Bling skrev 2011-06-03 19:37:50 följande:
Jag bor inte vid en sjö men invid en 70-väg och har fått många liknande reaktioner som du från din mamma. Vi har dock skaffat REJÄLT staket runt vår tomt och det kommer dröja så länge tills mina barn är ute utan att jag passar dom - så är det väl för de flesta oavsett hur man bor?
När jag växte upp bodde vid med sjö på ena sidan huset och järnvägen på den andra... Gick bra också, som sagt små barn är ju aldrig ute utan någon som passar dem!
Nästan alla bostadsmiljöer är ju farliga på ett eller annat sätt om barnen inte hålls under uppsikt. Även vägar i villaområden, lantbruk, åar, järnvägar, hav, sjö m.m.
Ibland får jag stora skälvan när jag tänker på att vi har vägen så närapå och det spelas upp mardrömsscenarion i huvudet, men jag tycker fortfarande att många miljöer är farliga isf.
Bo vid havet låter ju helt fantastiskt! Lycka till!
Ja, jag håller med dig och det är ungefär vad jag har försökt säga till min mamma. Vi har inte tänkt låta våran son leka själv ute på några år i vilket fall och efter det är han antagligen simkunnig. Dessutom är det inga stora bilvägar där eller nånting.. det är just vattnet som är enda orosmomentet. Och som du skriver så finns det nästan alltid nåt farligt i närheten vart man än bor.
Själv är jag uppväxt i ett hus vid en återvändsgränd och det finns ingen sjö, pool, damm eller nåt i närheten. Så visst tycker nog mamma att det är det ultimata men det är inte så lätt att bo precis så.
Vi har sett på ett annat hus också som hade en pool men den var byggt på ett högt däck med staket runt, visade det för mamma och hon blev lika oroad då för hon sa att våran son kommer klättra över staketet och ramla i. Men hur har hon tänkt att vi ska bo då...i ett vadderat skyddsrum...? ;)