Fattar mig ej på vissa fattiga
trettioplus skrev 2011-06-02 21:59:38 följande:
Vi är av olika åsikt helt enkelt. Inget mer med det.Jag tror på ett samhälle där konsekvenserna står i proportion med det man misslyckats med. Jag är dessutom övertygad om att människor i grund och botten vill göra rätt och även gör det, när de har rimliga möjligheter att göra så. Utbildning och stöd fungerar i nästan alla fall långt bättre än straff. (och det gäller även kriminella)
Bara att gå till soc i sig är en skitjobbig konsekvens. Jag blev tvungen att göra det en gång i min ungdom. Med tanke på hur dåligt det fick mig att må, så skulle jag passa mig väldigt, väldigt noga innan jag skulle kalla det en "enkel lösning". Jag har sparat ÅTSKILLIGT med skattepengar för er genom åren, genom att kontakten med somliga myndigheter är så psykiskt påfrestande för mig att jag tar i princip alla andra möjliga utvägar innan jag befattar mig med det.
"Inga konsekvenser" ...
Nej du.
Ett skrämmande exempel jag hörde var en "snyfthistoria" i en tidning om ett par som hade hus och 2 bilar, men den ena partnern hade blivit av med jobbet, men skulle få ett nytt om tre månader. Problemet var att de kunde ju inte betala räkningarna på en lön dessa tre månader. De tyckte att det var för jävligt att soc nekade dem bidrag för de hade två bilar " de behövde ju sina bilar".
Detta exempel visar ju vad folk tror om soc, påminner ju lite om soffhistorien tycker jag.