Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place
    SofiaEmmy skrev 2011-05-16 12:46:43 följande:
    tjohoo!... inte ett enda rätt =).... TILL SIBIRIEN MED DOM Demon
    Tjohoo?

Får mig att tänka på detta PK som invektiv:

"Sedan 15 år tillbaka är detta en stående favorit, oftast utslungad från höger. 'Politiskt inkorrekt' har blivit en form av beröm i vårt påstått instängda debattklimat, syftande på självständigt tänkande i form av till exempel negervitsar och blondinskämt. Avsikten med PK-begreppet är i grunden att legitimera cynism; jag tror inte på växthuseffekt, jämställdhet, bistånd, minoriteters rättigheter, sociala reformer, Amnesty och Läkare utan gränser alltså är jag lite tuffare."
  • Nice Girl Wrong Place
    MammaG skrev 2011-05-16 13:17:25 följande:
    Kunde inte fylla i då det var i alla fall två frågor där inget alternativ passade mig. Men om man med pk menar  någon som inte är islamofob, homofob, samt tror på alla de saker som finns i Nice Girls´s sista rad, så är jag i allra högsta grad PK. Och stolt över det.
    Mmm texten handlar alltså om hur politiskt inkorrekt blivit en form av beröm.
  • Nice Girl Wrong Place
    MammaG skrev 2011-05-16 14:03:28 följande:
    Ja, det förstod jag, men vad jag menade är att om jag tar den här meningen: "jag tror inte på växthuseffekt, jämställdhet, bistånd, minoriteters rättigheter, sociala reformer, Amnesty och Läkare utan gränser alltså är jag lite tuffare." och tar bort "inte" i första meningen, alltså "Jag tror på växthuseffekten osv" så beskriver den mig.
    Precis

Men som du läser ovan, så betyder det att vi helt enkelt inte tänkt. (Inlägg #22)
  • Nice Girl Wrong Place
    grind skrev 2011-05-16 14:06:03 följande:
    Men så är det. PK är de åsikter som förmedlas via media varje dag. Den som inte tänker utan bara okritiskt tar allt till sig blir PK rakt igenom. 
    Nej - så är det inte.
    Vad som är lite kul, är att alla som propsar på att de inte är PK har full koll på vad "medierna" säger.
    Du visar ju kass tankeverksamhet själv, när du generaliserar på detta viset.
    Mina åsikter ses säkert som PK, men de är inget resultat av mediebilder eller vad som är "rätt" att tycka.
    Det är åsikter jag samlat på mig genom liverfarenhet, yrke, studier, resor, möten med människor, det är så mina uppfattningar om saker och ting föds.
    Sedan kommer sådana som du och menar att detta minsann tyder på att jag blint följer Aftonbladet. En tidning jag öht inte läser.
    Jag är inte intresserad av någon kvällspress alls.
    BBC World tycker jag är en ganska trevlig nyhetskälla. Al Jazeera känns lite biased, likaså CNN.
    Annars finns det bibliotek med böcker, människor att diskutera med, en hel verklighet att låta sig omfamnas av.
    Och ut ur detta föds åsikter som sådana som du, in a heartbeat, avskriver som "åsikter hos folk som inte tänker".

Respektlöst och okunnigt.
  • Nice Girl Wrong Place
    grind skrev 2011-05-16 14:14:03 följande:
    Problemet är att om du är PK överensstämmer dina åsikter med de åsikter som pumpas ut. Därmed tror du bara att du har tänkt men dina åsikter är ett resultat av icke kritiskt tänkande alternativt brist på tankeförmåga.

Vad har det här med Aftonbladet att göra. Det finns politiskt korrekta åsikter som desamma över i stort sett hela världen. Så om du läser Aftonbladet eller tittar på CNN spelar ingen roll. Det är i stort sett liknande politiskt korrekta åsikter som levereras.
    Jag överensstämmer inte mina åsikter med någonting alls. Jag vet heller inte vilka åsikter som "pumpas ut", samhället som det ser ut nu, har sällan varit så varierat och fullt av olika åsikter.

Ah, så jag tror att jag tänkt, men egentligen har jag inte det?
    Du infirar alla mina fördomar, gör inte det, det är så mycket trevligare med ett öppet sinne.

Jag är medveten om att många anser PI och Flaskback som de stora sanningsförmedlarna idag. Det är bara att beklaga att man låst sitt sinne på det viset.

Vad är en PK-åsikt enligt dig?
    Kan du ge ett konkret exempel, eller ännu bättre, en jämförelse?
  • Nice Girl Wrong Place
    grind skrev 2011-05-16 14:20:40 följande:
    Som jag skrev i inlägget ovan är det inte enskilda PK-åsikter som behöver vara ett tecken på en icke tänkande person. Om en person däremot enbart har politiskt korrekta åsikter är det ett tecken på att personen inte tänker.

Även politiskt inkorrekta åsikter kan vara ett tecken på icke tänkande eftersom vad som är politiskt korrekt och inkorrekt varierar mellan olika kulturer. Men samma sak gäller där. Den som har åsikter som är helt in enlighet med den kultur denne lever i tänker inte. 
    Fast så skrev du ju inte först.
    Du skrev "Det är bara idioter som är PK".
  • Nice Girl Wrong Place
    grind skrev 2011-05-16 14:28:45 följande:
    Går inte att ge ett exempel eftersom det gäller ett helt paket. En tänkande individ kan komma fram till en enstaka åsikt som överensstämmer med det politiskt korrekta. Men om denne gör det varje gång är det rätt tydligt att denne inte tänker eftersom de åsikter som är politiskt korrekta är vinklade för att passa samhällspordningen. De politiskt korrekta åsikterna är ett sätt för makten att få folket att agera på rätt sätt.
    Såklart att det går att ge exempel på en åsikt som avviker från det politiskt korrekta om man tänker efter lite.
    Med tanke på att du sa;
    ."...eftersom den som tänker alltid kommer fram till åsikter som avviker från det politiskt korrekta."
  • Nice Girl Wrong Place
    grind skrev 2011-05-16 14:41:22 följande:
    Ja, förr eller senare gör denne det.

Kom faktiskt på en politiskt korrekt åsikt som bara en idiot kan tro på. Åsikten att kön bara är en social konstruktion.

Mycket bra exempel på det jag talade om. Det är en skapad åsikt som inte ens de som fabricerat tror på men genom att sprida den och få människor att tro det kan man få människor att agera på ett sätt som gynnar den politiska agenda. 

Marx talade om religionen som ett opium till folket. I vår sekulariserade tid finns detta opium kvar men i annan klädnad. 
    Ok.
  • Nice Girl Wrong Place
    grind skrev 2011-05-16 14:50:34 följande:
    Så du håller med mig?
    Ok kanske var fel uttryckt av mig.
    Jag noterade mest.
    Jag håller med dig i åsikten du tog upp, hade väntat mig en annan åsikt så jag har inte så mycket att säga.
    Ditt påstående är ganska starkt och jag tror inte du kan backa upp det speciellt mycket längre än så.
  • Nice Girl Wrong Place
    MammaG skrev 2011-05-16 17:40:56 följande:
    Det finns en dold komik här, och det är att med tanke på hur attityderna utvecklas i samhället i dagsläget så kommer inom en mycket snar framtid vi som idag ses som politiskt korrekta att vara politiskt inkorrekta. Men jag kan ta det också
    Exakt.
Svar på tråden Hur PK är du?