Skruttet 69 skrev 2012-05-29 20:05:21 följande:
Hej!
Ny i tråden men jag har läst igenom den från första till sista inlägget och det har hjälpt mig och sambon att fatta viktiga beslut. Tack för att ni har delat tankar och erfarenheter.
Förra veckan fick vi minus på stickan efter ett IVF-försök. Ett av tre befruktade ägg ansågs tillräckligt bra för isättning men det lyckades inte. Förmodligen är jag för gammal (43 i oktober) och det är för snålt med tid och för dåliga odds i Sverige så vi satsar på äggdonation i Finland istället.
Torsdag den 14 juni ska vi till Åbo på första besöket. Känns pirrigt men också hoppfullt.
Lite frågor:
Är det svårt att bli godkänd för att ta emot donerade ägg, dvs kollar de upp en precis som vid adoption, några särskilda kriterier som måste uppfyllas?
Hur stora odds är det att det ska lyckas? Chanserna vid IVF var för mig ca 20 % och det tyckte vi var för lågt för att pröva igen. Jag är fullt frisk och har fortfarande en regelbunden menstruation. Sambons spermier har normal rörlighet.
Är det något särskilt vi ska tänka på vid första besöket?
Hur är personalen? Trevliga, tillmötesgående eller stressade?
/Skruttet 69
Hej och Välkommen hit SKruttet 69
Det är inte som adoption. Det ni måste göra är: mannen gör sperma prov om det inte är för gammalt(min sambo gjorde det på Huddinge och de skickade svaret till Åbo, medtag remiss från Åbo) och du måste göra de vanliga blodproven HIV osv och de kan du maila eller skicka sen.
Sen måste man prata med en psykolog, vi gjorde det via Familjerådgivningen i Stockholms Stad, kostade 450 kr för 90 min. De säger som så att efter 6 gånger(insättningar) är det 75% som har baby rate, kan aldrig bli 100%.
Efter ET så är det 50% som blir gravida, men ca 30% som får barn taken home.
Vi hade Mikka och han var vänlig och hade ett lugnt intryck och beskrev detaljerat hur allting fungerade.
Sen sköter Rikka all kontakt efteråt, med Mikkas överseende.
Skriv ner era funderingar och ha med det som minnesanteckningar, för väl där så är det så mycket info ändå.
Lycka till nu i Åbo så ska ni se att det går bra