• hoppsanhejsan

"tips" som funkade för mig!

Efter år av oförklarlig barnlöshet hade jag skummat igenom all forskning som fanns ang oförklarlig barnlöshet. En artikel jag hittade beskrev titthålsoperation på oförklarligt barnlösa som misslyckats med sina ivf. Hos 60% av dessa hittade man endometrios eller myom som inte syntes med ultraljud och som kunde förklara barnlösheten. Min ivf läkare sa att det var mycket möjligt men att man ändå inte gör något åt detta. Gissa om livet var mörkt efter att ha misslyckats med 2 ivf:er!

Det enda jag misstänkte kunde ha något med min barnlöshet att göra var att jag alltid fick mensvärk kring dagen då embryot borde fastna (ägglossning + 7 dagar). Min egna teori var att kroppen stötte ifrån sig embryot pga högt immunförsvar.

En gren inom den teorin menar på att om man har någon slags inflammation i livmodern till följd av t.ex. endometrios eller liknande så kan man ha för mycket prostaglandiner i livmodern. Dessa finns naturligt i livmodern men ökar i mängd när kroppen är inflammerad, kruxet är bara det att det är så kroppen kontrollerar en spontan abort, dvs att prostaglandinerna ökar. En forskningsgrupp menar på att om man tar inflammationshämmande medel innan embryot ska fastna så sänker man mängden prostaglandiner.

Jag chansade på denna teori och tog en ipren (400) på ägglossning + 5 dagar vid tredje ivf:et. Ingen mensvärk på 7:e dagen och bingo, ett plus! Obs! Kan givetvis bara vara en tillfällighet!

Nu, två år efter vårt första barn ville vi försöka igen. Efter vårt första barn föddes så har vi aldrig skyddat oss trots regelbunden mens, känns meningslöst. Jag har även nu igen känt av mensvärk en vecka efter ägglossning. Denna gången gick vi direkt på våra sparade embryon och än en gång åt jag en ipren på ägglossning + 5 dagar och återigen har vi fått ett plus.

Jag inbillar mig givetvis att jag har hittat lösningen på mitt problem. Kanske är jag unik om just mitt problem då alla säkert har olika orsaker till sin barnlöshet men tipset är så förbannat enkelt att det vore fel av mig att inte tipsa. Om åtminstone en till lyckas så är jag förbannat nöjd över mitt tips i alla fall!

Lycka till gott folk!

• Svar på tråden "tips" som funkade för mig!
  • Marzenie o dziecko

Läser gärna mer här....gäller detta bara Ivf? Jag och min sambo har försökt nu i 13 månader utan resultat.
    Innan dess gick jag igenom ett ma där de bara såg en säck och sa att antingen var det en ofostrig graviditet eller så hade fostret dött så tidigt så att det inte gick att se....jag fattade inget för kroppen utvecklades på ju,

• Glitter2

Stje
    Nej det gäller alla. Om du är "oförklarligt barnlös" kan det mycket väl vara en immunologisk orsak
    Pröva albyl minor du :)

• Marzenie o dziecko

Tack för ditt svar...värt att prova . När ska man ta den pillan?

• Glitter2

Jag har ätit albyl minor/trombyl under den tid jag försökt bli gravid. Har ni sökt hjälp?

• Marzenie o dziecko

Jag ringde vårdcentralen och förklarade och de gav mig en tid till gyn.ska dit 19/9. Får se vad som händer där. Har ju inte varit hos gyn sen jag blev skrapad.

Du äter tabletterna varje dag? Hur har det gått då?

• hoppsanhejsan

hej igen!

Det var ett tag sedan jag var inne och jag ser att tråden har glidit in på en annan teori, nämligen den om blodförtunnande medel (då ju albyl minor rekommenderas).

Tanken med denna tråden var att presentera en ny teori som finns bland vissa forskare, nämligen den om att man har en inflammation i livmodern som stör implantationen av embryot. Tanken är då att utnyttja det faktum om att ipren är inflammationshämmande. Samtidigt är det korrekt som många påpekar att det behövs en liten inflammation då embryot ska fastna. Förstår att detta låter konstigt.

Bakgrunden är att man har något som heter prostaglandiner i kroppen. Dessa kommer fram om man har en inflammation i kroppen. Lagom mängd hjälper till vid implantationen men för stor mängd framkallar omedelbar abort. Teorin är att vissa oförklarligt barnlösa kan ha för stor mängd prostaglandiner. Ipren sänker mängden prostaglandiner. Har man rätt balans från början kan ipren sabba balansen med prostaglandiner och implantation uteblir på en "frisk" människa, därför rekommenderas vi till att undvika ipren. Ipren kan också störa mognaden av äggen så ägglossning uteblir. Har man för stor mängd prostaglandiner från början kan ipren vara behjälplig och sänka till rätt nivå.

puh! långt inlägg... sorry... men ju fler teorier man hör, desto större chans att man hittar den teorin som matchar det problemet man själv har men som ingen kan förklara... så resonerade jag i alla fall...

länk till lite info om teorin:
    http://www.fertilityneighborhood.com/content/in_the_news/archive_1115.aspx

• jessica1979
    Glitter2 skrev 2011-08-23 22:14:28 följande:
    Jessica
    75/dag hela tiden tog jag

Hela graviditeten menar du? Vad är teorin att det förbättrar? Är det inte nånting med om man har immunologiska bekymmer?

Svar på tråden "tips" som funkade för mig!