Anonym skrev 2011-06-02 20:42:08 följande:
Jag är 35 år och har aldrig köpt något på avbetalning. Jag har ett bostadslån och ett CSN-lån. Har aldrig haft något annat. Det finns faktiskt massor med människor som väntar, sparar och gentar innan de köper saker.
Jag tycker det är bättre att låta skulderna gå till fogden. Efter några år kan du begära skuldsanering och blir med all säkerhet beviljad det också. Och har du redan väldigt låg inkomst så kommer inget att förändras eftersom du måste leva på existensminimum (vilket man redan gör) i 5 år.
Att prioritera skulderna före sina barn tycker jag är en dålig idé, speciellt när man aldrig kan betala tillbaka skulden på den inkomst man har. Allt man betalar är räntorna och man kommer ha lika mycket skulder när barnen flyttar hemifrån.
Ja, de finns, men jag tror faktiskt att de är i minoritet. Faktum är att man (så länge man har råd hela vägen) många gånger tjänar på att köpa saker på avbetalning.
Betalningsanmärkningar sätter så pass stora begränsningara att det skulle krävas mycket innan jag rekommenderade det, ens i det fall du beskriver.
Personligen skulle jag själv gå hungrig i fyra dagar och låta barnet äta, än att hela familjen får gå hungrig i två.