• MissLaila

Visar allergi på pricktest men är symptomfri..

Min son gjorde pricktest för snart 2 år sedan, då visade det sig att han va allergisk mot katt, björk och gräs.. Hela förra sommarhalvåret fick han Aerius varje morgon.. Nu på sista kollen bestämde vi att vi skulle vänta med att ge honom Aerius tills vi märker att han verkligen behöver, då jag tror att han inte är så allergisk, för han reagerar inte ens mot katt.. (Hans pappas nya tjej har katt).. Nu är det snart Juni och vi har fortfarande inte behövt ge honom nått.. Visst kan han vara snorig någon dag ibland men då är det tjockt och dagen efter pillar han kråkor.. Jag tittar i hans näsa varje dag och ser inget täcken på rinnande snor, väldigt sällan ser man kråkor..
    Jag pratade med våran barnmottagning idag då han har fått ett sår i ena näsborren och tänkte att5 han kanske går och torkar sig om näsan utan att jag ser det.. Men hon tyckte att jag inte borde ha missat att han va snorig ifall han reagerade på pollen nu.. Året innan han fick Aerius så svullnade hans ögon upp så han kunde inte se och han va ständigt snorig.. Men då hade vi 2 katter i hemmet och det va extremt med pollen, för både jag och hans pappa blev oxå jätte dåliga.. Jag klarar mig pollensäsongen utan medicin, men pappan får ta medicin några veckor under sommaren..

Kan det helt enkelt vara så att han fick utslag på pricktestet för att det blev för mkt? Kan det vara så att han inte är allergisk längre? Är jätte tacksam för svar.. Och skulle vara intressant att höra någon annan uttala sig..

Glömde skriva att denna kille har varit ett allergi, diarré och eksembarn sen den dagen han föddes. Redan som 3 månader va jag tvungen att sluta amma och fick ge honom Prosorbee, Nutramigen och Neocate.. När han va 8 månader gjordes ett lapptest där det visade sig att han va allergiskl mot råg, vete, mjölk och ägg.. Ett tag fick han leva på Neocate, ris, nötkött och broccoli, då hans mage inte klarade av att bryta ner maten och han hade sår i stjärten.. När han va 2 fick vi börja introducera råg, vete, mjölk och ägg. Vid 2,5 år ålder klarade han av att äta allt.. Nu blir han 5 år i höst och har endast stressmage och eksem till och från..

• Svar på tråden Visar allergi på pricktest men är symptomfri..
  • MissLaila
    Allergiexperten skrev 2011-05-29 11:04:02 följande:
    Hej! Man kan ha positivt utslag på pricktest utan att ha symtom. Det man uppmärksammar är symtomen och det är symtomen man behandlar. Allergi mot luftvägsallergen tar tid att utveckla och man får inte ett positivt pricktest om man utsatts för mycket allergen under kort tid.

Luftvägsallergier, i er sons fall allergi mot katt, gräs och björk, växer inte bort men kan däremot minska över tid. Kanske var det lite väl mycket allergen i luften som gjorde att sonen reagerade förra året för som jag förstår har ni inte katter hemma hos er nu och då har den delen av allergen minskat radikalt och kanske därför barnet mår så bra i år.
    vänliga hälsningar Anitha
    Förra året hade han Aerius från Mars-Oktober, det va året innan det, då hade vi två katter i hemmet, plus en massa pollen ute.. Nu blev han snorig i lördags, men då grönt snor.. Och det ska man väl inte ha vid allergi?
    Hans pappas nya tjej har katt och där sover dom titt som tätt men han har aldrig reagerat på den katten, eller andra katter i min familj.. Man kan alltså vara allergisk utan att det syns?
    För det jag tycker är helt otroligt är att han visat allergi på pricktestet, fast han tidigare år inte alls har varit allergisk. Han visade första året en liten reaktion på hund, men på det nya va det bara katt, björk och gräs.. Han utvecklar ju ingen allergi mot hunden.. Men i våran släkt finns det inte hundallergi men katt och pollen..
Svar på tråden Visar allergi på pricktest men är symptomfri..