den sprutan tidigare. 

Tack också Lie för att du delade med dig av hur det var för er. Visste inte att det kunde gå så fort att få en ny donator, trodde att det alltid var uppåt minst 6 månader. Men ska definitivt ta upp det med kliniken nu vid FET.

Hoppas nu att det inte blir trassel med att få tid till VUL för att kolla slemhinnan eftersom jag ska göra det typ någonstans runt midsommar, antingen precis före eller efter. Beror lite på när mensen kommer. Vad gör man om man inte får tid till VUL pga semestrar? Har aldrig haft några problem med slemhinnan, den är alltid typ runt 13 mm och 3-skiktad. Har aldrig haft några myom eller något annat trassel i livmodern, allt har alltid sett bra ut. Nästan så det känns onödigt att gå på VUL... :)          

• Fru xx

Härligt att många är på gång, tummarna hålles för er tjejer!

De har inte sagt något om långtidsodling till oss heller. Vi gjorde det en gång på egen IVF då vi hade tre embryon, en av dem utvecklades då till blastocyst men fick minus. 

Enligt Ava i Tammerfors kunde jag göra blodprov på hcg på dag 11 efter insättning med 3 dygns embryon, om jag ville göra vanligt gravtest på urin skulle jag vänta ytterligare 3 dagar enligt läkaren. Efter första ET gjorde jag vanligt gravtest hemma på dag 12 och fick då plus. Efter FET gick jag och gjorde blodprov men det var ju tyvärr negativt.

Nu väntar jag på att mensmonstret ska komma, den skulle ha kommit idag men det har den inte gjort. Annars alltid i tid förutom när man väntar på den. Ska börja knapra progynon när den kommer, inför FET 2. Vi har bara två embryon kvar i frysen så jag är lite orolig att det kanske inte blir någon insättning. Fast om embryona inte är livsdugliga är det väl lika bra att få veta det direkt och inte gå runt och hoppas i två veckor för att sedan få minus.

Hade varit så himla kul om vi alla kunde få plus nu så att det blir en massa Ava-bebisar nästa år!

• Fru xx

Beklagar verkligen att det blev negativt test Mirakel! Det är så himla tråkigt och ledsamt.   Kram!

• Fru xx

Nu måste det bli plus Tigermamman och Wannabefler, håller tummarna för er!

Jag fick äntligen min mens igår, fem dagar senare än vanligt. Så har börjat knapra progynon, prednisolon och trombyl inför FET 2. Vi har bara två embryon kvar i frysen så vet inte om jag ska våga hoppas på att det blir någon insättning, känner mig lite nere idag. Fick idag reda på att en gammal kompis är gravid, hon ska ha barn precis då som vi skulle haft ifall vi inte hade fått missfallet, känns jättejobbigt, man jämför sig liksom. 

• Fru xx

Nej vad tråkigt med era negativa resultat Wannabefler och Tigermamman! Fy vad ledsamt, lider med er, vet ju precis hur det känns... Hoppas turen vänder till er fördel nästa gång! Tack för era peppande ord och tummar! Tror minsann att det hjälpte för båda våra två embryon som var kvar i frysen klarade upptiningen och fortsatte dela sig Så alltså sattes två embryon in i torsdags, är på ruvardag 6 idag då. Åh vad jag hoppas att det funkar denna gången!!!

• Fru xx

Uppdaterar listan jag med! Ruvardag 7 idag, kan inte påstå att jag känner mig gravid direkt, det är bara att vänta och se... Fy vilken tortyr detta är! 

ÄD I FINLAND     

Funderar på ÄD:    

Första ÄD-möte inplanerat:

V
    arit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator: 

Fått donator o väntar på ÄD:

På gång:
    Tigermamman
    (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker  över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg.  Tar procrenspruta igen den 21/4
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET  7/3. Testdag 21/3, testade minus. Tolv embryon i frysen. Inplanerat FET  med långtidsodling 15/5 om embryona klarar upptining.

Ruvare:
    Fru xx
    , FET2 med två embryon 5/7, testdag 19/7. Förra FET i maj med två embryon blev minus. ET med två embryon 6/2 blev plus 18/2, hjärtslag på VUL 12/3 men tyvärr missfall i 9:e veckan. 

Gravid:
    Lie1
    ,  stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel    9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till  frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar. 
    Dustpuppy, ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag, VUL 25/6 hjärtslag och fosterrörelser storlek mätt till 8+2

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran
    :   1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i   jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Står i kö,  förhoppningsvis  ny donator hösten -12. mirakel ( kö sedan maj -11,  Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett  till magen o ett till frysen, testade minus. FET maj -12, testade minus.  Står i kö, förhoppningsvis ny donator hösten -12. 
    NinaCamilla  (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i   juni-11, en  ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 -  testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen)  - testade minus i Feb-12, hoppningvis ny donator hösten-12

• Fru xx

Tack så mycket för tummarna och peppningen WannabeFler! Solig

Ja du har nog helt rätt i att det måste vara i stort omöjligt att känna några "säkra" symptom så tidigt. Många känner ju inte ens några symptom då de plussar. Dessutom är varje graviditet annorlunda, något man känt tidigare behöver man inte känna igen och tvärtom. Sen vet man ju inte heller vad som är biverkningar av medicinerna men jag tror att det är så att progesteron ger graviditetsliknande symptom för många. Sen är man ju också extra uppmärksam och känner allt efter lite extra och känner kanske därför smågrejer man i vanliga fall inte skulle lagt märke till ens Skrattande

Som vanligt så tycker jag att första veckan har gått jättefort, de första dagarna efter FET bara rusade iväg men nu sista veckan innan TD så börjar ju tiden snigla sig fram... Ska försöka att inte vara inne på FL för mycket och läsa om symptom och sånt, men det är ju lättare sagt än gjort att tänka på annat Glad

Hur ska ni göra WannabeFler, blir det FET till hösten? Har ni många embryon i frysen?    

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011