• JZ79

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Efter några veckors smygläsning har jag nu tagit mig igenom ALLA inlägg *puuuh* Legat sjuk så då passade jag på att läsa tråden från början Tungan ute Passar på att suga åt mig all kunskap som ni har här i denna fina tråd, det finns så mycket info och nu försöker vi ta reda på så mycket som möjligt för att behandlingen ska gå smidigt till.

Jag och min man var på Fertinova i Helsingfors i juni på ett första besök inför ÄD.6-7 Beräknad kö-tid 6-7 mån. Läkaren trodde det blir vår tur i januari. Vi har två misslyckade ivf:er som aldrig ledde till ET. Få ägg med dålig kvalité. Dessutom manlig faktor med få och svaga spermier. Vi står i kö för ÄD på Salhgrenska men när vi ställdes i kö hade dom ca 2 års väntetid och nu har väl 6-7 månader gått och det känns ju som en evighet dit. Vi satsar på Finland istället och hoppas ÄD ska fungera. Med tanke på att vi även har manlig faktor finns även embryodonation som alternativ om ÄD inte skulle fungera. Vi känner dock att vi måste ge det ett ordentligt försök eftersom vi under alla år inte ens kommit i närheten av ett plus.
    Jag är 35 år och min man 37 år, vi har försökt få barn i flera år.

Lär väl inte vara så aktiv i tråden just nu eftersom vi väntar på att komma fram i kön, men ville presentera mig och komma fram ur kulisserna

• JZ79

Tack för välkomnandet och grattis till era graviditeter!! Har ju följt er i bakgrunden och läst om era resor, så fantastiskt att flera av er fått era äd-barn eller snart ska få

• JZ79
    mirakel skrev 2014-08-12 12:49:20 följande:

Hej.

Det 6e försöket med äggdonation tog sig...

Och för en vecka sedan kom världens finaste lilla pojke till världen!

Jag är kär :)

Önskar er alla som fortfarande kämpar att ni en dag kommer hit! Då känns sprutor och hormonintag resor våndan längtan såååå värt mödan !!

Kramar!!!

Grattis till din lille gosse :)
  • JZ79
    blomman02 skrev 2014-10-20 20:37:53 följande:

Hej allihop, har läst i tråden till och från i något år och har nu läst ikapp sedan årsskiftet. Säger grattis till dem som lyckats och stort lycka till, till oss andra!

Nu har även vi kommit till insikt att ÄD får bli våran väg och det lutar åt Finland. Vad jag har kunnat se här har de flesta valt Åbo eller Helsingfors, är det bara för att det är lättare med resorna eller finns det fler anledningar? Tammerfors har nämligen inga köer och det lockar såklart.

Vidare undrar jag hur ni gör med mediciner, finns det läkare här som skriver om recepten eller köper ni i Finland? 

Vi tog virusproverna i januari hiv, hepatit osv, kommer vi behöva ta om dem igen eller räcker det med dem?

Såg att nån hade frusit sperma första besöket för att slippa åka dit igen i det syftet. Är det fler som gjort så? Är det en nackdel att de först ska frysas och sedan tinas?

Har ni gjort psykologutlåtandet i Finland eller här hemma? Känner mig väldigt osäker kring detta då jag det känns som att det inte finns något rätt eller fel. Några tips på hur ni tänker?

Massor med frågor, hoppas ni orkar svara på några.. 

Hej! Jag ska försöka förklara lite hur vi gjort..sen är det nog lite olika från person och vart man bor om du lyckas få hjälp av läkare med recept osv.
    Vi valde Helsingfors, lätt att ta sig dig och vet flera som varit där. Då hade de ca 6 mån kö. Nu är köerna längre och kliniken tipsade om att vi kunde göra behandling i Åbo eller Tammerfors istället där de inte har kö.

Vi åkte till Helsingfors i juni för ett nybesök. Hade med oss journaler från Sahlgrenska och maken hade tagit infektionsprover (hiv, hepatit..) eftersom hans blivit för gamla. Maken fick lämna ett spermaprov, OM det hade varit bra hade de fryst sperman som backup om något händer och han inte kan komma till kliniken när vi ska få donerade ägg. De vill helst ha färsk sperma, men saker kan ju ske som sjukdomar eller olycksfall osv som gör att han inte kan åka. I vårt fall har vi även manlig faktor och provet var inte tillräckligt bra för att frysas så vi har ingen backup. Vi fick recept av läkaren och blev ombedd att göra ett VUL några veckor innan behandlingsstart för att se allt är ok.

Vi gjorde psykologutlåtandet i vår hemstad, ringde runt och fick flera napp, tog den som va i samma stad. Kostade 1500:- har jag för mig. Helsingfors hade en lista på psykologen de samarbetade med i Sverige, men ingen av dom var i närheten av oss så därför hittade vi en egen. Du behöver inte vara orolig för psykologutlåtandet, det var mer som ett samtal.

Minns inte riktigt hur det är med infektionsproverna, tror inte de får vara mer än några månader gamla. Min man gjorde sina i juni och de vill ha nya nu när vi ska börja behandling. Maken får hjälp av vårdcentralen med sina prover.

Åbo och Tammersfors har inga köer. Maila och hör dig, ni måste nog dit på ett besök innan ni får ställa er i kö. Så var det för oss, men vi som gjort nybesök på Fertinova Helsingfors behövde inte göra nytt besök i Åbo, Helsingfors skickade över alla våra uppgifter och behandlingsplan.

Jag har hittat en gyn på hemmaplan som hjälper till med vul och provtagningar, men hon översätter inte finska recept till svenska, så den kostnaden får vi ta själva. Vul kostar 1200 :- men det får det vara värt..Den gyn jag hittat är den enda som ville hjälpa av alla jag frågade..

Hmm..kommer inte på nått mer. Lusläs Fertinovas hemsidor, maila dina frågor. Lycka till!!
  • JZ79

En fråga till er som varit på Fertinova i Åbo Glad. Har ni fått en faktura att betala innan äggdonationsbehandlingen eller kan man även betala med kort på kliniken när maken lämnar sitt bidrag eller vid återföring? Har någon varit med om att det kostat mer än 7400 euro som är maxpris enligt hemsidan?
    Undrar också om det är standard att återföra 2 dagars eller om någon fått vänta längre för återföring?

Ska såklart fråga mina frågor när jag pratar med Åbo nu i veckan då jag ska ringa när mensen startat och jag börjar med Progynon, men jag vill ha svar nu så jag kan stilla mina tankar något såhär en söndag..Flört

• JZ79
    Myra skrev 2014-10-26 18:35:04 följande:
    Jag mailde dom om kostande och när det ska betala och hon sa att hon skickat en faktura till oss på 7400 euro + 10euro byråavgift, vad nu det kan vara. 
    Det som hon skrev att frysning skulle kosta 330euro men det hade Helsingfors strykigt över som det skulle ingå. Hur blir det då? Vi var ju först i Helstingfors  men flyttade över till Åbo för Helsingfors hade så svårt med sin kö. Det är ju samma företag. 
    byråavgift är typ faktureringsavgift, står på hemsidan vad det betyder..men tror det var så.

Vi har aldrig pratat om frysning, vet bara vad jag läst att det kostar att förvara frysta embryon..antar det är något som vi betalar sen när vi vet OM eller hur många embryon det blir till frysen..

Då antar jag faktura kommer snart om de vill ha betalt innan vi kommer dit..
  • JZ79

Tack söta ni för svar Fick dessutom fakturan idag så nu vet jag precis hur mycket pengar de vill ha. 7410 euro. Hoppas verkligen att vi får tillbaka pengarna från fk när vi skickat in kvitto på betalningen. Tror de har några månaders handläggningstid för det, men bara vi hinner få tillbaka pengar innan en bebis är född så är det ju bra Flört (försöker hålla borta alla katastroftankar och våga hoppas att det ska fungera..)

• JZ79
    Myra, har du fått fakturan än? Där fanns nya samtyckes blanketter och ett häfte med info med. Ungefär som det vi fick i Helsingfors, men den bild du la upp nu finns inte med här. Minns inte om det stod i pappren från Helsingfors, men du kommer skriva nytt kontrakt med Åbo kliniken..All info står i papper du får på posten.
  • JZ79
    Myra skrev 2014-10-27 20:47:17 följande:
    Jag fick också fakturan idag och all info. Det är samma info från Åbo men den här lappen har lite annat utseende. Åbos är lite snyggare.
    Fick också samtyckes blanketten. Kryssar ni i den sista rutan?
    Nu såg jag du skrivit samtidigt som mig tidigare ikväll ang att du fått fakturan Skäms Ja vi kryssar i sista rutan, det gäller ju embryon som kasseras efter flera års frysning som vi senare inte väljer att använda. SU har samma fråga och de får gärna forska för att komma fram till bättre metoder osv. De gör inget med friska embryon så det vi kör på det. Dessutom har vi ju med tidigare läkare pratat fram och tillbaka angående 1 eller 2 embryon. Glömde ta upp det med läkaren när vi talades vid häromdagen, men vi kryssar i rutan för "egna villkor" att vi vill ha 2 embryon tillbaka enligt vad tidigare läkare sagt om inte embryona är av toppkvalité. Om makens spermier gör att embryot inte är tiptop så vill vi ha två. Det var planen med SU och läkaren i Helsingfors.
  • JZ79
    Myra skrev 2014-10-27 21:49:31 följande:
    Jag skummade bara lite snabbt igenom men minns inte om att på sammtyckesblanketten står man vi vill ha ett eller två embryon. 
    ,måste läsa noga i morgon. 
    Vid tidgare IVF har vi sagt 3 ägg tillbaka, vi fick det vid första försöket.
    Men nu vet jag inte längre. En tvillinggraviditet skrämmer mig, är större risk för både mig och barnen. Jsg är inte ung eller smal heller. 
    Nej det står inget på samtyckesblanketten angående 1 eller 2 embryon. Standard är 1 embryo tillbaka. Jag menar att eftersom vi även har manlig faktor så finns risken att embryona inte blir av bästa kvalité (diskuterats på Sahlgrenska..) så om det blir så vill vi gärna ha möjligheten till att sätta in 2. Vi får se vad de säger om det.

..men ni har inte satt tillbaka 3 ägg väl på en och samma gång? eller hur menar du? Med friska ägg så lär ni ju få "normalt" med ägg av god kvalité..det är bara vi som garderar oss eftersom makens simmare är allt annat än tiptop..
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011