Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
Hej på er!
Jag jobbar som lärare och har stundtals väldigt nära kontakt med både Socialtjänsten (soc) och i vissa fall familjehems-hem. För mig är soc en enorm gåva för många barn och deras familjer och jag bara ÖNSKAR att många ska inse att de är en TILLGÅNG och inte nått hemskt som är ute för att förstöra och göra andra männsikor illa (tyvärr har det hänt och kommer säkerligen att hända igen, igen och igen!). Men i de allra flesta fallen så är soc en tillgång, en hjälpande hand.
Många gånger så ser jag TYVÄRR att det är svårjobbat med vissa familjer och det kan ofta bli väääldigt långdraget och det finns bara en enda person som far illa av detta och det är BARNET. Barnet. Det är ett moment 22, där det ibland inte går att komma till en bra lösning och det är det värsta av allt.
Och många gånger så tycker jag faktiskt att soc inte alls går in så snabbt som jag och mina kollegor önskat. Vi får tjata, lämna in anmälan på anmälan där det finns uppenbara fall där ett barn inte mår bra i sin hemmiljö. Min personliga åsikt är att det måste vara en mycket, mycket bättre samarbete mellan skola, soc och polis. Mera öppet och lättarbetat.
Till alla er som kämpar för att få tillbaka era barn i ert hem, hos er, så säger jag bara en sak; Fortsätt kämpa! Ingen förälder är värd att leva utan sitt barn (om det inte far illa hos sina föräldrar vill säga, så är det bra att soc och familjehemmen finns).
Har även en annan vinkel på det hela. Min bästa vänninan är familjehems-placering. Min vännina gör ALLT för "sina" barn, oftast tonåringar. Hon gör en enorm insats för samhället och många, många ungdomar återkommer som vuxna och tackar för ALLT hon gjort och ställt upp på! Hon är en klippa för umgsomarna, för samhället och soc! Så familjehem är bra! De behövs!!
Kram på er alla!