aussie skrev 2011-06-04 13:07:17 följande:
"Samtidigt, så fort man har barn blir det svårt att inte ge dem saker som finns just nu; barkbåtar har inte samma värde som datorspel, osv. osv. ".
Jo, vi är nog överlag känsligare när det gäller barn. Å andra sidan varierar idealen med grupper. I min dotters klass är man förmodligen mer avvikande om föräldrarna inte läser bok på kvällen än om man saknar TV-spel, mer avvikande om man får ha betal-TV-kanaler som barnvakt än om man har TV-förbud utanför Bolibompa. Mer ovanlig med fyrhjuliga elektriska fordon än med begagnade PoP-kläder. Mer avvikande med tjugofemåriga föräldrar än med fyrtioåriga. Ekonomiskt varierar det säkert en hel del. Många är högutbildade men inte alla har arbeten som drar in några högre löner, eller arbete alls. Eftersom många föräldrar åtminstone i teorin är konsumtionskritiska kanske ekonomiska skillnader syns mindre utåt.
Där mina kusiner bor har alla eget hus (billigare än en lägenhet i stan men ändå), många kör cross eller rider, ibland egen häst när föräldrarna har gård. Semestrar, om man åker iväg då, är ofta i husbil/camping. Att prestera dåligt i skolan är ingen stor grej, många föräldrar har inte gymnasium, men att inte ha råd till det intresse som många av kompisarna utövar märks förstås.
Min kompis barn växte upp i en välbärgad förort där skidresor utomlands och liknande var en självklarhet för många liksom språkresor till England.
Den tanke jag hade i bakhuvudet när jag gjorde den här utläggningen är att det räcker att flytta, kanske bara byta skola eller till och med skolklass, för att barnets omgivning ska se annorlunda ut, och vad som tidigare var ok eller bra inte räcka till. vare sig det gäller konsumtion, boende eller "intellektuell" kapacitet.
Att samhället har en grundtrygghet är jättebra, men det är inte möjligt att ha ett system som garanterar att "hålla nivån" i vilken grupp som helst.