Inlägg från: grind |Visa alla inlägg
  • grind

Hur PK är du?

Fick 1 rätt. Med andra ord är det här testet inget vidare! ;)

• grind
    TheCoopers skrev 2011-05-16 13:54:55 följande:
    Ja men PK är ju ett sorts svärord nu ..

VÅGA VARA PK ! säger jag
    Bara idioter som är PK. Det visar att de inte har tänkt.
  • grind
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-16 14:02:55 följande:
    Allright.
    Det där är ju så dumt sagt att jag inte ens vet vart jag ska börja.
    Men så är det. PK är de åsikter som förmedlas via media varje dag. Den som inte tänker utan bara okritiskt tar allt till sig blir PK rakt igenom. 
  • grind
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-16 14:10:48 följande:
    Nej - så är det inte.
    Vad som är lite kul, är att alla som propsar på att de inte är PK har full koll på vad "medierna" säger.
    Du visar ju kass tankeverksamhet själv, när du generaliserar på detta viset.
    Mina åsikter ses säkert som PK, men de är inget resultat av mediebilder eller vad som är "rätt" att tycka.
    Det är åsikter jag samlat på mig genom liverfarenhet, yrke, studier, resor, möten med människor, det är så mina uppfattningar om saker och ting föds.
    Sedan kommer sådana som du och menar att detta minsann tyder på att jag blint följer Aftonbladet. En tidning jag öht inte läser.
    Jag är inte intresserad av någon kvällspress alls.
    BBC World tycker jag är en ganska trevlig nyhetskälla. Al Jazeera känns lite biased, likaså CNN.
    Annars finns det bibliotek med böcker, människor att diskutera med, en hel verklighet att låta sig omfamnas av.
    Och ut ur detta föds åsikter som sådana som du, in a heartbeat, avskriver som "åsikter hos folk som inte tänker".

Respektlöst och okunnigt.
    Problemet är att om du är PK överensstämmer dina åsikter med de åsikter som pumpas ut. Därmed tror du bara att du har tänkt men dina åsikter är ett resultat av icke kritiskt tänkande alternativt brist på tankeförmåga.

Vad har det här med Aftonbladet att göra. Det finns politiskt korrekta åsikter som desamma över i stort sett hela världen. Så om du läser Aftonbladet eller tittar på CNN spelar ingen roll. Det är i stort sett liknande politiskt korrekta åsikter som levereras.
  • grind
    Sheldon skrev 2011-05-16 14:13:44 följande:
    Genomtänkta åsikter kan vara PK eller inte. Det betyder inte rätt eller fel. Men det är lika korkat att vägra vara PK som att vara PK av gammal vana. De flesta tänkande människor är sannolikt lite både och.
    Ja, exakt. Varför en tänkande person har såväl politiskt korrekta som politiskt inkorrekta åsikter.

Det är den som enbart har politiskt korrekta åsikter som inte tänker. 
  • grind
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-16 14:17:45 följande:
    Jag överensstämmer inte mina åsikter med någonting alls. Jag vet heller inte vilka åsikter som "pumpas ut", samhället som det ser ut nu, har sällan varit så varierat och fullt av olika åsikter.

Ah, så jag tror att jag tänkt, men egentligen har jag inte det?
    Du infirar alla mina fördomar, gör inte det, det är så mycket trevligare med ett öppet sinne.

Jag är medveten om att många anser PI och Flaskback som de stora sanningsförmedlarna idag. Det är bara att beklaga att man låst sitt sinne på det viset.

Vad är en PK-åsikt enligt dig?
    Kan du ge ett konkret exempel, eller ännu bättre, en jämförelse?
    Som jag skrev i inlägget ovan är det inte enskilda PK-åsikter som behöver vara ett tecken på en icke tänkande person. Om en person däremot enbart har politiskt korrekta åsikter är det ett tecken på att personen inte tänker.

Även politiskt inkorrekta åsikter kan vara ett tecken på icke tänkande eftersom vad som är politiskt korrekt och inkorrekt varierar mellan olika kulturer. Men samma sak gäller där. Den som har åsikter som är helt in enlighet med den kultur denne lever i tänker inte. 
  • grind
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-16 14:23:10 följande:
    Fast så skrev du ju inte först.
    Du skrev "Det är bara idioter som är PK".
    Ja, det menar jag också eftersom den som tänker alltid kommer fram till åsikter som avviker från det politiskt korrekta. 
  • grind
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-16 14:26:19 följande:
    Kan du ge ett exempel?
    Går inte att ge ett exempel eftersom det gäller ett helt paket. En tänkande individ kan komma fram till en enstaka åsikt som överensstämmer med det politiskt korrekta. Men om denne gör det varje gång är det rätt tydligt att denne inte tänker eftersom de åsikter som är politiskt korrekta är vinklade för att passa samhällspordningen. De politiskt korrekta åsikterna är ett sätt för makten att få folket att agera på rätt sätt.
  • grind

För dem "rätt" sätt ska sägas.

• grind
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-16 14:34:38 följande:
    Såklart att det går att ge exempel på en åsikt som avviker från det politiskt korrekta om man tänker efter lite.
    Med tanke på att du sa;
    ."...eftersom den som tänker alltid kommer fram till åsikter som avviker från det politiskt korrekta."
    Ja, förr eller senare gör denne det.

Kom faktiskt på en politiskt korrekt åsikt som bara en idiot kan tro på. Åsikten att kön bara är en social konstruktion.

Mycket bra exempel på det jag talade om. Det är en skapad åsikt som inte ens de som fabricerat tror på men genom att sprida den och få människor att tro det kan man få människor att agera på ett sätt som gynnar den politiska agenda. 

Marx talade om religionen som ett opium till folket. I vår sekulariserade tid finns detta opium kvar men i annan klädnad. 
  • grind
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-16 14:49:48 följande:
    Ok.
    Så du håller med mig?
  • grind

Logic. Du har uppenbarligen inte förstått mitt inlägg. Läs om.

• grind
    Tummelisa skrev 2011-05-16 15:27:20 följande:
    Finns de som inte tänkt och säger "man kan inte säga negerbollar, det är inte rätt" och kallas PK

Sen finns det de som inte tänkt och säger "jag kallar det negerbollar om jag vill" och stolt lägger till "jag är inte PK"

Och sen kan man tänka "för mig är neger inget skällsord, utan bara en praktisk benämning för mörkhyade människor med krulligt hår. De flesta jag umgås med som är just negrer har heller inget emot att kalla negerbollar för chokladbollar". Tänkt och inte PK

Men sen kanske jag tänker steget längre att "kanske finns det ändå en del som ser ordet neger som ett skällsord även om inte jag gör det. Som med sig bär historien om det förslavade diskriminerade folket och som blir sårade av att höra ordet negerboll." Jag har aldrig varit förtryckt på det viset och kan inte sätta mig in i hur de känner. Däremot vet jag att det är förhållandevis lätt för mig att lära om mig till att kalla bollarna för just chokladbollar och egentligen spelar det mig ingen som helst roll om jag kallar dem chokladbllar i stället. Att kalla dem negerbollar bara för att hävda min rätt vore bara barnsligt. PK, men ändå genomtänkt åsikt, eller vad säger du grind?
    Ja, jag har samma inställning i den frågan.
  • grind
    Tummelisa skrev 2011-05-16 21:34:27 följande:
    Så alltså kan man ha PK-åsikter trots att man tänkt kritiskt och inte saknar tankeförmåga?
    För så lät det inte på dig i tidigare inlägg. Obestämd
    Finns väl ingen människa som inte har en PK åsikt. De jag syftar på som saknar tankeförmåga är de som bara har politiskt korrekta åsikter, eller snarare de som enbart har åsikter som överenstämmer med det 'politiskt korrekta' i deras omgivning.  

• grind
    LindaMJ skrev 2011-05-16 22:48:23 följande:
    jaha då är jag väldans politisk korrekt jag hade 4 rätt
    Inga problem alls. Det är kvinnligt att vara politiskt korrekt. 
  • grind
    MammaG skrev 2011-05-16 23:14:32 följande:
    ja, det är ju dokumenterat att vi har en större tendens att solidarisera oss med andra än vad män har. Om det sedan är inlärt spelar ingen roll, det är en bra egenskap
    Nja, ibland, ibland inte. Det är därför det behövs både män och kvinnor eftersom vi kompletterar varandra bra.
  • grind
    pluvdo skrev 2011-05-16 23:28:00 följande:
    0 av 5 fick jag. Varför skriver du "de" i frågor och "dom" i svar? Det stör mig.

Liksom

Det finns de som fasar över islams intåg i det sekulariserade väst - Dom är uppmärksamma och vi bör lyssna på dom som har koll.

?!

Det heter de eller dem alternativt dom eller dom. Inte de och dom.
    Din egen svenska är inte direkt något att skryta med.

"Liksom" ?

Låter som en fjortis på bete. 
Svar på tråden Hur PK är du?