Fattar mig ej på vissa fattiga
Jag tycker att Aftonbladets blogg lägger ett löjets skimmer över fattigdomsbegreppet. Man ägnar mer tid åt att diskutera dyra extrakostnader för studentfester, man utmålar det som något positivt att belåna sig för nöjesresor, man beklagar sig över att familjen väljer moppe över närinsrik kost osv.
För mig kan det inte vara tal om fattigdom om ord såsom villa, rökning, märkeskläder, moped, körkort, rökning, snusning, bil eller Egypten är involverade någonstans i texten. För mig handlar fattigdom om att ha problem med nödvändigheter såsom bostad, mat, värme, kläder... inte om att ha problem med övrig nöjeskonsumtion.
Det finns två-tre saker som jag anser vara acceptabelt att låna pengar för att köpa: Utbildning, Bostad och under vissa omständigheter bil. Om vi undantar investeringar i verksamhet och sådant.
Utbildning är en investering som öppnar väldigt många dörrar och som man har allra mest nytta av om man investerar i så tidigt som möjligt i livet - därför anser jag att det är vettigt att låna till detta. Bostad behöver man från ca 18 år och framåt, och många gånger är det ett stabilare och vettigare alterantiv att köpa en bostad än att hyra. Bil kan vara okej att låna till eftersom det kan vara en investering som behövs för att man ska kunna få ett jobb. Nu köpte jag visserligen min bil kontant, men det gjorde jag samma dag som jag skrev på anställningskontrakt för att kunna ta mig till jobbet.
Det är ALDRIG motiverat att låna pengar till TV-apparater, elektronik, kyl&frys, mobiltelefoner, nöjesresor eller några andra prylar eller nöjen som man kan leva utan. Spara först, köp sedan, så undviker man problem längre fram.
Barnfattigbloggen talar om 220 000 fattiga barn i Sverige, man skriver att det ska handla om "Det handlar om barn som stängs ute från fotbollsträning för att skorna är för dyra, barn som inte kan följa med på skolresan eller ens äta sig mätta hemma. Är det okej i framgångslandet Sverige?", men samtidigt så använder man definitionen: "För 2008 innebar det 18 600 kronor i månaden för en familj med två vuxna och två barn och 11 000 kronor för en ensamstående med ett barn."
Försöker man alltså på allvar hävda att en familj med 18 600 kronor att disponera har problem med att äta sig mätta, följa med på skolresan och köpa skor? Ursäkta mig, men bullshit. Har man inte råd med mat på 18 600 kronor så skulle jag vilija veta vad pengarna går till. Någonstans gör man i så fall grava ekonomiska felprioriteringar.
När det gäller avgifter i skolan så tycker jag att de ska hållas låga, men att det självklart är bra för barnen att få komma ut på utflykter. Skolorna får ofta feta mängdrabatter och har bra dealer med bussbolag, så att man kan komma undan med en kostnad per barn som man själv inte ens skulle lyckas transportera sig till utflyktsmålet på. Man skjuter sig själv i foten genom att vilja förbjuda billiga och prisvärda utflykter för alla - det är bara att inse att utflykterna är oerhört prisvärda och att det inte är oöverkomligt att spara ihop till några tior.
I ABs blogg får man exempel i kommentarerna från en tjej som hävdar att en matsäck kostar 50-60 kronor. Vad är det för idioti? För 50-60 kronor kan man köpa en portion take away på en restaurang. Vad är det för mat de stoppar i matlådan egentligen? Jag upplever att man med lite planering kan få ihop en redigt bra matsäck för ca 5 kronor. Ett par grova och mättande mackor på hembakt bröd kostar nästan ingenting och frukt och kex kan man fynda billigt om man håller koll på lågprisbutikerna. Man behöver inte skicka med 20 spänn i glasspeng, det finns glassar för under 10 kronor om man nu behöver en glass.
Det jag vill säga är att skolutflykterna självklart kan vara påfrestande på ekonomin, men jag tycker att de är sååå värt det, eftersom barnen får jättefina upplevelser för oerhört lite pengar. Det är någonting som är värt att prioritera. Sedan tycker jag iofs också att vissa skolor kanske skulle begränsa sig lite, det borde räcka mer än nog med ca 50-75 spänn per barn och termin. Det borde man också som familj kunna hantera, även om man går på socialbidrag eller har ekonomiska svårigheter.