Dålig viktuppgång/avsaknad av hungerkänsla
Hej!
Vår pojke föddes tillväxthämmad i v. 31 (1280 g) och har under hela tiden varit extremt ointresserad av mat. Han ammade såklart när han var riktigt liten men tappade snart intresse för det, han märkte inte ens när jag bestämde mig för att sluta amma och verkar aldrig ha saknat det. Han har egentligen aldrig visat att han är hungrig, varit gnällig pga hunger (efter den allra första bebisfasen), osv, han är glad och pigg och allra gladast när han slipper äta känns det som. Visst kan han vara nyfiken på mat och vilja prova men det stannar vid ett par skedar, några korvbitar, etc. Han äter aldrig upp en hel portion och som sagt ofta bara ytterst lite. Han har legat långt under kurvan hela tiden och nu börjar den plana av. Jag har hört en teori om att barn som sondmatats inte fått lära sig tyda hungersignaler. Är det någon som vet något om detta? Eller har liknande erfarenheter, tips? Detta börjar kännas smått desperat. Han har nu lämnat prov för att se om han har järnbrist. På BVC har jag fått rådet "ge korv och pannkakor det brukar barn gilla...".
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 14:25
Kan tillägga att han idag är 18 månader och väger 8,6 kg