blomman02 skrev 2014-10-20 20:37:53 följande:
Hej allihop, har läst i tråden till och från i något år och har nu läst ikapp sedan årsskiftet. Säger grattis till dem som lyckats och stort lycka till, till oss andra!
Nu har även vi kommit till insikt att ÄD får bli våran väg och det lutar åt Finland. Vad jag har kunnat se här har de flesta valt Åbo eller Helsingfors, är det bara för att det är lättare med resorna eller finns det fler anledningar? Tammerfors har nämligen inga köer och det lockar såklart.
Vidare undrar jag hur ni gör med mediciner, finns det läkare här som skriver om recepten eller köper ni i Finland?
Vi tog virusproverna i januari hiv, hepatit osv, kommer vi behöva ta om dem igen eller räcker det med dem?
Såg att nån hade frusit sperma första besöket för att slippa åka dit igen i det syftet. Är det fler som gjort så? Är det en nackdel att de först ska frysas och sedan tinas?
Har ni gjort psykologutlåtandet i Finland eller här hemma? Känner mig väldigt osäker kring detta då jag det känns som att det inte finns något rätt eller fel. Några tips på hur ni tänker?
Massor med frågor, hoppas ni orkar svara på några..
Hej! Jag ska försöka förklara lite hur vi gjort..sen är det nog lite olika från person och vart man bor om du lyckas få hjälp av läkare med recept osv.
Vi valde Helsingfors, lätt att ta sig dig och vet flera som varit där. Då hade de ca 6 mån kö. Nu är köerna längre och kliniken tipsade om att vi kunde göra behandling i Åbo eller Tammerfors istället där de inte har kö.
Vi åkte till Helsingfors i juni för ett nybesök. Hade med oss journaler från Sahlgrenska och maken hade tagit infektionsprover (hiv, hepatit..) eftersom hans blivit för gamla. Maken fick lämna ett spermaprov, OM det hade varit bra hade de fryst sperman som backup om något händer och han inte kan komma till kliniken när vi ska få donerade ägg. De vill helst ha färsk sperma, men saker kan ju ske som sjukdomar eller olycksfall osv som gör att han inte kan åka. I vårt fall har vi även manlig faktor och provet var inte tillräckligt bra för att frysas så vi har ingen backup. Vi fick recept av läkaren och blev ombedd att göra ett VUL några veckor innan behandlingsstart för att se allt är ok.
Vi gjorde psykologutlåtandet i vår hemstad, ringde runt och fick flera napp, tog den som va i samma stad. Kostade 1500:- har jag för mig. Helsingfors hade en lista på psykologen de samarbetade med i Sverige, men ingen av dom var i närheten av oss så därför hittade vi en egen. Du behöver inte vara orolig för psykologutlåtandet, det var mer som ett samtal.
Minns inte riktigt hur det är med infektionsproverna, tror inte de får vara mer än några månader gamla. Min man gjorde sina i juni och de vill ha nya nu när vi ska börja behandling. Maken får hjälp av vårdcentralen med sina prover.
Åbo och Tammersfors har inga köer. Maila och hör dig, ni måste nog dit på ett besök innan ni får ställa er i kö. Så var det för oss, men vi som gjort nybesök på Fertinova Helsingfors behövde inte göra nytt besök i Åbo, Helsingfors skickade över alla våra uppgifter och behandlingsplan.
Jag har hittat en gyn på hemmaplan som hjälper till med vul och provtagningar, men hon översätter inte finska recept till svenska, så den kostnaden får vi ta själva. Vul kostar 1200 :- men det får det vara värt..Den gyn jag hittat är den enda som ville hjälpa av alla jag frågade..
Hmm..kommer inte på nått mer. Lusläs Fertinovas hemsidor, maila dina frågor. Lycka till!!