Anonym skrev 2011-06-03 07:12:10 följande:
Har levt på försörjningstöd i 4 år nu, innan dess levde jag upp ett arv. Det ända jag ångrar i sammanhanget är att jag inte gjorde mer roligt för pengarna än att leva upp dom. Jag skulle ha rest på en jävligt lång resa för dessa pengar men det gjorde jag inte utan jag betalade hyran och köpte mat för dem. Men i vilket fall som helst så har jag varit hemma så länge pga att jag inte fått någon rehabilitering från någon. Blev sjuk samtidigt som jag var gravid. Så jag gick på föräldraledighet direkt efter mina studier och sjukdom. När jag kom tillbaka från föräldraledigheten ville ingen hjälpa mig till rehabilitering ut i arbetslivet. Utan blev fast i bidragsberoendet totalt. Det finns en instans dit jag ville som skulle få mig ut i praktik i 10 timmar i veckan till att börja med. Vilket är lagom när man haft den sjukdom jag har haft. Men socialtjänsten ville inte skriva på nåt papper om detta då min man kunde få jobb och då var jag ju inte berättigad till socialbidrag längre. Så dit fick jag inte komma istället tänkte det placera mig på ett kooperativ för funktionshindrade. Helt sjukt jag har haft en sjukdom men jag har inget funktionshinder. Där man fick sitta och sy typ. Jag har 4 års universitetsstudier och jag skulle sitta och sy som rehabilitering. I ett kooperativ som är till för utvecklingstörda och schizofrena. I vilket fall som helst så slutade det med att jag flyttade ifrån min man och fick till slut min rehabilitering. Men ännu har jag inte fått någon rehabilitering ut i något som jag är utbildad till. SÅ för mig är det 4 års slöseri med studierna. när jag till slut kommit ut i praktik och var ute i praktik i ett år. Var det ju dags att byta praktik och helt plötsligt eftersom jag då hade fått ångest igen skulle jag ut på skyddad arbetsplats igen. Alltså tillbaka till ruta ett. Men eftersom jag sa emot så fick jag vanlig praktik till slut.
Jag anser att man måste göra mera för att få ut socialbidragstagare ut i praktik och arbetsmarknadsåtgärder. Där personen ifråga ska vara. Inte bara placera dem typ i det där kooperativet för att man vägrar skriva på ett papper till rätt instans för att man kan tänkas bli självförsörjande inom ett kort tag. Jag tänker ringa socialstyrelsen angående detta, har redan gjort det men det ansåg inte att de låg på deras bord. Men ska ringa igen angående detta.
Men vem är denne någon som borde ordna allt åt dig?
Du har fått rehabilitering eftersom du varit sjuk och det är såklrt rätt men nu väntar du på att du ska få rehabilitering in i just det yrke du är utbildad till?
Om du är frisk nu och har 4 års studier bakom dig får du väl uppdatera dig själv och sen söka jobb den vanliga vägen som alla andra?