• Vargmor

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej allihop,
    Står i kö för äggdonation på Sahlgrenska men lär inte vara framme där förrän nästa höst/vinter. Vi beslutade tillslut att vi inte orkar vänta så länge så vi kontaktade Fertinova i Helsingborg i oktober och har fått tid för ett första besök i början av februari. Det känns fortfarande som det är mycket jag inte har koll på för äggdonation så alla tips och ideer här känns som ett stöd.
    .
    Vi har försökt i ca 7 år med olika former av behandlingar. Senast 3 st IVF på Sahlgrenska. Får många ägg men de utvecklas inte så har aldrig gjort någon återinsättning.

Två frågor nu direkt som jag undrar över. Behöver ju be om mina journaler, genomföra psykologsamtalet, ta vissa prover och sedan när behandlingen är igång ta ultraljud. Kan jag berätta för Sahlgrenska att jag står i kö i Finland eller tappar jag min plats på Sahlgrenska då? Vet ju att många vänder sig utomlands medan de står i kö i Sverige. Annars måste jag hitta en annan klinik här i Göteborg som kan göra prover och undersökningar. Vet ni hur det fungerar?
    Fråga 2: Vi har stått i kö ca 1 mån men fått tid i Helsingborg först i början av februari. De säger ca 6 mån väntetid, räknar de då från besöket i feb eller från när vi ställde oss i kö i okt?

• Vargmor

Hej,
    tack för alla svar, tips och välkomnanden. Det betyder mycket när man är ny inom ÄD.
    Ledsen att jag inte varit inne och svarat under veckan. Är väldigt mycket på jobbet och har varit uppbokad på kvällarna.

Jag ska ringa Sahlgrenska imorgon och försöka boka in ett psykologsamtal.
    Dustpuppy: Tar väldigt gärna empt tips på gynekolog i Göteborg. Det skulle vara jättebra. Tack!

• Vargmor

Hej! Undrar om samma sak som Zwillinge86 här ovan. Vi ska på första besöket till Fertinova Helsingborg 7/2 och behöver fixa psykologutredningen. Vi frågade Fertinova och de tipsade om ställen i Stockholm och Malmö men skulle ju gärna gå till någon här i Göteborg. Någon som har några tips?

De sa lite löst att det går ju hos dem med men inte om det går att lösa på samma gång 7/2.

• Vargmor

Sahlgrenska, där vi gjort våra IVF vill inte hjälpa till eftersom vi inte är framme i kön än.

• Vargmor

Grattis till er alla som äntligen fått uppleva mirakel! Så härligt och inspirerande att läsa era berättelser. Vi ställde oss i kö på Fertinova Helsingfors i feb och har nu äntligen precis kommit fram i kön. Fick min mens i torsdags och startade med progynon i går.

Jag behöver nu snabbt boka in ett ultraljud 27/8. Är det någon som har tips på kliniker i Göteborg som kan ställa upp och göra ultraljud på kort varsel? Jättetacksam för alla tips!

• Vargmor

Efter tre misslyckade IVF:er och ett stort antal hormonbehandlingar de senaste 7 åren är jag äntligen ruvare för första gången. Vi var på Fertinova i Helsingfors i måndags för återföring och ett litet pyre flyttade in hos mig. Magen är lite svullen med molvärk till och från samt att brösten känns lite större och lite ömma. Men ovan beror säkerligen på medicinerna. Hoppas att vårt lilla pyre vill stanna hos oss.❤️ Vill också tacka för de tips jag fick angående kliniker i Göteborg för ett par veckor sedan. Fungerade klockrent.

• Vargmor

Tack Proxima. :) Ruvardag 12 idag. Har haft lite rosa på pappret två gånger men inget blod än. Tycker att brösten fortfarande är större och lite ömma, molvärk till och från och tröttare än vanligt men det beror säkert på medicinerna och alla tankar som mal i huvudet. TD på måndag men funderar på att testa imorgon första gången. Skönt att få testa en dag när man inte ska rusa till jobbet efteråt, oavsett resultat. Osäker på hur jag ska göra om det är - imorgon. Testa igen på måndag eller vänta två dagar till för att se om det är en förändring? Läser om andra som inte fått plus förrän senare även om kliniken säger att jag ska sluta med medicinerna om inte + på måndag...

• Vargmor

Hej Proxima, hoppas att din mens kommer snart! Förstår verkligen att du är otålig att komma igång igen efter ditt långa avbrott. Men jätteskönt att allt är bra igen. :) Väntan och oro blir vi verkligen duktiga på...

Själv fick jag för första gången någonsin se ett fint + imorse. :) Maken åkte ner och köpte ett Clearblue Digital och känslan när ordet GRAVID lyste i rutan var fantastisk. Officiell TD imorgon. Hoppas att testet visar samma resultat då. :)

• Vargmor

Tack allihop! Känns underbart även om jag är väldigt försiktig fortfarande. Det är ju fortfarande väldigt tidigt. Men härligt att få se ett plus för första gången. :) Tog ett HCG-prov idag också.

• Vargmor

Hej! Har inte varit inne på forumet senaste tiden. Har varit fullt upp med allt runt omkring oss. Har varit nervöst många gånger under tiden med magvärk till och från samt en hel del rosa flytningar. Men i onsdags fick vi se ett litet hjärta slå och allt såg bra ut. :)

• Vargmor

Tack Proxima och Alfrida. Hoppas att ni äntligen får återföra snart Proxima! Och lycka till med ruvandet NinaCamilla och LizaW!

• Vargmor

Hej! Så roligt att läsa att du äntligen ruvar Proxima. Håller alla tummar för att ditt fina toppembryo ska stanna kvar!

Har själv hamnat i en situation där jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Går in i v 11 idag men har haft lite småblödningar senaste veckan som har gjort mig nervös. Jag vet att det kan vara fullt normalt, men ändå... Vi hade inskrivningssamtal igår och fick inbokat ett UL nästa fredag eftersom jag var orolig. Vi har samtidigt stått i kö på Sahlgrenska i 2 år och igår ringde de min man för att fråga om vi fortfarande var intresserade. Han da att jag skulle ringa upp dem. Jag vet inte vad jag ska säga till Sahlgrenska? Skulle vilja vänta till efter UL nästa fredag för att se om det är något därinne. Om jag berättar som det är blir vi väl utkastade ur kön?

• Vargmor

Hej, har inte orkat vara inne på ett tag. Fick missfall 1/11 i v 10+3. Känns fortfarande väldigt tungt men har iaf slutat att blöda nu. Vill försöka igen så fort som möjligt och har ägg i frysen i Finland. Men har samtidigt kommit fram i kön på Sahlgrenska. Ska dit på möte på torsdag och höra vad de säger. Dock blir det troligen inte insättning förrän i februari/början av mars om vi kör på Sahlgrenska. Mycket tankar just nu... Vill passa på att gratta Lillan15 och alla som fått positiva besked sedan jag sist var inne. Vill också tacka er som gav mig råd sist jag var inne. Det betyder mycket!

• Vargmor

Tack för alla uppmuntrande ord! De värmer verkligen att höra från er som förstår så väl.

Vi ger oss definitivt inte utan tar nya tag. Hade första möte med Sahlgrenska i torsdags men det lär dröja ett tag in på nästa år även om processen nu iaf är igång.

Lycka till alla ni som är på gång just nu!

• Vargmor

Hej,
    Vi har gjort samtliga försök vi får via landstinget samt gjorde vårt tredje försök med två insatta hos Fertinova Helsingfors innan sommaren. Jag plussade i början av semestern och idag fick vi se två små krabater med bultande hjärtan i vecka 8 ð???

• Vargmor

En fråga till er som har fått barn via ÄD. Vår koordinator skrev igår att vi kunde sluta med mediciner i vecka 10. Men jag vill inte sluta rakt av utan nedtrappning. Vad har ni fått för planering vid era ÄD och hur har ni gjort?

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011