• L1984M

Räkna tid på sin förlossning?

Konstig rubrik.. Men jag har alltid undrat hur man räknar när man säger "min förlossning tog si och så lång tid".
    Ser jag på min egen fick jag regelbundna värkar (8-12 min emellan, dessa avtog eller slutade aldrig) onsdag eftermiddag, torsdag vid lunch var jag öppen 3 cm, fredag morgon lades jag in och hon är född lördag kl 01.12.
    Jag tänker att man borde räkna från att man börjar öppna sig men vissa kommer ju inte in förrän man är öppen 7 cm så då är det ju svårt att veta. Så man kanske borde räkna från första regelbundna värken? Eller hur gör man? :)

• Svar på tråden Räkna tid på sin förlossning?
  • L1984M
    L1984M skrev 2011-05-23 21:06:36 följande:
    Oj då skulle jag få räkna förlossning från onsdagkväll till lördag kl 01.12. Fast de blev inte jobbigt förrän torsdagen..
    rättelse bara, då skulle jag räknat från tisdagkväll, började känna då men blev jobbigt först onsdag... :)
  • cicci85

Jag räknar från att jag fick regelbundna värkar, första barnet tog då 53 timmar och andra 14 timmar, men då blev jag igångsatt, de tog hål på hinnorna och jag fick värkstimulerande dropp.

• Daffyduckling

Jag har läst att "man" räknar från det att man går in i den aktiva öppningsfasen, dvs från det att man har regelbundna värkar med 3-5 min emellan eller att man är öppen 3cm. Genomsnittstiden för förstföderskor skulle då vara 16 timmar.
    Men det är ju inte alla som har regelbundna värkar eller vet när de öppnat sig till ca 3-4 cm. Min förslossing var en värk, men lång....Tungan ute

• Fridaa87

Jag säger att min förlossning tog 12 minuter.. jag blev nekad av förlossningen att komma in så det blev ambulans till akuten, var då öppen helt och fick krysta direkt och dottern kom ut tolv minuter senare.. men jag hade värkar 21 timmar.. från 02.00 till hon föddes 22.47

• Broadway

Jag har räknat från första värk när jag saget en tid på mina förlossningar. De har å andra sidan startat med regelbundna värkar med 2-3 minuter emellan. Kanske är svårare om det blir långdraget och oregelbundet.....

• syntharen
    L1984M skrev 2011-05-23 19:59:57 följande:
    Konstig rubrik.. Men jag har alltid undrat hur man räknar när man säger "min förlossning tog si och så lång tid".
    Ser jag på min egen fick jag regelbundna värkar (8-12 min emellan, dessa avtog eller slutade aldrig) onsdag eftermiddag, torsdag vid lunch var jag öppen 3 cm, fredag morgon lades jag in och hon är född lördag kl 01.12.
    Jag tänker att man borde räkna från att man börjar öppna sig men vissa kommer ju inte in förrän man är öppen 7 cm så då är det ju svårt att veta. Så man kanske borde räkna från första regelbundna värken? Eller hur gör man? :)
    Din förlossning var exakt lika lång som min + - nån timme, exakt på samma veckodag också... Min förlossning (och ja, jag tycker den börjar när man känner av första värkarna som kommer någolunda regelbundna) också på onsdag eftermiddag, torsdag vid 22-tiden var jag öppen 2-3 cm, jag lades in på fredag eftermiddag och sonen kom ut  0.19 natten till lördag.

Jag säger att min förlossning tog ca 2,5 dygn... Och torsdagen blev värkarna jobbiga och nästintill outhärdliga... 
  • J K
    Jag tycker också det är svårt...

- Någon gång på morgonen sa de att jag var två cm. öppen men att livmodertappen inte var utplånad (hade då inte känt någonting över huvud taget, var inskriven redan sedan eftermiddagen innan p.g.a havandeskapsförgiftning).
    - 14.00 satte de en gel för att utplåna livmodertappen.
    - 16.00 fick jag (i mitt tycke) första värken.
    - I förlossningsjournalen står det "18.30 - etablerade värkar".
    - 20.15 hade det stått nästan helt still ett tag, var öppen 4 cm, då började det göra hysteriskt ont.
    - Han var ute 20.44.

Men jag brukar säga att det tog "nästan 5 timmar", i och med att jag vid 16 fick första riktiga värken...  
    ♥ Benjamin 2010.08.27 v.37+3 ♥ www.janejohansson.se/
  • L1984M
    J K skrev 2011-05-28 23:32:40 följande:
    Jag tycker också det är svårt...

- Någon gång på morgonen sa de att jag var två cm. öppen men att livmodertappen inte var utplånad (hade då inte känt någonting över huvud taget, var inskriven redan sedan eftermiddagen innan p.g.a havandeskapsförgiftning).
    - 14.00 satte de en gel för att utplåna livmodertappen.
    - 16.00 fick jag (i mitt tycke) första värken.
    - I förlossningsjournalen står det "18.30 - etablerade värkar".
    - 20.15 hade det stått nästan helt still ett tag, var öppen 4 cm, då började det göra hysteriskt ont.
    - Han var ute 20.44.

Men jag brukar säga att det tog "nästan 5 timmar", i och med att jag vid 16 fick första riktiga värken...  
    Oj så fort det gick i slutet!
  • J K

Ja det gick helt galet fort! Men tack och lov gick allt bra även om det var på håret!

• MammaTillOliver

Jag vet inte hur man räknar :P mina värkar startade en fredag morgon kl 9 och måndag halv 6 på kvällen va ungen ute o när ja kom in till förlossningen kl 11 va ja öppen 7 cm...

Oliver 24/1-2011
Svar på tråden Räkna tid på sin förlossning?