• Dr Mupp

Fattar mig ej på vissa fattiga

Sömnstörd skrev 2011-06-06 18:27:57 följande:
    Hur räknar du? Seriöst?

Om vi nu utgår från att existensminumum är 18 000 vilket motsvarar en hyra på 7000 och mer realistiskt ligger bostadsbidraget på 3000 för de som inte tjänar en spänn. Det gör att din hypotetiska förälder behöver tjäna 12 000. De allra, allra flesta kommer över den lönen.
    Tänk på att bostadbidraget sänks då fort inkomsten ökar. För att få 12000 efter skatt krävs en inkomst på ca 16000 före skatt. 16 000 före skatt ger 0 kr i bostadbidrag. Taskigt men familjen ligger då fortfarande under norm.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 18:50:39 följande:
    Men nu var det ekonomiskt bistånd det handlar om och inte andra bidrag...
    Håll dig till saklig och relevant information är du snäll.

Om du anser att det är fel på hela bidragssystemet bör du ta det i en egen tråd.
    Jag menar bara att det ganska ocfta uppstår situationer där det inte lönar sig rent ekonomisk att arbeta eftersom man får lika mycket eller mindre att röra sig med. Om man höjer bidragen komemr fler hamna i den situationen.
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 22:59:21 följande:
    Visst finns allt det där utom resan till öland som är svindyr, eller sovsäckarna som behövs till vindskyddet.
    Bara för att en del är gratis så betyder det inte att det inte kostar mycket pengar i en redan mycket tight budget.
    Ja, det finns saker som skänks på blocket men en gissning bara att den som ger åtminstonde vill ha porto. Eller att man kommer och hämtar det.

Gratis är nästan aldrig helt gratis.
    Nej så bara för att det inte alltid är gratis så ska vi istället sätta oss i ett hörn och böla om hur synd det är om oss och inte ens fungera på lösningar utan bara problem. Snacka om att dra på sig en offerkofta.
    Buhu sovsäckar och liggunderlag går för 200 kr på Jysk och ett stormkök kostar en hundralapp på ÖB och eftersom det inte är gratis så kan vi helt skita i att prioritera det istället gnälla om hur synd det är om oss som inte kan åka till Thailand.

I din värld verkar fattiga inte kunna planera sin ekonomi, de har inga vänner, inga släktingar, inga saker sen tidigare.
  • Dr Mupp
    aussie skrev 2011-06-07 13:10:30 följande:
    OMG vilken tröttsam inställning. Interndebatten mellan Sömnstörds inlägg och dina/Anonym (!)s inlägg är inte precis som om att ni stod för lösningarna, och hon för negativiteten.

Hon presenterar problemställningar, ni pratar om andra saker.
    Jag håller med Sömnstörd i att hur du än försöker pussla ihop det billigaste alternativet, är utgifterna större än inkomsterna, fungerar det inte. Allting kostar. Socialt nätverk kan översättas i pengar, på så vis att har du ett, visst, du kan åka på semesterturné i en lånad bil av en kompis, besöka mostrar och fastrar och få gratisfika en hel sommar, kanske slinka in gratis på nåt evenemang som någon du känner inte kunde gå till, ärva kusinens kläder, svärmor kanske bakar hemma, mannens föräldrar har sommarstuga, den kan besökas - givetvis gratis.

Men det scenariot är lika troligt som dess motsats. Du måste acceptera att har du fantasi nog att måla upp en bild av hur man kan mer eller mindre ta sig fram gratis i tillvaron, borde du kunna sätta dig in i hur det är att sakna allt av ovanstående. Tänk: Det finns inga släktingar, eller så finns det kanske släktingar med ÄNNU större behov än vad du har. Ingen har en sommarstuga. Dina föräldrar är gamla och sjuka. Du har inga syskon.

Det ena är mer negativt än det andra. Det är bara att ni beskriver en drömtillvaro och Sömnstörd mfl beskriver en tillvaro där "huvudpersonen" har en mardröm att få det att gå ihop.

Och inte för att vara snorkig, men tråden handlar väl om just problematiken för de som inte får det att gå ihop, inte om dem som kan ta sig fram på en räkmacka? Tråden handlar väl om dem som saknar resurser? Inte om dem som har resurser. Och komma här och haka upp sig på madrasser på JYSK, när det inte handlar om det alls. Det handlar om att vissa inte har de resurser ni inte för en sekund verkar kunna bortse att ni själva har.
    Och när föräldrarn ainte kan tänka fram resuser så är det barnen som blir lidande och min fråga är ju hur man kan sätta sig i en sån situation att allt måste vara gratis. Dessa mäniskor har en inkomst även om den är låg, med den låga inkomsten kan man göra det bästa av situationen. Loppisfynd, blocket, tradera, släkt, vänner, barnens klasskompisar osv. Nånstans går det alltid att får fram nått och är det helt omöjligt så får man ju göra det bästa av sitauonen ändå. Packa ner en filt i en väska tillsammans med lite fika och gå till närmsta park/skog/äng och fika. Man kan ju till och med packa ner frukosten om det är det som krävs för att barnen ska få se nått annat än lägenheten och skulle man inte ha en filt så kanske man ha ett påslakan, en handuk eller nått annat tygstycke att sitta på och en plastpåse att bära grejerna i.

Man får föröska hitta lösningar och inte bara se problem.
  • Dr Mupp
    aussie skrev 2011-06-07 19:19:36 följande:
    Jag undrar bara vad du stödjer dig emot i det att du här framlägger det som att bara medelklass/rika sitter i parken och har picknick?
    Va?! Vart har jag skrivit att rika/medelklassen sitter i parken och fikar? Jag skrev att man får anpassa sig efter inkomsterna. Om fika i parken är det enda man kan ha råd med så är det iaf bättre än att sitta inne i lägenheten hela tiden och klaga över allt man inte kan göra.
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-07 18:50:54 följande:
    Nu tycker jag du ska återgå till sakligheten.
    Du besvarar mycket med att säga "det finns gratis", "det går att låna" osv. Du ger exempel på exempel på saker som inte behöver kosta och tar dig själv som exempel på hur det kan fungera.  Det vore ju gott men då bemöter jag dig med det sakliga argumentet att socialt skyddsnät har en stor betydelse och att allt det där är inte så gratis för en stor andel.

Du besvarar det med spydigheter, det säger oerhört mycket om dig som debattör och med vilken seriositet du diskuterar. Med andra ord menar du att vi inte ska ta dig på allvar, nej jag hade nästan förstått det.
    Det är just det som har med syn på världen att göra. Jag försöker alltid se lösningar. Klart inte allt kommer att fungera för alla men det är väl bättre att se lösningar och hoppas att de fungerar än att bara se problem och inte ens föröska lösa dem?

Visst kanske finns det familjer som helst saknar umgänge och som helt saknar saker sen tidigare, men dessa måste ju ändå vara i minoritet. De flesta känner nån, de flesta har iaf lite grejer hemma och då kanske det finns lösningar. Lösningen är säkert inte precis det man vill ha, men det kan ju iaf vara en början.

Men om låna, få och köpa begagnat inte är nått alternativ. Hur ska vi förbättra för dessa barn. Blir det hjälpta av att få höra att det inte kan göra ditt och datt. Vad har du själv för lösning på problemet. Du har inte levererat en enda lösning bara en massa negativitet om att det inte går.
  • Dr Mupp
    aussie skrev 2011-06-07 20:38:42 följande:
    Precis. Och vad är det som säger att de inte redan sitter i parken?
    Perfekt då gör de ju nått, en bra början. I parken kan de sen kanske träffa andra familjer, skaffa sig ett umgänge och ett socialt nätverk.
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-07 20:44:34 följande:
    Kanske finns, måste vara osv. Kan du inte någon gång erkänna att du faktiskt har fel och att andra som tex rädda barnen, socialstyrelsen mfl känner till det bättre än du?
    Annars tycker jag att du ska sälja din "kunskap" till dem.

Varför tror du att det blir bättre av att höra det du maler och maler om?
    Kan du nånstan hänvisa till att Rädda barnen mfl menar att fattiga helt saknar bekanta? Att de inte känner en enda människa i hela världen.
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-07 20:48:26 följande:
    Hur var det med sakligheten och spydigheten igen?
    Jag har påpekat det vid ett antal tillfällen, det borde ha räckt kan man tycka.

Gör om och gör rätt.
    Det enda du skriver är att fattiga saknar bekanta och därmed inte kan låna, få eller köpa saker billigt. De kan eftersom de saknar bekanta inte få körhjälp till stranden, loppisar och blocketfynd. De saknar släkt som kan gå ihop och skramala till en begagnad cykel till barnet. Antar att dessa familjer heller inte kan söka hjälp från fonder till tex cykel.

Men visst ser verkligheten ut så och majoriteten av alla fattiga lever utan bekanta så får jag väl erkänna att mina tips om att låna, ärva och köpa billigt var värdelösa. Att tipsen om hur man får en billig semester är värdelösa eftersom den inte är helt gratis och inte kräver att man känner nån. Antar att de tipsen endast passar dem som har bekanta och därmed inte är fattiga.

Nåja jag fortsätter iaf leva efter devisen att det mesta går att lösa, även om lösningen inte är perfekt. Du kan fortsätta att leva efter devisen att det bara finns problem. Båda nöjda.
  • Dr Mupp
    PerG skrev 2011-06-09 01:11:28 följande:
    Ursäkta min okunnighet eftersom jag inte själv gått på försörjningsstod och har enbart läst mig till det lilla jag vet. Jag är lite nyfiken på vad som anses vara fel i systemet rent generellt? Är det normens fördelning av utgifter som är fel? Är det svårt att följa den i sitt eget hushåll? Eller finns det andra parametrar (missbruk och skulder har ju nämnts i tråden)? 

Jag tänkte på den här artikeln t.ex: www.aftonbladet.se/nyheter/article13139285.ab

Nu vet jag inte vilket fotbollslag han "hör till", men jag kollade t.ex. AIK:s ungdomsverksamhet och där kostar medlemskapet 100:-/år och aktivitetsavgift 1000:-/år. En snabb blocketkoll hittade ett gäng fotbollsskor för allt från 50:- upp till några hundralappar och ett par nya kostar från 249:- på stadium.

Enligt normen (www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Stod-och-radgiv.../ klicka på "hur mycket pengar kan man få") så har man rätt till 500:-/mån till kläder och skor för en 11-åring och 430:-/mån till lek och fritid. Borde inte dessa pengar räcka till då för att täcka upp c:a 90:-/mån i avgift och säg 200-300:- för ett par fotbollsskor?

Är det familjen som prioriterar fel, eller är normen för utgifter felbalanserad (eller är det pga något annat som det blir snett?)...  

Det står ju inget om att de har skulder som orsak till att de inte kan finansiera hans fotbollsintresse utan enbart att "Men i socialbidraget finns inga pengar till barns fotbollsskor eller idrottsklubbens terminsavgift" vilket jag tycker verkar konstigt om man läser vad normen säger?
    Problemet är just felprioritering, skulder eller missbruk tex rökning. Annars räcker pengarna gott och väl.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-06-09 07:18:25 följande:
    Pengarna räcker gott och väl till om man har förmågan att handskas med pengar, alla har inte den förmågan för det första. Och det är ansträngade att leva så här år efter år. Ett år eller två år går bra. Men efter 5 år på försörjningsstöd och 5 år på studielån så är man trött att aldrig kunna unna sig något. Att aldrig kunna köpa det där lilla extra. Tjabba eller nåt- Hur länge gick du på försörjningstöd? Jag har levt på existensminimun i 11 år nu. Först som student och nu som socfall. Det är jäkligt tufft kan jag säga. Det första åren gick kanonbra, det var inga problem alls. Men nu börjar det bli tufft.Dels har matpriser stigit utan att försörjningsstödet har stigit. Och dessutom har jag en dotter som börjar vilja ha allt mer saker. Även om hon är så klok och förståndig och vet om att jag inte kan köpa allt till henne. Det är klart hon bråkar men hon bråkar om billiga saker. Men det är tufft att veta att hon inte kan få allt hon vill ha inte ens allt hon behöver kan hon få. Jag kan säga jag har inga laster förutom pizza då. Men det blir tufft när man går så här många år.
    Jag har levt 11 år, varav 8 med familj på existensminimum, dock endast socialbidrag två kortare perioder. Vi har själva valt många gånger att ligga 1-2000 under norm för att slippa socialbidrag eftersom jag tycker socialbidrag är jobbigt. I dagslägget (vilket betyder ca 1,5 år bakåt) ligger vi ganska precis på socnormen, diffar nån hundralapp. Men då betalar vi sjukvård och tandvård själva vilket gör att vi vissa månader dimper ner ganska rejält under norm.

Nu kanske jag är extremt ekonomisk eftersom jag aldrig tyckt att det var jobbigt att ha den inkomsten, det jobbiga har i såfall varit socialbidraget, inte pga summan man får utan hur man ses av andra och hur man behandlas av socialförvaltningen.

De fasta kostnader vi har per månad är; Hyra, El, TV-licence, Mobiluppladdning, Försäkringar och Bredband. Detta gör att vi faktiskt han ganska bra med pengar efter att räkningarna är betalda. Vi har aldrig haft probelm att ge barnen det de behöver iform utan mat, kläder och nöjen. Visst vi kan inte ge dem en häst (men dottern har ridit på ridskola innan hon blev allergisk), en resa till Thailand (men förra året blev den en dagskryssning till Helsingfors) eller en stor fin villa (istället bor vi i ett lite för litet hyresradhus).
    Det som utmärkes oss mest från "alla andra" är att vi inte har bil. Bilen är en kostnad vi inte anser oss ha råd med just nu.
  • Dr Mupp
    sirisdotter skrev 2011-06-09 09:07:31 följande:
    Vad kan man  ha mer som fasta kostnader.....    Ja,  periodvis kan bil krävas för att kunna ta sig till/från arbetet,  tyvärr.    Medlemsavgifter till föreningar är lyx,  förstås.    Jympan i skolan i närheten?   Promenader är billigare,  förstås.
    Många sitter ju med premurationer, avbetalningar, lån, kanalpaket mm.
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-09 15:43:20 följande:
    Nej du har inte sagt det men det betyder det i förlägningen. De rika har fått det bättre tack vare att de sämst ställda har fått det sämre så det finns ett motsatsförhållande men jag håller med dig om att det inte borde vara så, men nu är det det.
    Har det sämts ställda fått det sämre? Har socialbidraget sänkts? Annars så har de ju faktiskt inte fått det sämre, det har bara inte fått det bättre.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga