Fattar mig ej på vissa fattiga
Kan någon som går på socialbidrag berätta hur mycket ni får, exakt? Alla bidrag.
Kan någon som går på socialbidrag berätta hur mycket ni får, exakt? Alla bidrag.
Tjabba, tack!
Fick en liten idé, men den kanske inte är så smart ändå.
Jag tänkte att socialen ger ut summor som är helt bestämda av dem, t.ex. 4000 kronor i matkupong, 1000 kronor i kläder, etc.
Det svåra är väl att använda det förslaget i praktiken. Kuponger skulle ju bli pinsamt att använda då det blir så synligt att man går på sociala medel, men kanske kort, att man får matkort på t.ex. lågpriskedjor såsom Willys och även kort på HM och Kappahl där det är hyfsat bra priser.
En tanke bara för att pengar inte ska användas fel. Det behöver ju inte vara utformat på det här viset, utan själva huvudtanken med det hela.
Nå, nu är det ju inte alla som går på soc arbetsskygga.
Har du tänkt på att man även kan hamna hos soc om man skadar sig på arbetet och till sist blir utförsäkrad?
Alla är inte arbetsskygga parasiter vet du.
Sant, men vi kan väl ändå vara överens om att det FINNS systemfel,och att dessa fel de facto drabbar den enskilde.
Att i det fallet gå ut och kalla bidragstagarna för "lata" "storrökare" och "slösaktiga" är inget annat än en spark i mellangärdet på en som redan ligger.
Om några här i tråden lade hälften så mycket energi på förståelse istället för att tävla om vem som kan leva på minst pengar så vore mycket vunnet.
Kunde vi sen få politikerna att enas om att i "Välfärdslandet" Sverige så kan ingen unge behöva svälta, oavsett orsak, då är vi snart i mål.
Det vänder sig i magen när jag ser kommentarer som "Jaha, ska folk som har semester dagligen nu också få åka på semester betald av skattebetalarna , jaha jaha....när det i själva verket handlar om BARNEN.
Dom barn som inte kommer nånstans vare sig det är sommar eller vinter,dom barn som lever på havregrynsgröt och som inte ens kan få en av dom där cyklarna som ni skriver så mycket om ens om dom kostar en hundring.
Det är DOM som bloggen handlar om.
Tycker ni inte att dom ska få vara mätta och glada så undrar jag vad ni gör på ett diskussionsforum med inriktning på barn och famil!
Bra skrivet.
Nu är det ju som så att lever man på soc så måste man varje månad redovisa sina kontoutdrag så att det inte ska ha smugit sin in någon inkomst som inte redovisats, och man får även specificera sina utgifter och visa att man har betalat sin hyra och el.
Så den kontrollen finns redan.
Och skulle man som föreslaget lägga en pott på tex Ica maxi så finns det ju cigaretter även där och det tycks ju alla vara rörande eniga om att det är rökningen som är den stora boven i ekonomin.
Om jag gick på soc så skulle jag inte vilja ha mer pengar - bara ett jobb! Jag tycker att man ska satsa mer på nattdagis så att ensamstående föräldrar kan ta vilket jobb som helst. Man ska även satsa på småföretagarna så att de har råd att anställda folk. Hur ska ett företag kunna växa utan personal? Det är fruktansvärt dyrt att anställa folk.