Inlägg från: Anonym (Sorg.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (Sorg.)
    Anonym (lola) skrev 2011-05-23 19:59:11 följande:
    Här finns jag....som längtar efter sina barn....vi får se hur det går på nästa omprövning.
    Hej,,,har soc tagit dina barn på LVU oxå?,,,,
    får ont i magen bara av tanken hur du måste må nu,,

Får du träffa barnen nånting?,,,och vad e det för omprävning du skall på?

Jag väntart just nu besked från förvaltningsrätten,,,inne på 3e veckan som dom har att besluta,
    pratade med förvaltningsrätten idag och dom sa at ett besked kommer denna vecka,,,
    trots att ja redan vet å känner på mig att mitt barn inte kommer hem är ja livrädd för att få det bekräftat,,,
    då måste vi ju överklaga, men tiden dit är lång och även dom har4 veckors beslutstid,,
    min dotter ha imorgon varit borta i 9veckor...
  • Anonym (Sorg.)
    Anonym (bara kort) skrev 2011-05-23 20:19:03 följande:
    Hej!
    Ville bara lämna ett avtryck och säga att jag är ledsen för allt lidande. Jag fick mina barn LVU:ade under 5 dagar. Det var den värsta tiden i mitt liv. Mycket har jag varit med om och kanske i andras ögon värre saker än just ett LVU på så kort tid, men när soc. LVU:ade mina barn så rasade min värld. Jag lyckades aldrig återhämta mig riktigt efter det. Jag har varit sjukskriven i 1½ år nu pga krisrelaterad depression. LVU:t utlöste det hela.

När dom tog mina barn så fick jag fullständig panik. Har aldrig blivit så misstänksam och besviken på samhället som under den tiden. Nu vann jag tillbaks barnen innan någon direkt tid hann passera, men jag slogs för dom från dag ett, och det var nog tur det, för systemet är så snett.

Jag tycker det är bra att vi försöker skydda barnen i samhället, men LVU-lagen måste ses över. Sverige har gång på gång fått kritik för just denna lag i Sverige, men inget händer. Ingen förändring och det sitter maktfullkomliga galningar som ensamma styr över barns liv. Om svenska folket bara kunde se hur lätt dom kunde drabbas så skulle alla bli rädda. Det är inte bara barn som far riktigt illa som blir LVU:ade, det kan hända vem som helst!!!!!!
    usch,,,,hur gick det,,,och tack å lov ändå att barnen bara blev placerade i 5 dagar,,,
    va det nämnden som avslog LVU:t eller vilka??
  • Anonym (Sorg.)
    Anonym (lola) skrev 2011-05-23 20:10:22 följande:
    Mina barn har varit placerade 2 år o några månader. För ett tag sedan hade jag flera möten med soc där dom ställde frågor och jag svarade. Dom skall tydligen ompröva mitt fall gällande barnen. Även om det har gått en tid nu så är inte saknaden mindre. Träffar dock barnen regelbundet och dom kallar mig för mamma osv.
    2år???...hur har du orkat med detta??

va ni upp i förvaltningsrätten och kammarätten eller hur gick det till?...kramar
  • Anonym (Sorg.)
    Anonym skrev 2011-05-23 21:02:00 följande:
    Jag skrek så högt så att ingen skulle missa vad som hänt. Jag gjorde ju allt soc. ville, jag samarbetade, men när jag ville ha möte med soc och ta med min advokat tvärvägrade dom. När jag sedan sa att jag skulle stämma dom så blev det fart och de hävde beslutet! Det är ett segt maskineri och det går prestige i sånna här fall. Men jag fick rätt tillslut.
    Anonym (inte sant) skrev 2011-05-23 20:54:50 följande:
    Ni måste skilja på omedelbart omhändertagande och ett faktiskt LVU
     Det är inte jätte stor skillnad på det första beslutet i Länsrätten. Det behövs inte jätte mycket för ett LVU, eftersom Länsrätten alltid (nästan) går på soc. linje. Det är i andra omgången som de verkligen måste ha byggt upp ett fall. Så i första prövningen behöver man inte så mycket på fötterna, men föräldrarna behöver det. Soc avrådde oss att anlita advokat, vilket var helt fel. Jag lyssnade inte, och det är jag glad för, annars hade soc. kunnat utreda lite långsammare och det få ta sin lilla tid...om ni förstår vad jag menar.
    Vet hur du känt dig,,,,tror ja skrek sönder rösten ett tag...

Kan man stämma en soc???....det kanske jag skall göra då...

Hur gick det??...lämnar dom er ifred nu eller??
  • Anonym (Sorg.)
    Mamma Mika skrev 2011-05-24 16:59:50 följande:
    Ts, läste din andra tråd häromdagen, letade efter den men hitta bara den här. Vill ju veta hur det går för dig?!
    hej, har startat en ny precis nu,,,pga folk har kollat upp mina personuppgifter mm så har jag därför bett FL att ta bort den tråden helt å hållet...
  • Anonym (Sorg.)
    morochmer skrev 2011-05-24 12:01:49 följande:
    Socialstyrelsen är ansvarig för tillsynen av socialtjänsten.

Varför vill du "stämma" dem?
    jag är inte med på det soc gjort emot mig och mitt älskade barn,,
    om att stämma, innebär att anmäla till socialstyrelsen så är det redan gjort även till JO,

om stämma går att göra på annat sätt vore jag mer än tackasam att få veta hur man går till väga...
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU