Fattar mig ej på vissa fattiga
riboflavin skrev 2011-06-03 10:21:26 följande:
Nu tror jag du missuppfattade mig. Det jag menar med inlägget är att man som socialbidragstagare eller låginkomsttagare inte kan skylla ifrån sig på att alla andra har den och den saken när man gör dåliga ekonomiska val och att socialbidragsnormen inte alls är hopplöst snål och tvingar de som lever på samma summor att krypa på knäna för att ha råd med mat, för så är det inte om man inte använder pengarna till saker det inte är tänkt för. Var snäll och läs inlägget jag svarade på så kanske det klarnar.
Och ärligt talat kan jag bli förbannad på folk som anser att bara för att jag inte tycket att normen är vansinnigt låg så måste jag vara rik som ett troll, idag har jag mer pengar än vad jag rimligen kan göra av med (är rätt snål, smålänning ) men jag har också levt precis lika "fattigt" som de som klagar utan att känna mig det minsta fattig. Jag har som sagt helt frivilligt levt på motsvarande summor eftersom jag har velat ägna mitt liv åt annat än att jobba hela dagarna.
Vi har levt på exisistensminimum i snart 9 år varav två kortare perioder på socialbidrag. Idag lever vi på existensminimum, diffar med några hundralappar och jag ser oss inte fattiga på nått sätt. Visst vi är inte rika, men vi är heller inte på några sätt fattiga. Hur kan vi anses vara fattiga när vi kan äta oss mätta varje dag, bor bra, har el, telefon, TV, dator och bredband. Hur kan vi ses som fattiga när alla går i kläder anpassade efter årstid och väder? Hur kan vi ses som fattiga när vi har kamera, TV, dator, mobiltelefoner.
Jag blir faktiskt arg att knuffas in i fattigfållan. Jag är INTE fattig.