• Anonym

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Anonym skrev 2011-06-16 00:39:55 följande:
     Det låter på er som att soc tar barn utan anledning och så är det ju givetvis inte.
    Det finns alltid en anledning till ett lvu!
    Synd bara att självinsikten är så katastrofalt dålig och synd bara att förnekelsen hos dessa föräldrar sjukligt stark! 
  • Anonym
    Anonym (sandra) skrev 2011-06-16 00:48:44 följande:
    Jävla bullshit!!!
    Ni vet inte ett skit om någonting!!!
    Det var tack vare socialen jag fick den jävla uppväxten jag fick,å att min mamma vart så knäckt psykiskt av att förlora 2 barn... men det e väl vårat fel tydligen,socialen gör ju uppenbarligen aldrig fel...
    men i social älskare kan ju hålla er utanför denna tråd,för det e ingen tråd för er!!!
    Men ta det lugnt!
    Fritt forum och diskussions forum innebär just att man fritt får diskutera det man vill med helt egna åsikter och ord!
    Ta det lite lugnt!
  • Anonym
    Anonym (sandra) skrev 2011-06-16 00:52:14 följande:

Som sagt ni vet inget,disskuterar inte med social älskare!!!
    Skiter i vad ni säger,jag vet mycket väl hur jag hade det hos min mamma å inte,jag var 5 år när jag fick VUL!!! JAG MINNS ALLT,men ni vet inget,så knip igen angående mitt liv e snälla...

Ditt liv har du själv valt att lägga ut på nätet!
    Finns väl ingen av oss som visste ett enda dugg om dig, det va DU som valde att berätta!
    Du har haft ett helvet, helt klart! Finns väl ingen som säger nåt annat!
    Men din aggresiva inställning till myndigheter och din attityd i största allmänhet kommer inte att hjälpa dig nu när du själv är gravid och ska ha barn!
    Ska ditt barn få uppleva det du upplevt?
  • Anonym
    Anonym (sandra) skrev 2011-06-16 00:52:14 följande:

Som sagt ni vet inget,disskuterar inte med social älskare!!!
    Skiter i vad ni säger,jag vet mycket väl hur jag hade det hos min mamma å inte,jag var 5 år när jag fick VUL!!! JAG MINNS ALLT,men ni vet inget,så knip igen angående mitt liv e snälla...

www.familjeliv.se/Forum-4-379/m58354184.html
    Anonym(Familjehem) är din nick i denna nedanstående tråd
    Här skriver du att du är gravid och även så berättar du hur fruktansvärt dåligt du mår, hur många olika diagnoser du har och du får det att låta som om det är riktigt illa.....samtidigt som du skriver att du ska ha barn och är gravid!
  • Anonym

Jag har inte själv men en nära anhörig till mig har fått sina barn LVU:ade. Det skedde verkligen inte lättvindigt tycker varken jag eller hon. Hon var otroligt tacksam efteråt att någon reagerade och anmälde. Det var för stor alkoholkonsumtion i hennes fall, och barnen for illa.

Tyvärr när hon var inne i sitt missbruk såg hon inte det vi alla andra såg. Hon tyckte hon var glad och festlig varje dag och en rolig mamma liksom...Nu har hon fått behandligt som soc ordnade åt henne och nu när hon är nykter kan hon se saker och ting i det rätta löjuset att det var till hennes eget och barnens bästa, för nu ser hon saker som vi alla andra såg. Tidigare kunde hon inte se det ur hennes barns perspektiv utan hon tänkte som en missbrukare. I och med att hon samarbetade och gick med på behandlig och allt så händer inte så särskilt mycket mer, hon kommer få sina barn tillbaka (en son och en dotter har hon).

Så alla LVU beslut är ju inte av ondo det var mest det jag ville säga. Sedan så görs det säkert misstag men jag har svårt att tänka mig att man tar lättvindigt på att ta barn ifrån deras föräldrar, det gör ingen utan att ha ganska starka skäl för det. Enbart tex en anonym anmälan räcker inte. Utan det krävs oftast fler anmälningar från flera olika personer och dagispersonals ord väger tyngre osv. Jag vet eftersom jag anmälde anonymt min vän. Men då hände det inget alls. Ett år senare så anmälde dagispersonalen och då hönde det grejer minsann.

• Anonym
    Anonym (Fy f*n) skrev 2011-06-29 16:43:25 följande:
    Just detta att Soc skriver egna rader än vad man berättar stämmer in på mig!

Jag skulle hjälpa en vän genom att vara referens och efter samtalet fick jag ett pappaer jag skulle skriva under och dem hade nytt ut många ord och sen hade dem inte tagit med det positiva jag hade sagt!
    Det har väl du nyligen startat en egen tråd om eller  det här kanske inte är du
    www.familjeliv.se/Forum-4-121/m59722782.html 
  • Anonym
    Anonym (Fy f*n) skrev 2011-06-29 20:10:44 följande:
    Stämmer men ville inflika till inlägget
    Jag undrade bara, inget mer eftersom jag precis hade läst din Ts :)
  • Anonym
    mamman64 skrev 2011-06-16 21:37:18 följande:
    Självklart finns det anledningar till att barn blir placerade.
    Men vad jag upprörs av är att så många barn i Sverige som blivit placerade inte fått det bättre, utan kanske tom sämre mot innan pga familjer som inte alls kan tillgodose barnets behov av trygghet.
    Och där har de sociala myndigheterna ett stort ansvar till att så många barn och vuxna idag har fått men för livet med olika diagnoser.
    Sociala myndigheterna måste ha bättre kontroll av de familjer dom "anställer"!
     Otaliga berättelser finns genom åren men oxå på senare tid om hur barn blivit kränkta o misshandlade både psykiskt och fysiskt av familjehemmen.
    Det måste bli en lagändring så att en socialarbetare kan ställas till svars. Indirekt så behandlar de barnet lika illa som biologiska föräldern iom att de placerar barnet hos en familj som är olämplig och som kanske själva skulle behöva bli föremål för en utredning!
    Många barn hamnar i ett läge av "pest eller kolera" i samband med en placering-tyvärr!!
    Det finns många fall där familjehem kunnat utredas närmare, mer grundligt. Men det finns också saker man aldrig kan upptäcka via en utredning. I vissa fall borde familjehemmen säkert ha utretts närmare. I vissa fall tror inte jag att det hade gått att utreda mer. Människor kan dölja saker för omgivningen, till och med för de som står dem närmast. Då är det omöjligt att genom en utredning få ett 100% igt svar på om familje/personen i fråga är lämplig. Socialtjänsten har ett stort ansvar i att bedöma lämpligheten, men kan inte ensamma ställas till svars för missförhållanden i ett familjehem, det måste familjehemmet göra.
  • Anonym
    Anonym (kanske) skrev 2011-07-08 01:40:19 följande:
    Kliver in i klubben.

1an (6 år) - placerad sedan ett år tillbaka. Väntar på omprövning av LVU till förvaltningsrätten om 3 veckor.

2an (2 år) - Utredningen med förslag om LVU lämnas till nämnden i början av augusti.

Anklagad för: Jag vet inte. Socialen spinner loss på att jag har en asperger diagnos och säger att jag har svårigheter som jag inte har. Läser man utredningen från neuropsykiatriska så står det t.ex att en av mina styrkor är att lösa vardagliga problem och att jag är flexibel. soc skriver att jag är oförmögen till det.

dom skriver att jag har en empatistörning och är svagbegåvad fast utredningen från neuropsykiatriska säger att jag inte har någon empatistörning och att jag ligger över den övre gränszonen vad gäller intelligens.
    Ha LVU på sina barn endast för att man har asperger kan väl inte va den enda anledningen!Har själv asperger, har 3 barn och ingen som helst kontakt med Soc mer än i jobbet ibland,jobbar som förskole lärare. Känneräven  många med den diagnosen som både har 1,2,3 och 4 barn och inte fått nåt LVU på barnen, som inte har något behov av Soc hjälp överhuvettagetSså att aneldningen skulle vara asperger är absurt!Nånstans så måste dom ha haft en misstanke,  en anledning till att ens påbörja utredning och nåt bevis på omsorgslöshet iom ett LVU
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-11 10:39:22 följande:
    Dessutom behövs ofta inga bevis med LVU, däremot behöver föräldern motbevis 
    Total osanning!
    Klart det behövs bevis i domstolarna!
    Och det självklart åt båda hållen!
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU