• Tygtiiger

Hur lång tid tog det innan underlivet kändes helt återställt efter förlossningen?

Mycket mer än tio veckor eftersom jag ammade. När man ammar är man oftast mycket torrare i slidan och då känns ju ärr efter klipp/bristningar mycket mer.

Jag kände mig öm och svullen i några dagar och var väl ordentligt ihopläkt efter ett par veckor. Men musklerna var uttänjda i flera månader (märkte jag när jag provade att hoppa studsmatta efter ett par månader ).

Efter ett år, när jag inte ammade utan hade mina vanliga hormoner, märkte varken jag eller min man någon skillnad annat än att jag har ett ärr om man tittar efter efter ett klipp.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    Minnie7 skrev 2011-05-17 16:22:23 följande:
    Önskar jag hade fått den infon innan förlossningen.
    Men vet du, man förändras som mest av att ha varit gravid. Bäckenbottenmuskulaturen luckras upp och försvagas av hormonerna och tyngden, underlivet växer och omformas under graviditeten, framfallsrisk etc är densamma oavsett om man fött vaginalt eller inte - så egentligen skulle du ha fått infon innan graviditeten. Och det är ett ok pris att betala för barn. Så ska man inte glömma att knipövningar och TID rättar till det mesta - precis som med de övriga kroppsliga förändringarna så tar det nio månader att förändras inför en förlossning, då är det ändå ok att det tar några månader att förändras efter också!!
  • Tygtiiger
    Minnie7 skrev 2011-05-17 16:48:17 följande:
    Fast risken för framfall ökar vid stort barn, lång och utdragen förlossning samt krystvärkar över 1 timme- enligt litteraturen. Skulle jag däremot bli gravid igen så skulle framfallet troligen förvärras. Så, det skulle jag aldrig våga.

Å andra sidan får även nunnor framfall (ja, jag är en evig optimist!).

Det låter på dig som om det var rätt så nyligen som du födde barn? Kan du inte ge det ett par år innan du bestämmer dig för om du kan tänka dig att bli gravid igen? För mig tog det två år innan jag plötsligt vaknade en morgon och kände att nu är det ok - NU kan jag bli gravid igen. Nu är det hyfsat läkt och återställt, inte bara i underlivet utan i hela kroppen, fogar och fettsammansättning och muskler och tuttar. Men vi valde att vänta ännu längre - jag är gravid med mitt andra barn och stora sonen är sex år. Jag kände verkligen en enorm skillnad i kroppen när det gått ett par år och tänker mycket på det när jag träffar andra som har bara något år mellan barnen, hur orkar de fysiskt? Då har jag ändå haft lätta graviditeter (och förlossningen sist tog 24 timmar med klipp och klocka men var ändå tämligen okomplicerad efteråt.)!

• Tygtiiger

Lavish: om ni inte provade med glidmedel, så gör det. Mycket glidmedel. Östrogenbristen gör slemhinnorna jättetorra!

Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes helt återställt efter förlossningen?