Snooze skrev 2011-05-23 20:14:10 följande:
För mej har det varit väldigt lätt att räkna eftersom jag blivit igångsatt med 4 av 5 barn. Då har första värken kommit i samband med vattenavgång. Och det har inte varit några pin/förvärkar utan riktigt intensiva med nån minut mellan.
Enda gången det startat spontant så gick vattnet tidigt lördag morgon utan några känningar alls. Eftersom dom andra förlossningarna gått så snabbt ville dom att jag skulle komma in så fort jag började känna minsta lilla. Efter ca en halv timme med värkar frågade jag bm när man skulle börja räkna förlossningsstart och då tittade hon på mej och sa: - så länge man inte har värre värkar än att man som du kan ligga å läsa så har förlossningen INTE startat
Sen small det till och värken från hell kom. Sen krystade jag två gånger och ungen var ute. Så räknar man som hon sa så varade förlossningen i exakt 4 minuter
Men jag anser nog att hela förlossningen varade i 30 minuter iallafall....
Haha vilket som så kanske det var en helt okej tid att föda barn på? :) Jag tycker som tur är inte att förarbetet var det jobbiga, även om jag fick kämpa som fan(!) med att komma ihåg att andas och inte spänna mig som en båge hela tiden och grät hit och dit gjorde jag, men det var de sista 4 timmarna som var jättejobbiga(!!) för min del. Dock var det jobbigt som fan att sova 7 h av 70 h, svårt att återhämta det sen med en liten ny krabat..