Fattar mig ej på vissa fattiga
Jag reagerade likadant när jag såg rubriken på Aftonbladet. Varför i helsike åker man till Egypten på krita för när man inte har råd... Anledningarna till överkonsumtionen tror jag är samma som Lavish skriver här ovan men jag tycker inte det är bättre för det.
Vad beträffar studenten krävdes det aldrig att jag skulle betala något för den men på "min" tid, där jag bodde, bestod den i att några släktingar kom och mötte upp, ofta med en bil med några lövruskor på, samt kom hem och åt lite smörgåstårta. Därefter gick man ev på fest till någon i umgänget som hade någon. Jag tycker det är helt hysteriskt nu: fjortisbrudar låter sy upp (!) klänningar till "bal" (skolan erbjöd fest på stadshotellet för oss och kanske hälften gick, uppklädda men definitivt inte flertusenkronorsklänning) och ska ha tjusiga blomsterarrangemang och när man väl går ut gymnasiet (tagit studenten har ju inte gjorts på många årtionden) ska det hyras flak och gud vete vad.
En arbetskamrats barnbarn skulle ha "bal" och blomsteruppsättning i _åttan_ (och då bor hon i ett område där det är mycket vanligt att ha dålig ekonomi/sociala problem)...