• blomman02

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej allihop, har läst i tråden till och från i något år och har nu läst ikapp sedan årsskiftet. Säger grattis till dem som lyckats och stort lycka till, till oss andra!

Nu har även vi kommit till insikt att ÄD får bli våran väg och det lutar åt Finland. Vad jag har kunnat se här har de flesta valt Åbo eller Helsingfors, är det bara för att det är lättare med resorna eller finns det fler anledningar? Tammerfors har nämligen inga köer och det lockar såklart.

Vidare undrar jag hur ni gör med mediciner, finns det läkare här som skriver om recepten eller köper ni i Finland? 

Vi tog virusproverna i januari hiv, hepatit osv, kommer vi behöva ta om dem igen eller räcker det med dem?

Såg att nån hade frusit sperma första besöket för att slippa åka dit igen i det syftet. Är det fler som gjort så? Är det en nackdel att de först ska frysas och sedan tinas?

Har ni gjort psykologutlåtandet i Finland eller här hemma? Känner mig väldigt osäker kring detta då jag det känns som att det inte finns något rätt eller fel. Några tips på hur ni tänker?

Massor med frågor, hoppas ni orkar svara på några.. 

• blomman02

Tack JZ79 och Virvla! Ovärderlig infomation! Tror det blir Åbo eller Tammerfors för oss och att vi försöker hitta en psykolog här samt tar om proverna för säkerhetsskull. 120?/pp kan man ha roligare för tänker jag!

Kan någon skriva ungefär vilka mediciner man brukar få, förstår att det är individuellt men några standardmediciner brukar ju finnas. Tänker att jag har lättare för att hitta en läkare som skriver om recepten om jag kan säga vad det brukar vara. Något östrogenpreparat, något som nedreglerar? Lutinus efteråt? Innohep/clexane/fragmin? Trombyl? Prednisolon?

Nu vill man bara komma igång med allt :)

Stort lycka till Proxima!

• blomman02

Nu kommer jag med några frågor igen :)

Vad tycker ni har varit smidigast, flyga eller båt till Åbo? Hur långt är det fråga flygplatsen till kliniken eller från båten till kliniken? Hoppas på att vi ska kunna åka dit den 25e.. :)

• blomman02
    Sira skrev 2014-11-02 10:24:49 följande:

Hej!

Finns det plats för en till här? Vi stod i kö för äd i Helsingfors sedan början av sommaren men bytte till Åbo tidigare i höst när de inte hade någon kö där. I Helsingfors ökade kötiden med flera månader så de trodde inte de kunde erbjuda oss behandling förrän nästa vår. Åbo hittade en donator en vecka efter att de hade fått våra papper! Så om ett par veckor kan vi sätta igång med behandlingen! ????

Välkommen! När ställde ni er i kö i Åbo? Vi ska dit på första besök den 25e, spännande, läskigt, roligt, hoppfullt, ja allt på samma gång! Hoppas att vi får följa er resa!
  • blomman02

Vi hoppas att de håller bättre koll på spermierna i Finland! :)

Vi är nu inbokade på äggdonationssamtal på vår hemklinik några dagar innan vi ska till Åbo.

Hur har ni andra gjort, har ni sagt något till ivf-kliniken och måste man bli godkänd på sin ivf-klinik för att få ersättning av FK?

Det känns dumt att slösa klinikens tid och våra skattepengar när vi vet att det blir Finland men samtidigt känns det som att det blir lättare att få pengar från FK om man är helt godkänd på sin klinik.

Vi har också tänkt att använda oss av psykologutlåtandet från hemkliniken till Finland. Antar att psykologen dokumenterar i journalen och att man då kan visa det i Finland..

• blomman02
    Myra skrev 2014-11-07 19:46:51 följande:

Vi är för öppen donation och att barnet ska veta. även dom närmaste familjen. 
    Men ska man eller ska man inte berätta för vänner, jobbet att det här barnet är ett ÄD barn? man vill vara privat men samtidigt så vill man inte hamna i en situation där det blir pinsamt? "vad likt barnet är dig" " har dina ögon och mun" mm. 
    Jag har inga problem med med äggdonationen men någonstans så är jag nog lite orolig för andras reaktion om att barnet kommit till genom att en donator hjälpt oss. 
    Jag pratade med en tjej en gång som vet våran situation och kamp. Hon frågade hur det går för oss. Jag svarade att det är kört, enda alternativet är äggdonation. Hennes spontana kommentar var. Nää usch. sen pratade jag inte mera om det. 
    Tror den kommentaren satt sig mera än jag trodde och nu är jag lite orolig att andra ska tycka samma och ha massa fördomar och negativ inställning. 

Zwillinge, tack för ditt svar! Tänker nog likadant!

Allfrida -Tråkigt att det antagligen inte gick vägen, den där tomheten känner jag så väl igen. Vet inte vad jag gjort för att den ska försvinna men den har gjort det, förr eller senare..

Myra - vi har suttit och pratat om detta i säkert en timme. Min man anser sig väldigt säker kring detta, "man ska inte göra någon stor grej av det" och han tycker det är logiskt att berätta för samma personer som vi berättat om ivfen för.. Han tänker att man gör det stort om man inte berättar om det eller att man skäms för det.. Jag är mer osäker och funderar kring ytterligheter, ska man berätta det alls eller ska man berätta för typ "alla" som en del i att man berättar att man är gravid.. Samtidigt, ingen annan som blir gravid på "naturlig väg" berättar ju om hur det gick till när de blev gravida så varför skulle vi göra det..

Nåja, det finns väl inget rätt eller fel och man får känna vad som känns bäst för en själv..
  • blomman02

Nån doktor sa till mig att det finns dokumenterade graviditeter vid 4,5mm men att de föredrar iaf över 6. Den hinner säkert växa till sig mer innan det är dags!

• blomman02

Va kul Zwillinge! Äntligen lite medgång!! Hoppas att det går vägen och att det blir några frysisar!

• blomman02
    Proxima skrev 2014-11-11 22:54:23 följande:

Jag fick ett stort, fett plus!!!!!!! Tagit tre test varav ett digitalt och tiden stämmer också :) Så himla glad just nu!

GRATTIS!!!!! Så himla glad för din skull
  • blomman02
    JZ79 skrev 2014-11-18 12:46:00 följande:

Vi har 3 embryon!! Håll nu tummarna att de fortsätter växa bra :) De måste överleva..eller hur? Nervös väntan till torsdag, men vi är så lyckliga att det finns 3 embryon just nu :) 3 små mumintroll ligger där i ett värmeskåp och väntar på att få flytta in i min livmoder.

De fick ut 9 ägg från donatorn, vi är ändå glada att 3 blev befruktade eftersom vi även har manlig faktor. Några sueprspermier klarade jobbet smile5.gif Med mina ägg har det aldrig blivit något befruktat. Åbo lovade att ringa om något händer, annars skulle vi ses på kliniken på torsdag em.

Nu har vi spa'at och efter lite vila åker vi in till stan och firar lite smile1.gif

Håller tummar och tår för att de inte ska höra av sig och att ni kan åka dit i lugn och ro på torsdag! Försök och njut innan det är dags, kanske ett sista glas vin på ett tag ;)
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011