• robban910903

Allergivänliga hundraser- någon som har några förslag eller vet någon ras???

är lite allergisk men skulle gärna vilja ha en hund, snälla kom mä förslagOskyldig

• Svar på tråden Allergivänliga hundraser- någon som har några förslag eller vet någon ras???
  • nathaliecollin

Jag är också allergiker men yorkipoon funkar för mig!!

• qenzo
    nathaliecollin skrev 2011-06-04 09:40:39 följande:
    Jag är också allergiker men yorkipoon funkar för mig!!
    Precis, den fungerar för dig :) Något man måste komma ihåg. Individuella problem.
  • Flisan79

Som flera skriver så är det individuellt. Min fräldrar är inne på sin andra Kerry blue. Min pappa är allergisk mot det mesta men tål den rasen. Min syster är också allergisk. Hon tål dock inte hunden men den är bättre än de allra flesta andra hundar för henne. Dvs att hon inte reagerar lika starkt.

Om du absolut vil ha hund. Försök träffa och umgås med olika raser och se om någon fungerar för just dig.

• JoSoo90

Jag ha en Bichon havanais :) och e alergisk mot pälsdjur man han funkar fint Hade träffat och umgås med en sån sort innan :) Så vi köpt han och det ha funkat känner inget jag trycker inte i näsan i han det får alla andra göra :)
    Riktig liten söt hårboll e han på 5 månader snart :)

• josu

Vi har en yorkshireterrier, som är en av de raser som påstås vara något bättre för allergiker. De som är allergiska och besöker oss har reagerat olika. Några har blivit snuviga som vanligt, andra har inte kännt något. Vet inte heller om det beror på pälsen eller på att det är en ras som ska badas ofta och kammas dagligen. Ett bra tips är ju att låna hem eller hälsa på de raser som ska vara allergi vänliga, men kom ihåg att valpar är värre för allergiker än vuxna hundar. Lycka till1

• Lady without tattoo

Pudel fäller ingen päls.MEN det är inte där allergin sitter utan bla i huden...

Arbetar som Leg.pratkvarn
  • sandqvist

Jag har en shitzhu-Lhasa som ingen allergisk har reagerat på än, min sambo är allergisk oxh har aldrig någonsin reagerat. Men som sagt, träffa olika raser och känn vilken som funkar för dig.

• mikroE

Det finns inga garanterat allergifria hundar men ibland tål en allergiker en viss individ eller ras. Jag har ännu inte mött en hund jag inte reagerar alls på men två individer jag var klart mindre allergiska för än genomsnittet. En var en pudel och en var en korsning mellan papillion och bichon frisee. Alla andra hundar har jag reagerat tydligt på men vissa är värre än andra. Notera att jag reagerat på andra pudlar och bichon frisee men de är dock raser jag reagerar något mindre på än genomsnittet, dock inte lika lite som dessa två individer.

Jag känner en allergiker som har Bichon Havanais och det funkar för henne, jag har dock aldrig spenderat någon tid med hennes hund inomhus så jag vet inte hur jag reagerar.

Jag skulle gärna ha hund om någon kunde uppfinna en allergifri men som det är kan jag inte ha någon.

• Serla
    mellaw skrev 2011-06-04 07:46:14 följande:
    Finns som sagt inga raser som är 100% allergivänliga, men dom som sägs vara mer allergivänliga är

Pudel
    Lagotto Romagnolo
    Irish Softcoated Wheaten Terrier
    Portugisisk Vattenhund
    Bichon Frisé
    Bichon Havanais
    Yorkshireterrier
    Kerry Blue Terrier
    Bedlingtonterrier

Vet även allergiker som tål Bearded Collies, Old English Sheepdogs och Shetland Sheepdogs.. som sagt VÄLDIGT individuellt.
    Jag är allergisk mot hundar och kan inte vara i samma rum som någon av dessa raser utan att bli sjuk.Däremot kan jag klappa lagotto utomhus utan att reagera. Har själv haft hund förut (innan jag blev allergisk) och det är INTE kukl att behöva ge bort sin hund. Tänk efter en gång till innan ni skaffar vovve.
  • katarina k

min sambo har varit allergisk när han var liten och då köpte hans föräldrar cairnterrier och den botade hans allergi och idag har vi en egen vovve :)

de hundarna är bra eftersom deras päls är sträv och fäller inte! den bästa hunden för allergiker! :) 

Svar på tråden Allergivänliga hundraser- någon som har några förslag eller vet någon ras???