Inlägg från: leia83 |Visa alla inlägg
  • leia83

Vilket land är rätt för oss?

Vi har äntligen kommit igång ordentligt med adoptions processen och sjävklart poppar det upp en mängd frågor.
    Det är en djungel med allt kring adoption och vilket land man skall välja
    Vi har stått i kö hos BFA i lite mer än två år så vi har kommit en bit fram i kön. Igår blev vi färdiga med föräldrautbildningen vilket vi är jätte glada för
    Nu till min fråga.
    Vi pratar fram och tillbaka om olika länder och har svårt att komma överens riktigt. Hudfärg har ingen betydelse för mig men är lite viktigare för min man. Vi är rätt unga, jag 28 och min man 32 så önskvärt är ju om man får ett så litet barn som möjligt.
    Vilka länder tror ni som kan lite mer om detta hade passat oss?
    Vi har varit gifta i 3 år, är inte aktivt kristna (läs ej troende) men medlemmar i kyrkan. Har jobb båda två och hus i en stor stad. Hyfsat med tillgångar  och inga allvarliga sjukdomar förutom min hypoterios som inte anses som allvarlig.  Vad är det mer dom tittar på ??
    Vi vill ju inte heller behöva vänta allt för länge i landet, Kina är jag intresserad av men det är ju så enormt lång kö. Colombia kan jag tänka mig med, hur ser köerna ut där? Någon som vet? 

• Svar på tråden Vilket land är rätt för oss?
  • leia83

Tack för era svar. 
    Min man är inte så negativt inställd till annan hudfärg som det lät i min ts. Det enda är att han inte vill adoptera från kenya och dyl. Men i övrigt är det ok. Tror det är en process för honom också.
    Nej tyvärr står vi ju bara i kö till BFA och såg att dom inte längre har colombia som alternativ.Har tittat lite på taiwan och sri lanka idag men problemet är att man måste vara 30 på någon av dom. Är det när man skickar ansökan till landet som man måste vara fyllda 30? Eller kan man skicka vid 29 och veta att man hunnit bli 30 när man kommit fram i kön?
    När det gäller SN så är vi öppna för det, absolut men efter noga övervägande och forskning. Kanske skulle ta och ställa sig i kö till AC med... 

• leia83

GreenGal: Ja sri lanka är ett alternativ. Hur ser det ut med åldern där? Måste båda vara 30 fyllda? 
    Vi har ju stått i kö ett tag så du menar att vi kan skicka direkt när vi är färdiga med utredningen? Det vore ju helt fantastiskt Hur lång kö är det sen i landet vet du det? 
    Vi tänkte väl i så fall att vi ställer oss i kö till AC för ett syskon, två ska det bli
    Jag insåg nyss att det kanske inte är så långt bort med ett barn som jag först trodde....jösses vilken känsla  

• leia83

jaha för på hemsidan står det inget om att barnen är äldre i tjeckien, vad synd för satt precis och tyckte det var ett toppen alternativ. Inte så lång väntetid i landet heller. 
    Men hur gammal är äldre? är det 3 år och över? 

• leia83

ah tack så mycket det ska vi absolut kolla upp. Låter ju toppen bra. 
    ska prata med min man om allt ni skrivit så fort han kommit hem från jobb  

• leia83
    villsågärna38 skrev 2011-05-31 22:15:38 följande:
    Leia - om du vill bli inspirerad att adoptera och få en liten glimt i hur det kan kännas att få se sitt barn första gången, kolla filmklippen i de här tråden

www.familjeliv.se/Forum-13-253/m58958835.html
    Tack så mycket Ska titta på den
  • leia83

Som jag tidigare har skrivit så är det en process han går igenom. Från att ha trott att han kan få ett biologiskt barn till att nu inse att det blir adoption, vilket han har förlikat sig med. Nu är nästa steg barnets ursprung. Han säger själv i detta nu att han är helt övertygad om att han kommer älska barnet oavsett vad och att det kommer kännas helt naturligt då men just nu är det något han måste tänka på och kring. Det handlar inte så mycket om hans egna föreställningar som stora rädslor för att barnet skall känna sig väldigt utanför och annorlunda alla andra. Att det skall finnas ett hinder och känsla av utanförskap även om vi jobbar för att det inte skall finnas där. Den rädslan har han på ett annat sätt än vad jag har. 

• leia83

vi har pratat om det också. Men det vi oroar oss lite för är risken för alkohol skador på barnen. Någon som vet hur det ser ut med det?

Svar på tråden Vilket land är rätt för oss?