Jag känner igen mig! Jag har två bonusdöttrar och fick en son för tre månader sen. Jag bodde i en annan stad när jag blev gravid så pappan och jag flyttade inte ihop förräns en månad innan förlossningen, jag var tvungen att jobba färdigt innan jag kunde flytta. Jag hade panik för hur hans tjejer skulle ta det. Jag är också skilsmässobarn och har varit med om både bra och dåliga bonusföräldrar, samt bra och dåliga hanteringar i samband men en ny relation. Jag var jätterädd att det skulle bli för mycket för dem med flytten. De skulle vänja sig vid mig och vice versa. Dessutom skulle de få en lillebror i samma veva. DÅ föreslog min sambo "men kan vi inte ha barnen varannan vecka när sonen är född?" Min panik växte. Jag har gärna dem här varannan vecka, det är inte problemet. Men inte direkt efter min första förlossning och jag tyckte dessutom att det skulle bli för många förändringar för barnen på en och samma gång.
Vi hade enorma bråk om det här. Jag hade fått skjutsa till och från skola eftersom sambon jobbar natt och behöver sova på dagen, och jag ville inte det. Tack och lov var mamman på samma sida som mig, hon tyckte det blev för mycket för barnen samt att det inte är mig det ska hänga på för att de ska kunna bo här mer. Det är pappan som ska huvudansvaret i så fall.
Gud vad jag babblar. Jag tycker iaf att om ni nu bestämmer er för att ha barnen varannan vecka även efter att ert barn är fött, då är det han som ska se till att allting med dem funkar. Hämtningar, lämningar, matlagning osv. Du ska inte behöver känna stress över de sakerna med en nyfödd. En bebis är tressande som det är. Sen när man lärt känna den nya människan och vant sig vid situationen, då kan man ta mer ansvar för de andra barnen. Eller, ansvar tar man ju alltid, men du förstår hur jag menar.
Jag vill fortfarande inte sköta hämtningar och sånt. Jag gör det när det krisar sig, men det är hans barn och de ska vara här för att träffa honom. De ska inte vara här för att det är praktiskt möjligt för att jag bor här nu, det ska vara praktiskt möjligt för pappan också.