Vad skulle ni göra??
Har en tjej som slutar 2:an nu. I hennes klass har det tydligen varit väldigt besvärligt med hög ljudnivå i klassrummet och vissa barn som enligt lärarna inte "sköter sig".. För att komma tillrätta med detta har läraren vid vissa tillfällen gett godis till de som följt skolans regler och de 4 andra har blivit utan (de är 26 i klassen och har 2 lärare). Efter en skolresa före jul hade de tydligen lovat en belöning till de som skötte sig. Ett par månader senare visade det sig att dessa barn skulle få gå på pizzeria och äta. De andra 4-5 fick stanna kvar på skolan. Ett av dessa barn satt sedan och grät på fritids. Han hade ansträngt sig till sitt yttersta men någon hade bråkat med honom och han hade sagt ifrån och räknades därmed till de "bråkiga"
I vintras/våras delade de tydligen klassen igen, men inget av detta har vi fått information av från skolan. Då en kompis pratat med rektorn stödjer han beslutet i att alla barn inte fick följa med till pizzerian, själv tycker jag det är oerhört kränkande...
Jag var med i skolan i fredags och en stund var vanlig lektion i klassrummet, dock var bara ena läraren där och 18 av barnen. en satt och kletade tuggummi på bänken, en jojjade, en ritade och skrek då och då svordommar rätt ut i luften, en sprang in och ut i klassrummet, några satt på golvet framför fröken och några satt i bänkarna. DÅ började "undervisningen". De skulle träna på några sånger (under dessa förhållandena)... Efter ca 15 min fick man inte jojja mer... och när man ska g åoch vässa pennan var det inte ok att rita mer. Efter sången började fröken skälla på de "bråkiga" som gick omkring. En av dessa barn hade precis kommit från ett lästest men fick skäll ändå (eftersom det var en av de bråkiga...)
Nu är det så att sonen kommer att få denna lärare i åk 1 i höst Jag vill inte detta. Vi bor ca 200m från skolan och han har sina kompisar där. Alternativet skulle vara att sätta honom i en skola 1,5 mil bort... Vad skulle ni gjort och gärna reflexioner och tankar...