• Anonym

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Anonym (Lisa) skrev 2011-07-11 10:39:22 följande:
    Så bara för att det inte är så för dig så kan det inte vara så för någon annan? Folk med asperger kan verka konstiga, de kanske var det som blev misstänkt, sen kör soc på - för de kan ju inte ha fel^^
    Dessutom behövs ofta inga bevis med LVU, däremot behöver föräldern motbevis 
    Bara för att det nu är så för mig så har jag väl inte påstått att det är så för alla!
    Men Soc inleder väl i alla fall ingen utredning bara för att någon är konstig och förresten så behöver man inte ens vara synligt konstig bara för att man har aspbeger! 
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-07-11 13:19:12 följande:
    Ehh.......... NEJ, soc behover inga bevis, det enda dem behover ar sin utredning som kan vara vinklad hur som helst. Inga bevis behovs for nagonting!!!
    Jasså.... inte?
    Och hur går det till under förhandlingen i Rättsalen sen då menar du?
    Juristerna läser igenom Soc vinklade utredning och utan någon annans talan fastställer dom.... eller vad menar du?
    Utredningen kan vara hur vinklad den vill, den i sig är väl inget bevis på ev vanvård! 
    Finns så många konkreta bevis som läggs upp under en LVU förhandling som i sin tur då i så fall själfallet leder till ett LVU!
  • Anonym
    Trött mamma01 skrev 2011-07-07 14:50:42 följande:
    Och mig hittade de egentligen inget fel på utan att min dotter hade varit mobbad några år och ibland när hon var i  för dåligt skick psykiskt lät jag henne vara hemma. Därför ansåg de att jag ej uppfyllde föräldraransvaret och såg till att hon dagligen ska gå till skolan. Därför ville de ha ett LVU. Det är pinsamt att läsa utredningen. Både min advokat och dotterns säger att det finns inget som tyder på att hon far illa hos mig utan att de verkar mer ha något emot mig samt att det är ett skolproblem och då ska man int6e ta barnet från mamman.

Soc ringde tom och skällde på dotterns advokat eftersom hon valde att stå på min dotters och min sida

Det är kalrt att din advokat stod på din sida; det är ju du som är advokatens uppdrsggivare. Så varifrån fick soc att skälla på advokaten? Verkar helt galet.
    Jag lär ett va mina barn vara hemma ibalnd pga av mobbing i skolan; jag klarade inte att se hans rädsla på morgonen och tvinga iväg honom med magont och ångest. Skolan agerade inte mot mobbingen, men anmälde mig till soc för barnets frånvaro, precis som för dig. Soc konstatarade att barnets problem fanns i skolan, inte hemma, och att de därför inte kunde göra nåt.
    Hur kan det bli så olika? Hade jag världens tur? Hur kan den här situationen leda till LVUplacering för en familj, och ingenting alls för en annan?
  • Anonym

Jag har en dotter placerad i familjehem hon är idag fyra år, ska i höst upp i tingsrätten och ansöka om mer umgänge kanske vårdnadstvist då jag anser att socialen i denna frågan både har ljugit och gjort fel, dom som varit inblandade vet sanningen men vi står utan hjälp eller lösning på att socialen grundlurat både mig och dom tidigare familjeföräldrarna som skulle varit. Jag står knappt på benen vet ej hur jag ska orka, mår psykiskt dåligt, min dotter springer å kramar om mig å kastar sig i mina armar innan jag ska gå hem från umgänget, jag gråter när jag sitter i bilen påväg hem, men visar aldrig för dottern hur jag mår, hon är det finaste som finns imitt liv, ingen förstår alla bara vräker ur sig att soc tar aldrig ett barn om det inte är något som inte står rätt till, men jag vet med mig at tjag har både beskyddat min dotter från det som pappan gjorde och dom på sjukhuset vid bb sa att jag var som gjort för att vara mamma, hon är mitt allt och betyde allt för mig men jag får inte ens läsa en godnatt saga eller krama henne godnatt på kvällarna få väcka henne på morgonen å få gå med henne till dagis, får inte åka på semester , allt det roliga eller om hon eledssen då får familjehemmet göra allt, jag förstår ingenting varför ljuger soc och varför gör dom såhär mot mig, jag älskar mitt barn över allt annat och vet att hon älskar mig men hon förstår inte och verkar inte som do förklarar för henne heller :(

• Anonym

Tog mig mycket mod att våga skriva hit till denna tråden så vill helst inte få några elaka påhopp om varför mitt barn är fam placerat, jag är en bra mamma och tänker alltid på mitt barns bästa. Ts hur går det för dig och ditt barn? Kram!

• Anonym
    Anonym (Lidis) skrev 2011-08-30 21:18:02 följande:
    Ligger på som en galning , ringer om och om igen och jag är sjukskriven. Men gör saker ändå som att jag går på kurser osv för att jag vill göra saker. Har en bra grundutbildning. Men att bara flytta är inte en bra idé långt bort. Dom skulle ( tro mig ) se det som oansvarigt och det är inte lätta att bara "fixa" på en sekund.
    Jag har en diakon som har följt mig som kommer att ringa och prata med utredaren och det ger lite mer tror jag då hon följt mig under lång tid med barnen och varit med på förskolan och sett hur mitt barn blivit behandlat där av personalen.
    Så jag ligger verkligen i som en hök....Jag är ingen som brusar upp utan jag vill sammarbeta som sagt, men det finns även gränser för mig.
    Att jag nyligen blev misshandlad så svårt och inlagd medvetslös på sjukhus och var nära döden är till min nackedel ( hade redan lämnat mitt barn i jourhem då ) var påväg hem från en kurs. Tydligen är det mitt fel, jag utsätter mig för risker.

Såklart det var ditt fel att du blev misshandlad!! Suck...... vissa är verkligen idioter och borde byta jobb!!!

Själv råkade jag ut för en dykolycka i somras, fick spendera lång tid på intensiven. Det var verkligen en nära döden upplevelse.Var medvetslös i flera timmar.

Men vad skriver soc i sin utredning - jo, att jag försökte begå SJÄLVMORD!!

Jag har aldrig varit självmordsbenägen i hela mitt liv - och hur f^n begår man självmord i en pool, går det ens?   

• Anonym
    Anonym (Vad?) skrev 2011-09-02 14:07:27 följande:
    Ursäkta men det där håller INTE. ingen domstol hade gått på såna argument, inte så länge som två år. Dessutom är det inte soc som avgör huruvida ett barn omhändertas enligt LVU det är domstolen som gör det.
    Eller hur!
    Ibland undrar jag vad dessa människor som slänger sig med denna totalt osanna information vill att "vanligt folk" ska tro.....
    Tror dom verkligen att "vi vanliga" inte fattar något alls och att det går att tuta i oss vadsomhelst!
    Man drar liksom en rövarhistoria, snyftar lite,säger att man älskar sitt barn över allt annat på jorden och att man är en fullkomligt utomordentlig förälder som bara sådär utan anledning har fått sitt barn omhändertaget.
    Dom värsta historierna tycker jag ändå är dom som har fått ett lvu fastställt i kammarrätten, överklagats av föräldern, tagits upp i rätten igen efter 6 hela månader för att till slut ändå bli ett lvu igen...., alltså  fortsatt vård enligt lvu..
    Man har alltså som mamma/pappa haft 6 hela månader på sig att läsa igenom domen, ta den till sig o försöka förändra sin livs sistuation, sitt leverne eller söka hjälp med problemen man har som orsakat ett lvu!
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-09-02 16:27:18 följande:
    Du är skrämmande naiv, eller så är du bara okunnig/oerfaren?!
    Inget av det faktisktSkrattande
    Utan bara klarsynt och relavant!Flört 
  • Anonym
    Anonym (kanske) skrev 2011-09-02 22:58:10 följande:
    Fick detta meddelande på facebook idag så tänkte tipsa vidare då. :)

www.socialportal.se
    En nyöppnad sida för drabbade och intresserade. Kom in i forumet och sprid sen detta meddelande så fler kommer in.
    Den sidan har funnits länge! Inte alls ny! Hurvida den är seriös eller inte för du själv efter att ha varit med ett tag bedöma!
  • Anonym
    Anonym (min dotter) skrev 2011-11-26 00:58:52 följande:
    Hon har bott där i tre år, det är Lvu placering vi sa nej till frivillig placering
    Har ni gjort dom förändringar som krävs för att få hem henne?
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU