Inlägg från: Shasti |Visa alla inlägg
  • Shasti

Kanintoa + hylla/hus?

Ett par frågor till er som vet - vi ska köpa en kanin till dottern i födelsedagspresent och undrar vad man ska ha för strö i kanintoaletten i hörnet? I buren ska vi ha spån men vad jag förstår har vissa kattströ i toan? Hur ofta ska man tömma den? Ska man lära kaninen att använda hörntoan eller gör de det av sig själva? Undrar också om det går att lära kaniner att vara rumsrena dvs inte kissa/bajsa om man släpper ut dem i lägenheten?

Sen det här med kaninhylla, ska man bara ha en hylla eller är det bra att ha ett litet hus den kan krypa in i och sitta på taket som hylla? Gillar de hus?

• Svar på tråden Kanintoa + hylla/hus?
  • Shasti
    Puma87 skrev 2011-05-23 19:57:11 följande:
    Jag använder Toa-Lätt (finns på willys, coop odyl) i min bur i hela buren även i toan till kaninen då spåent flyger ut och hamnar i hela hemmet.
    Jag tömmer toan varannan dag då min kanin inte gör ifrån sig allt för mkt men kaniner är renliga djur och vill inte ha det smutisgt där dom ska kissa/bajsa eller någon annan stanns.
    Jag gjorde som så att jag lade lite smutsigt underlag dvs nerkissat och lite bajspluttar i toan och till slut vande min kanin sig att det är där man ska kissa/bajsa.
    Min kanin är praktiskt taget rummsren kan hända någon olycka då och då men oftast så går kaninen till sin toa i buren och det har den gjort hela tiden inget jag lärt den.
    Jag har en stor bur 100*100 så jag ahr ett hur och en hylla men oftast används huset mest då det blivit dens privata sfär jag stör aldrig kaninen när den är i sitt hus och sen kan den ju sitta på taket.
    Tack för svar! Ja jag tänkte det vore smart att köpa ett hus så det blir ett krypin och hylla i ett. Har köpt 120 bur så det borde räcka .
  • Shasti

Jag har aldrig haft kanin förut, däremot en massa marsvin, och de blev aldrig rumsrena och inte använde de ett hörn av buren som toa heller utan hela buren. Där använde vi bara kutterspån jämt och bytte allt i hela buren kanske 1 gång i veckan.

• Shasti
    Borttagen användare skrev 2011-05-26 02:12:19 följande:
    stor skillnad på kanin och marsvin..
    Är kaniner "smartare"? Vore inte så dumt .
  • Shasti
    riboflavin skrev 2011-06-07 15:57:54 följande:
    Kikar man på vad det står i lagstiftningen så:

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf712...

DFS 2005:8 saknr L80

8 kap.18 a §

Kaniner ska ha tillgång till en hylla med tillräckligt utrymme för att kunna sitta på och under denna. Hyllan kan utgöras av bolådans tak. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas hyllutrymme så att alla samtidigt kan få plats på dessa utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår. Hyllans yta ska inte adderas till den totala tillgängliga burytan vid beräkning av burstorlek.

Så visst kan du strunta u hylla om hustaket är lämpligt för kaninen att sitta uppe på.

Kika igenom 8 kap. i länken ovan så får du all information om vad som ( enligt lagstiftningen) krävs för att din kanin ska må bra. Lycka till!
    Tack för länken! Ett fint litet bohus där man kan sitta på taket är införskaffat. Men vad säger ni som vet om det här att de ska hållas i par? Mår de dåligt av att vara ensamma även om man pysslar mycket med dem? Vi tänkte bara ha 1 kanin.
Svar på tråden Kanintoa + hylla/hus?