"tips" som funkade för mig!
Efter år av oförklarlig barnlöshet hade jag skummat igenom all forskning som fanns ang oförklarlig barnlöshet. En artikel jag hittade beskrev titthålsoperation på oförklarligt barnlösa som misslyckats med sina ivf. Hos 60% av dessa hittade man endometrios eller myom som inte syntes med ultraljud och som kunde förklara barnlösheten. Min ivf läkare sa att det var mycket möjligt men att man ändå inte gör något åt detta. Gissa om livet var mörkt efter att ha misslyckats med 2 ivf:er!
Det enda jag misstänkte kunde ha något med min barnlöshet att göra var att jag alltid fick mensvärk kring dagen då embryot borde fastna (ägglossning + 7 dagar). Min egna teori var att kroppen stötte ifrån sig embryot pga högt immunförsvar.
En gren inom den teorin menar på att om man har någon slags inflammation i livmodern till följd av t.ex. endometrios eller liknande så kan man ha för mycket prostaglandiner i livmodern. Dessa finns naturligt i livmodern men ökar i mängd när kroppen är inflammerad, kruxet är bara det att det är så kroppen kontrollerar en spontan abort, dvs att prostaglandinerna ökar. En forskningsgrupp menar på att om man tar inflammationshämmande medel innan embryot ska fastna så sänker man mängden prostaglandiner.
Jag chansade på denna teori och tog en ipren (400) på ägglossning + 5 dagar vid tredje ivf:et. Ingen mensvärk på 7:e dagen och bingo, ett plus! Obs! Kan givetvis bara vara en tillfällighet!
Nu, två år efter vårt första barn ville vi försöka igen. Efter vårt första barn föddes så har vi aldrig skyddat oss trots regelbunden mens, känns meningslöst. Jag har även nu igen känt av mensvärk en vecka efter ägglossning. Denna gången gick vi direkt på våra sparade embryon och än en gång åt jag en ipren på ägglossning + 5 dagar och återigen har vi fått ett plus.
Jag inbillar mig givetvis att jag har hittat lösningen på mitt problem. Kanske är jag unik om just mitt problem då alla säkert har olika orsaker till sin barnlöshet men tipset är så förbannat enkelt att det vore fel av mig att inte tipsa. Om åtminstone en till lyckas så är jag förbannat nöjd över mitt tips i alla fall!
Lycka till gott folk!