Inlägg från: Anonym (väntar...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (väntar...)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

varför blev det en solplacering när LVU upphörde? Vi väntar på dom och om LVU upphävs har socialen inget mer med detta att göra, vi och familjen bestämmer hur vi gör för att bäst slussa hem vårt barn, allt för hennes skull. Om jag bara skulle tänka på MIG och MITT bästa skulle jag hämta henne på stört, men det är ju inte snällt mot henne. Hur går det för dig?

• Anonym (väntar...)

hoppas allt går bra för dig oxå! <3

• Anonym (väntar...)

Helt ärligt? Vad ger er rätten att komma in i en tråd o skriva på det här viset? Ni kan inte sitta o säga att det går till som ni skriver i alla fall socialen handhar! Alla föräldrar med LVUade barn saknar inte insikt, några av oss har hamnat i sånt här helt pga idioter på soc. Denna tråd är till för oss, inte för er "perfekta" människor. Jag hoppas att detta inte händer er så att ni behöver vara här inne, men skulle så vara fallet kanske ni skulle överväga hur mycket insikt ni själva har?

• Anonym (väntar...)

Jag är bra nog för alla mina barn utom ett då tydligen, och jag vet att jag defenitivt inte är insiktslös!
    Jag vet mycket väl att en domstol beslutar om det, en domstol som går på utredningen som soc har gjort.
    Att gå ut i media hade jag gärna gjort om det endast handlat om mig, men jag måste göra allt för att skydda mina övriga barn, därav får jag kämpa i det tysta.

Jag sprider inga felaktigheter, jag berättar hur det är för mig! Jag har aldrig tyckt illa om soc, jag tycker de är jättebra i allmänhet, bortsett från 1:e socialsekreterare på vårt kontor, samt de unga tjejer han drillade att göra utredningen.`

Anonym (Mamma till 2)
    Vad menar du att detta skälet skulle kunna vara, som gäller ett av mina barn men inte alla?

• Anonym (väntar...)

Men om det inte gått till så som ni säger, om det skulle vara så att jag faktiskt har helt rätt, kan ni då ändå påstå att ALLA som har LVUade barn är insiktslösa? Att ALLA har gjort fel?
    I vårt fall står både dagis och skola på vår sida, de har även vittnat till vår fördel men till stor del är det det felaktiga i utredningen som stoppar oss.

Som svar på ett annat inlägg här ovan så tycker jag absolut inte att LVU ska tas bort, det vore fruktansvärt för de barn som behöver hjälpen! Däremot anser jag att man ska använda alla tänkbara medel INNAN man skiljer barn och föräldrar åt!

• Anonym (väntar...)
    Anonym (Lärare) skrev 2012-01-29 00:19:09 följande:
    Vad som ger mig rätten att komma in här och skriva? Eh? Jo, jag är medlem på FL och har därmed rätten att uttala mig i vilken tråd jag vill. Rätt enkelt. 
    Jag skriver utifrån mina egna erfarenheter och de är många när det gäller socialtjänsten. Och jag antar du skriver utifrån dina erfarenheter.
    Jag har inte på något sätt var verken otrevlig eller tala osanning.
    Så du menar att även jag borde gå in i trådar som vänder sig till folk med samma problem för stöd, och uttala mig om något jag inte har någon aning om?
  • Anonym (väntar...)
    Anonym skrev 2012-01-29 11:58:14 följande:
    Lvu är en tvångsåtgärd och INGET annat!
    Finns samarbetsförmåga och sjävinsikts förmåga så kan det inte bli tal om en tvångsåtgärd!
    Lvu tillämpas/fastställs endast då en tvångsåtgärd behövs för att skydda det oskyldiga barnet!
    Jasså det säger du? Så vad ska jag göra för att få någon att lyssna då? Jag har sammarbetat hela vägen och inte satt mig emot NÅGOT! Så ja, jag vet att de inte ska kunna begära LVU, ändå har de gjort det och lyckats. Hur kan det komma sig?
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (Vad?) skrev 2012-01-29 20:55:50 följande:
    Då bedöms bristerna vara så omfattande att de frivilliga insatserna inte leder till något bättre för barnen. Man måste försöka med frivilliga insatser innan man kan få igenom ett LVU, helt riktigt. Säg att en familj går med på frivilliga insatser. Under denna tid tycker soc inte att det blir bättre för barnen, det bedöms fortfarande finnas påtagliga risker för barnen. DÅ kan socialtjänsten ansöka om LVU. Men det är oerhört svårt att få igenom.
    tyvärr har du fel, och många andra i denna tråden också. Dessvärre antar jag att det spelar mindre roll vad jag säger för ni kommer ändå inte tro på mig...
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-29 21:49:25 följande:
    Så du har alltid varit possessiv till att barnen skall placeras i familjehem och samarbetat kring det? Något finns det ju onekligen att gå på eftersom dom fått igenom LVU.
    Något som inte stämmer, ja...
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU