Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
Anonym (trebarnsnmor) skrev 2012-01-27 21:58:06 följande:
Finns sååååå många barn som borde omhändertas, läs här i känsliga rummet och se vad barn lever med för inkompetenta föräldrar. Socialen omhändertar aldrig barn i onödan, tvärtom!!!! det är en stor kostnad för kommunen och det är snarast så att barn får fortsätta fara illa bara för att föräldrarätten är så vansinnigt stark i detta landet. Eller så fösöker man i det längsta med öppenvård och barnen får aldrig en rimlig chans! I storbrittanien tex så går vårdnaden över till familjehemmet nästan direkt så barnet får en chans till att knyta an utan sina biologiska föräldrar för de har inte valt dessa knäppgökar! Som att samhället inte ska gå in och skydda barn, det finaste och viktigaste vi har. Fyfan vilken knäpp tråd, offra inte barnen utan fixa era liv så kanske ni kan vara bra föräldrar sen!!Sen påstår alla föräldrar till dessa barn att det är obefogade grunder osv. Men tyvärr är ju insikten en stor sak som sviktar hos de som får barnen placerade. och jag kan säga på en gång ett den här processen tar inte 2 dagar att genomföra utan flera flera månader till som i "mitt" fall 6 jäkla år. Så inte är det bara någon som står på dörren helt obefogat och rövar bort ens ungar. Såvida det inte föreligger en livsfara för barnet görs alltid grundlig utredning på flera månader om barnet och detta görs oftast inte bara en gång utan flera eftersom föräldern skall få chans att bättra sig med diverse stödinsatser innan barnet placeras och är grunderna så starka att det anses som ända lösning för en gynnsam utveckling för barnet och föräldrarna inte samarbetar tar man till LVU som en sista utväg. och jag tycker att det är obotligt korkat att tro att staten skulle tjäna på att omhänderta barn, till vilken nytta liksom, tvärt om så är det svindyrt om man vet hur mycket tid och engaskemang soc lägger ner på dessa utredningar, på att hitta familjehem, ge stödinsatser osv.