Jesper f skrev 2011-06-02 22:32:31 följande:
Fast om nu din devis skulle vara statistiskt riktig, tror du att myndigheter såsom kronofogdemyndigheten skulle behöva finnas? Och då ska vi ändå vara tacksamma för att dom finns, för i länder inte allt för långt bort finns dom inte, och där går bara bankerna in och plockar saker hur som helst, tom juridiskt lagligt. Och det är bara att finna sig. Och du kan ÄNDÅ vara skuldsatt tills att du går i graven, eller tom längre, så att ditt dödsbo blir försatt i konkurs medans du ännu är i livet och har långt kvar att leva. Där kan vi prata långtgående konsekvenser.
Det finns i princip ingenting, förutom bostad, som är ekonomiskt försvarbart VETTIGT att köpa på avbetalning. Att många ändå gör det, är inget argument för att det skulle förmodas vara en bra affär. Och det kan du fråga en rådgivare på din bank, ska du få höra. Enda orsaken att krediter finns, är för att någon annan ska tjäna pengar på att folk använder dom. Inte för att det ska vara en finansiell säkerhet för användaren. Och det är här vi har dom som har svårt att hänga ihp med tiden vi lever i. Förstår man inte det sambandet, och behovet av att därför i princip ha samma buffert, som du skaffar i kredit, för att vara kvar i plus minus noll, utsätter du dig för en klar ekonomisk risk, som potentiellt kan kosta dig pengar, MYCKET pengar. Titta på inkassolagen, och provräkna i ett exel ark ska du få se.
trettioplus skrev 2011-06-02 21:59:38 följande:
Vi är av olika åsikt helt enkelt. Inget mer med det.
Jag tror på ett samhälle där konsekvenserna står i proportion med det man misslyckats med. Jag är dessutom övertygad om att människor i grund och botten vill göra rätt och även gör det, när de har rimliga möjligheter att göra så. Utbildning och stöd fungerar i nästan alla fall långt bättre än straff. (och det gäller även kriminella)
Bara att gå till soc i sig är en skitjobbig konsekvens. Jag blev tvungen att göra det en gång i min ungdom. Med tanke på hur dåligt det fick mig att må, så skulle jag passa mig väldigt, väldigt noga innan jag skulle kalla det en "enkel lösning". Jag har sparat ÅTSKILLIGT med skattepengar för er genom åren, genom att kontakten med somliga myndigheter är så psykiskt påfrestande för mig att jag tar i princip alla andra möjliga utvägar innan jag befattar mig med det.
"Inga konsekvenser" ...
Nej du.
Konsekvensern ÄR i proportion med det du misslyckas med. Det är exakt DET du godkänner när du skriver på ett avtal. Och kan du inte leva med dom konsekvenserna, ska du inte skriva på avtalet. Det du indirekt tycker, är att så länge avtalet är till konsumentens fördel, gäller det. Men inte när det är emot konsumenten. Då ska det vara juridiskt riktigt att helt enkelt strunta i det. Min fråga till dig är, vilka företag tror du VILL bedriva verskamhet i ett land med dom villkoren, och ifall dom ändå vill det, vilka priser tror du att dom håller på sina produkter, för att förlust försäkra sig? Vi skulle prismässigt kastas runt 30 år i framtiden, fast med dagens löner på allt, som har avtal.
Det är ingen som påstår att det är enkelt att gå till Soc, och det ska det heller inte vara eftersom det rör sig enbart om medel för överlevnad. Har man dessutom medvetet inte följt vad man själv har avtalat, får man också stå för dom konsekvenserna, oavsett hur man mår.
Det finns utvägar genom bla skuldsanering för dom som verkligen hamnat illa ut, oavsett om man valt det, eller bara hamnat i det. Så att det INTE finns utvägar är faktiskt inte sannt. Och det sker på skattebetalarnas pengar. Men som du, att tro att skattepengar är den enda oändliga resursen, som ska användas för att betala för folk som helt plötsligt inte vill betala sina räkningar, den åsikten är tack och lov inte en majoritets åsikt. Och tycker heller inte att den varken tyder på något större ansvarstagande. Alla ska få göra som dom vill - staten kom och hjälp oss. Det om något, är tider som är svunna för länge sen. Apropå att inte hänga med i tiden.Fast vitsen med Kronofogden är just att man hamnar i en reglerad ökning av skulden, och att ingen dessutom skinnar dig mer än att du klarar dig. Det är en FÖRMÅN att vi har det systemet, kan jag tala om, som sett med egna ögon vad som händer med människor som lever i dom länder där det INTE finns. Men någon allmän lösning där skattepengar som fn inte ens räcker till för att vända gamla, invalida, så att dom inte får liggsår, ska täcka folks soffor, tv aparater, resor och gud vet vad. På bekostnad av vad, anser du? För något kommer att få mindre pengar.
trettioplus skrev 2011-06-02 22:03:45 följande:
Jag håller som sagt inte med.
Jag tycker samhället ska hjälpa sina invånare, inte trycka ner dem i pottan där de satt sig på kanten.
Fast om du jämför med alternativet, som är att hamna i konkurs, som inte är tidsbegränsad. Vad skulle du själv tycka vore det bättre alternativet? Kronofogden arbetar aktivt för att människro INTE ska puttas ned i pottan, utefter hur deras vardag ser ut. Det är inte bara fråga om en elak myndighet som helt rått tar människors pengar. Då har man inte riktigt förstått hur dom arbetar, och för vad.
Jag säger inte att kronofogden inte borde finnas,
men jag anser att man bör undvika att hamna där så långt det går.
Vi kan inte blunda för att vårt samhälle ut så att nästan alla faktiskt
har någon form av kreditskulder, då vi byggt det att se ut så. Så länge makthavarna låter det se ut som det gör, så kommer individerna att anpassa sig efter det. Människan som individ och grupp är lättledd. Vi kan inte forma vårt samhälle på ett visst sätt - och sedan straffa individen för att hon gör som hon förväntas göra.
Du behöver inte lära just
mig läxan om skulder. Jag är en otroligt försiktig människa. Men jag är inte heller signifikant för vår tid.
Ett avtal innebär inte att proportionerna är rimliga. Jag skulle säga att de sällan är det faktiskt.
En bank förlorar inte mycket på att du hamnar hos inkasso och förlorar ditt hus, men för dig personligen kan det innebära både livslånga skulder och personliga tragedier.
"Oavsett hur man mår" måste komma från en person som inte riktigt förstår vad det kan innebära att tappa fotfästet. Jag är inte förvånad över sådana kommentarer. Det finns många som inte kan sätta sig in i att alla människor inte besitter samma psykiska förutsättningar som sig själva.
Vad jag tycker att man borde göra har jag beskrivit i tråden.
Men framförallt tycker jag att folk i allmänhet skulle hjälpa till mycket genom att visa lite medkänsla istället för att tycka att folk ska skylla sig själva hela tiden...