Inlägg från: september0809 |Visa alla inlägg
  • september0809

hur står man ut?

hur står man ut med väntan på ett ev hemskt provsvar?
    jag har fått massa konstiga och oförklarliga blåmärken på kroppen och under tånaglarna samt att jag har ingen känsel i mina händer och så jävla ont i lederna.
    jag vet till 100% att jag inte slagit i någonstans och nu har läkaren tagit prov för blodsjukdom och för b12-brist men jag är så himla nervös för vad dom ska visa något fel är det ju på mig.
    men hur ska jag få tankarna på annat än innan han har ringt.
    väntar även på tid till onkologen.
    jag tänker hela tiden på det värsta och mina två små barn...minsta är ju bara 5 månader.

snälla kom med tips

• Svar på tråden hur står man ut?
  • september0809
    A von B skrev 2011-05-26 15:58:57 följande:
    Det värsta är väl lyckligtvis ganska ovanligt. Läkarkåren är ju grymt duktiga nu så vad det än är så kan de troligtvis fixa det. Se det som att det bara är bra om de hittar något för då kan de ju åtgärda det.
    nja fast om det skulle vara en blodsjukdom är det samma som min mamma har då den är ärflig och den kan man tyvärr inte bota utan den får jag isåfall leva med resten av livet och det är förstadiet till kronisk leukumi.
  • september0809
    Amazina skrev 2011-05-26 16:01:21 följande:
    Förstår att det är jobbigt! När tror du att du kommer få svar? Hur många dagar skulle det ta? Varför även onkologen? Misstänker de leukemi eller?

jag vet faktsikt inte hur lång tid det skulle ta.

jag blir skickad till onkologen då dom misstänker att jag har en blodsjukdom som är förstadiet till kronisk leukumi och den är obotbar.

min mamma har den sjukdomen och den är ärftlig

• september0809
    Amazina skrev 2011-05-26 16:06:24 följande:
    Vad heter sjukdomen? Får jag fråga det? (Är IVAsyrra och bara intresserad av sånt.)
    är osäker på stavningen men den heter polycytemia vera. den har en syskonsjukdom som jag tyvärr intye vet namnet på.
  • september0809
    A von B skrev 2011-05-26 16:11:43 följande:
    Okej. Rynkar på näsan Hur illa är den sjukdomen då? Menar med prognoser och så. Kan man leva många år efter det upptäckts? Började det likadant för din mamma?

Fördelen med att ana vad som är fel är ju att man kan börja bearbetningsprocessen direkt.
    de är en sjukdom man kan leva med men den kommer utvecklas till kronisk leukumi och man går på medicin och blodtappning för att hålla den under kontroll men hur de ser ut när man haft den många år vet jag faktiskt inte.
    min mamma fick ockås blåmärke utan anledning och ledvärk men på henne upptäckte dom det genom att hon hade skyhögt blodtryck och höga infektionsvärde och dom räknar att hon haft sjukdomen ett bra tag innan den upptäcktes.
    jag som har planer för fler barn har inte tid att vara sjuk...vi hade planerat att skaffa en liten till nu men det får vi lägga på is....
  • september0809
    Starkast skrev 2011-05-26 16:15:19 följande:
    Man står ut för att man måste stå ut.
    Du kommer att lära dig med tiden om misstankarna stämmer.
    Ett bra tips är att lära dig jobba med Mindfulness! Det är en jättebra hjälp när man behärskar metoden. Förenklat går det ut på att vara "här och nu".

Lycka till!
    Och hoppas ändå på att det är något högst tillfälligt som snart försvinner.

jo det vet jag också men jag undra hur jag kunde göra för att få tankarna på nåt annat fram till provsvaren kommer!

jag hoppas också det är nåt tillfälligt men börjar tvivla då har haft dessa problem med ledvärken i 8 nånader

• september0809
    A von B skrev 2011-05-26 16:25:14 följande:
    Det är så olika hur man hanterar tragedier men hade jag varit dig så hade jag nog försökt hitta glädjen i att jag faktiskt hunnit få två barn redan om det nu inte kommer gå att skaffa fler. Även att en diagnos inte innebär slutet nästa vecka utan att jag troligtvis hinner leva och se mina barn växa upp. Att börja tänka i de banorna hjälper dig kanske tills du får besked.

Men håller tummarna för att det inte är något farligt.
    tack det känns så otroligt ruttet om det nu skulle vara nån form av cancer för jag är aldrig sjuk och då mer jag aldrig kanske är förkyld 2 gånger om året det är allt och så kanske man ska drabbas av nån skit nu....
Svar på tråden hur står man ut?