• Dr Mupp

Fattar mig ej på vissa fattiga

Fattig student skrev 2011-06-04 11:24:48 följande:
    Kan någon som går på socialbidrag berätta hur mycket ni får, exakt? Alla bidrag.
    Nu har vi inte socialbidrag men normen för oss ligger på
    Riksnorm
    1 åring - 1900
    4 åring - 1900
    6 åring - 1900
    7 åring - 2130
    2 vuxna - 5120
    gemensamma utgifter 6 pers: 1870

Hyra 6100 (vi har visserligen en hyra på 7100, men här godkänner de inte den hyran)
    el ca 1300
    Hemförsäkring 180 kr

Totalt skulle vi få 22400 kr i månaden inkl alla bidrag om vi hade socialbidrag.

På det så skulle man se få extra pengar för tandvård, läkarbesök, mediciner, glasögon, barnomsorg, fackavgift, a-kasseavgift  och busskort om det behövs för att komma till jobb/praktik.

Här kan ni själva kontrollräkna www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18219/2010-12-28.pdf
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-06-04 11:50:29 följande:
    Alltså efter betalade räkningar så skulle ni ha 13 790kr kvar? Vad lägger ni på mat varje månad? 6 personer låter som ett kraftigt matkonto.
    Nu har vi lite mer räkningar än det som godkänns av soc. Vi har som sagt inte socialbidrag, men vi lägger ca 6000 på mat varje månad. SÅ nej vi har inga problem att klara oss.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-06-04 23:21:22 följande:
    Nej du har varit övertydlig i att visa att det bara existerrar två färger i din värld. Svart och vitt . Det saknas helt gråskalor däremellan.

De som lever på socialbidrag ska få tak över huvudet, någon form av mat i magen och några kläder på kroppen sen ska de knipa käft för allt annat är offermentalitet.

Bra att vi har få sådana som du eftersom vi annars skulle få en permanent del av befolkningen som lever i ren misär.
    Hur mycket ska man få på socialbidrag då? Vad är en bra nivå? Är det ok nivå när alla socialbidragstagare kan åka på semster och köpa allt de behöver nytt. För som gränsen är nu så kan de som är ekonomiska spara till en billigare semester på socialbidrag och de som är oekonomiska kan inte ens köpa mat varje dag. Ska nivårerna anpassas efter de oekonomiska.

Vad händer med viljan att arbeta om man får mer i socialbidrag än i lön?
  • Dr Mupp
    MickeN1973 skrev 2011-06-05 09:38:04 följande:
    Studentfirande 16500 kr per elev

hd.se/helsingborg/2011/06/04/dyrt-studentfira...
    Men varför måste det bli så dyrt. min bror tog studenten för två år sen. Det kostade inte ens i närheten av dessa summor.
  • Dr Mupp
    Gissa skrev 2011-06-05 10:34:25 följande:

Nå, nu är det ju inte alla som går på soc arbetsskygga.

Har du tänkt på att man även kan hamna hos soc om man skadar sig på arbetet och till sist blir utförsäkrad?

Alla är inte arbetsskygga parasiter vet du.

Läs om, läs rätt. Jag skrev aldrig att de på socialbidrag är arbetsskygga.

Om du får lika mycket pengar att röra dig med när du går på socialbidrag som när du jobbar heltid. Vem vill jobba heltid då? Vem skulle hellre sätta sina barn på dagis 50 timmar i veckan för samma pengar som socialbidrag än att vara hemma med dem?

Det måste löna sig att arbeta. Så fort man ökar bidragen så betyder det att det är mindre lönsamt att arbeta och de som är lågavlönade tjänar på att gå hemma istället.
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 12:57:53 följande:
    Men det handlar ju mer om allmäm lönepolitik än om bidragens storlek. Det ekonomiksa biståndet är ju uträknat så att man precis klarar sig, generellt alltså. Samtidigt ska man inte blunda för att de finns de som har svårt att försörja sig på en vanlig lön. Vad tjänat tex en städare eller PA? 18 000? (gissar). Är man ensamstående med barn på den lönen är det inte helt säkert att man kommer upp i existensminimum.

Poängen är att jag anser att det är fel på för låga löner och inte för stora bidrag. Det är helt enkelt inte en vettig väg att gå att sänka bidragen för att det finns låglönejobb.
    Nej vi behöver inte sänka bidragen, men de flesta verkar se lösning i att höja bidragen vilket inte löser problemet
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 22:07:26 följande:
    Det många försöker säga är att man kan klara sig på riksnormen men det kan lika gärna vara så att man inte kan, detta oavsett prioriteringar eller planering. Men det är klart, det gäller att vilja se det också och där är motståndet kompakt. Här är det ett rött skynke och det är en oerhört svart/vit syn som gäller.

Jag blir förvånad över, fast jag inte borde, att du är så otroligt dåligt insatt i vad fattigdom innebär. Av någon konstig anledning trodde jag att du följt med i tråden och läst vad andra skrivit men du kanske bara hoppat in de sista sidorna, vad vet jag.
    Fattigdom i Sverige liknar inte den i Afrika eller forna Öststaterna, att äta gröt varenda dag, men det tror jag faktiskt att du vet. Att du inte håller med och jämför med absolut fattigdom är en annan sak.
    Kan du ge ett exempel där familjen inte sitter med skulder/lån eller har missbrukarproblem och där riksnormen inte räcker till att ge det barnen behöver.
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 22:17:41 följande:
    Eeeeh hur tänkte du nu?
    Jo Sara Persson på vandrarhemmet solglimten i Karlstad? Eller?

Du kan börja med att läsa i någon av alla de trådar du och jag skriver i nu, om du inte läser så selektivt finns det massor...
    Jag har inte sett ett enda exempel där förldrarna inte har missbrukarproblem, skulder eller dyra avbetalningar och de inte kan klara sig på riksnormen.
  • Dr Mupp
    Sömnstörd skrev 2011-06-06 17:18:04 följande:
    Så du menar internationellt? Nej, det håller jag med om eftersom läkar exvis inte tjänar skyhöga löner och vi inte har en absolut fattigddom så stämmer det ja.
    I rimlighetens namn tjänar Sverige på att ingen är utfattig och att alla är med och betalar.
    Fast Sverige tjänar inte på att man kan få mer i bidrag av att gå hemma än i lön när man jobbar heltid. detta problem finns redan och höjer man bidragen så komemr problemet att öka.

En fyrbarnsfamilj får ut ungefär 20 000 i socialbidrag. Det krävs en ganska hög lön för att lönen ska bli högre än socialbidraget.
  • Dr Mupp
    Anonym (!) skrev 2011-06-06 18:10:38 följande:
    10 000 kr före hyra ja. Och elkostnader. Och fackavgifter. och A-kasseavgifter. Och ev utlägg för medicin och läkarvård. Och hemförsäkring. Och ev kostnader för arbetsresor.

Dvs 20 000kr för en ordinär 2-barnsfamilj bestående av 4 personer. Så jag tror Tjabba eller nåt menar en 4personersfamilj.

Jag vet inte hur många människor som jag träffat som tyckt att det inte varit någon idé att söka jobb, de får ändå lika mycket på försörjningsstöd. Mestadels var detta i en kommun där jag jobbade med ungdomar vars föräldrar gick på socialbidrag, det hördes hur snacket gick där hemma hos dem. Samt i min ungdom när jag hängde med en massa vänsterpartister. Mycket solidaritet där...
    Precis. 20 000 i socialbidrag. Vad blir det ca 3500 i barnbidrag och kanske 1500 i bostadsbidrag. Så 15000 behöver lönen täcka upp. Om det bara är en som kan jobba (för den andra är sjuk och utförsäkrad utan inkomst) så krävs det bra hög lön för att få ut mer än 15 000 efter skatt. Får du ut mindre så jobbar du rent krasst heltid för socialbidrag.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga