Inlägg från: skånegås |Visa alla inlägg
  • skånegås

Vad skulle ni göra??

Har en tjej som slutar 2:an nu. I hennes klass har det tydligen varit väldigt besvärligt med hög ljudnivå i klassrummet och vissa barn som enligt lärarna inte "sköter sig".. För att komma tillrätta med detta har läraren vid vissa tillfällen gett godis till de som följt skolans regler och de 4 andra har blivit utan (de är 26 i klassen och har 2 lärare). Efter en skolresa före jul hade de tydligen lovat en belöning till de som skötte sig. Ett par månader senare visade det sig att dessa barn skulle få gå på pizzeria och äta. De andra 4-5 fick stanna kvar på skolan. Ett av dessa barn satt sedan och grät på fritids. Han hade ansträngt sig till sitt yttersta men någon hade bråkat med honom och han hade sagt ifrån och räknades därmed till de "bråkiga"

I vintras/våras delade de tydligen klassen igen, men inget av detta har vi fått information av från skolan. Då en kompis pratat med rektorn stödjer han beslutet i att alla barn inte fick följa med till pizzerian, själv tycker jag det är oerhört kränkande...

Jag var med i skolan i fredags och en stund var vanlig lektion i klassrummet, dock var bara ena läraren där och 18 av barnen. en satt och kletade tuggummi på bänken, en jojjade, en ritade och skrek då och då svordommar rätt ut i luften, en sprang in och ut i klassrummet, några satt på golvet framför fröken och några satt i bänkarna. DÅ började "undervisningen". De skulle träna på några sånger (under dessa förhållandena)... Efter ca 15 min fick man inte jojja mer... och när man ska g åoch vässa pennan var det inte ok att rita mer. Efter sången började fröken skälla på de "bråkiga" som gick omkring. En av dessa barn hade precis kommit från ett lästest men fick skäll ändå (eftersom det var en av de bråkiga...)

Nu är det så att sonen kommer att få denna lärare i åk 1 i höst Jag vill inte detta. Vi bor ca 200m från skolan och han har sina kompisar där. Alternativet skulle vara att sätta honom i en skola 1,5 mil bort...  Vad skulle ni gjort och gärna reflexioner och tankar...

• Svar på tråden Vad skulle ni göra??
  • skånegås
    Isalel skrev 2011-05-31 12:10:57 följande:
    uschv vad vidrigt att lägga över ansvaret på barnen! Usch vilken metod, mobbning från vuxna är vad det är...
    Skulle nog inte välja en skola längre bort, men se till att prata med rektorn så att lärarna använder sig av bättre metoder för att lyckas få ner ljudnivån, det ansvaret kan man inte lägga över på barnen!
    En förälder har redan pratat med rektorn som tydligen tyckte det var ok med pizzeriabesöket Godiset visste han inte om. Dock kommer han att sluta efter sommaren och vem som kommer sen har vi ingen aning om. Jag vill ju inte gärna chansa heller. Vet en mamma till en tidigare elev som också haft konflikter med den läraren...

... och min kille är troligen en sån som skulle bli betraktad som bråkig om han kom i den miljön. Nu i förskoleklassen fungerar det bra, med bra lärare. Men av sån behandling tror inte jag han blir så rolig att ha och göra med Har till och från problem med honom hemma då han bråkar mycket med syskonen...
  • skånegås

Nej, isåfall blir det skolskjuts... Och den skolan har bara klass f-6. Här är det uppdelat i två skolor f-2 och 3-9. Så det är eg bara två år det är fråga om, men att sen komma tillbaka till sina gamla kompisar och sin gamla klass kanske inte är så lätt heller... Hur man än gör känns det som att det blir FEL

Har mejlat skolverket, men får kanske ta och ringa också då jag inte får svar...

• skånegås

Tror det. Är många härifrån som åker. Det är iså fall en friskola det är fråga om...

• skånegås

Tack för alla tankar. Känns skönt att veta att andra reagerar på liknande sätt som jag gör. Skolan/ fröken tycker de måste göra något bra för de elever som sköter sig. De jobbar hårt med en likabehandlingsplan på skolan, men att det även skulle gälla lärare hade hon inte tänkt på. De hade ju gjort det på ett "bra sätt" och då kan ju inte eleverna ta illa upp verkar hon tro...

Har samlat information från tidigare förälder som haft samma lärare och en förälder till barn på andra skolan och båda rekomenderar byte dit. De har rykte om sig att vara en bra skola. MEN hur tar man upp det med sonen?

Han vill ju gå med kompisarna. Han har tre och de har tagit lite tid att få... Hur motiverar man att läraren som varit ok för storasyster inte är det för honom? Hur mycket vikt ska man lägga vid det han tycker? Fast det är ju jag som har ansvar för att han inte blir utsatt för kränkningar.... det ansvaret kan han ju inte ta själv.

Vi ska nog ändå prata med rektorn och berätta varför vi byter iså fall. Men jag måste prata mer med barnet pappa först... så vi är överens,

• skånegås

Min son håller sig rätt lugn så länge ingen hackar på honom, skäller på honom eller behandlar honom illa. Han behöver dessutom mycket lugn och ro omkring sig för att fungera bra. Detta fungerar mycket bra nu i förskoleklassen, men vad jag sett och hört om fröken så tror jag inte att hon kan ge honom de förutsättningarna...

• skånegås

Han går ju redan på skolan då de har förskoleklassen där tyvärr och det finns bara två klasser, men jag vet inte om den andra är så mycket bättre...

Det svänger fram och tillbaka, varannan dag känns det rätt ok att ha honom där men att besöka klassen någon dag i veckan och andra känns det som aldrig i livet. Tycker det är för svårt att vara förälder ibland

Svar på tråden Vad skulle ni göra??