• L1984M

Räkna tid på sin förlossning?

Konstig rubrik.. Men jag har alltid undrat hur man räknar när man säger "min förlossning tog si och så lång tid".
    Ser jag på min egen fick jag regelbundna värkar (8-12 min emellan, dessa avtog eller slutade aldrig) onsdag eftermiddag, torsdag vid lunch var jag öppen 3 cm, fredag morgon lades jag in och hon är född lördag kl 01.12.
    Jag tänker att man borde räkna från att man börjar öppna sig men vissa kommer ju inte in förrän man är öppen 7 cm så då är det ju svårt att veta. Så man kanske borde räkna från första regelbundna värken? Eller hur gör man? :)

• Svar på tråden Räkna tid på sin förlossning?
  • älskarlivet81

Jag räknar från första regelbundna värk. Har ingen aning om när jag började öppna mig, kom in på förlossningen efter 5 timmars regelbundna värkar och var då öppen 6 cm, efter ytterligare 5,5 timmar föddes dottern.

• Giraff

Jag var helt öppen när jag kom in, så jag räknar från första värken. 

Fast det finns väl inget facit direkt, man får bestämma själv tycker jag! Om nån frågar kan du ju bara berätta hur det var. Glad

• bumbi 84

jag räknar från första lilla känning.

Nova ♥070227♥ Luna ♥090107♥ Mila ♥100724♥
  • Snooze

För mej har det varit väldigt lätt att räkna eftersom jag blivit igångsatt med 4 av 5 barn. Då har första värken kommit i samband med vattenavgång. Och det har inte varit några pin/förvärkar utan riktigt intensiva med nån minut mellan.
    Enda gången det startat spontant så gick vattnet tidigt lördag morgon utan några känningar alls. Eftersom dom andra förlossningarna gått så snabbt ville dom att jag skulle komma in så fort jag började känna minsta lilla. Efter ca en halv timme med värkar frågade jag bm när man skulle börja räkna förlossningsstart och då tittade hon på mej och sa: - så länge man inte har värre värkar än att man som du kan ligga å läsa så har förlossningen INTE startat
    Sen small det till och värken från hell kom. Sen krystade jag två gånger och ungen var ute. Så räknar man som hon sa så varade förlossningen i exakt 4 minuter Men jag anser nog att hela förlossningen varade i 30 minuter iallafall....

• L1984M
    Snooze skrev 2011-05-23 20:14:10 följande:
    För mej har det varit väldigt lätt att räkna eftersom jag blivit igångsatt med 4 av 5 barn. Då har första värken kommit i samband med vattenavgång. Och det har inte varit några pin/förvärkar utan riktigt intensiva med nån minut mellan.
    Enda gången det startat spontant så gick vattnet tidigt lördag morgon utan några känningar alls. Eftersom dom andra förlossningarna gått så snabbt ville dom att jag skulle komma in så fort jag började känna minsta lilla. Efter ca en halv timme med värkar frågade jag bm när man skulle börja räkna förlossningsstart och då tittade hon på mej och sa: - så länge man inte har värre värkar än att man som du kan ligga å läsa så har förlossningen INTE startat
    Sen small det till och värken från hell kom. Sen krystade jag två gånger och ungen var ute. Så räknar man som hon sa så varade förlossningen i exakt 4 minuter Men jag anser nog att hela förlossningen varade i 30 minuter iallafall....
    Haha vilket som så kanske det var en helt okej tid att föda barn på? :) Jag tycker som tur är inte att förarbetet var det jobbiga, även om jag fick kämpa som fan(!) med att komma ihåg att andas och inte spänna mig som en båge hela tiden och grät hit och dit gjorde jag, men det var de sista 4 timmarna som var jättejobbiga(!!) för min del. Dock var det jobbigt som fan att sova 7 h av 70 h, svårt att återhämta det sen med en liten ny krabat..
  • L1984M
    Giraff skrev 2011-05-23 20:02:18 följande:
    Jag var helt öppen när jag kom in, så jag räknar från första värken. 

Fast det finns väl inget facit direkt, man får bestämma själv tycker jag! Om nån frågar kan du ju bara berätta hur det var. Glad
    Ja som tur är så bestämmer man själv. :) Men jag tänkte mest om det fanns nåt sätt som man "ska" räkna på... Något som t.ex. förlossningspersonal räknar.
  • L1984M
    bumbi 84 skrev 2011-05-23 20:04:14 följande:
    jag räknar från första lilla känning.
    Oj då skulle jag få räkna förlossning från onsdagkväll till lördag kl 01.12. Fast de blev inte jobbigt förrän torsdagen..
  • ToK

Jag räknar från första regelbundna värken (5-10 minuter mellan värkarna). Stannade hemma i 23 timmar med värkar och var på förlossningen i ytterligare 12 timmar innan hon var född.

• bumbi 84
    L1984M skrev 2011-05-23 21:06:36 följande:
    Oj då skulle jag få räkna förlossning från onsdagkväll till lördag kl 01.12. Fast de blev inte jobbigt förrän torsdagen..

så har jag räknat första 10h andra 12h tredje 4h

och skulle jag räkna regelbundna tog första 10h andra 2,5h och tredje 40min. så jag vet inte riktigt finns nog många olika sätt

Nova ♥070227♥ Luna ♥090107♥ Mila ♥100724♥
Svar på tråden Räkna tid på sin förlossning?