• Madicken och Lisabeth

Ni som kör minibuss...

Ni som kör minibuss, vilken bilmodell kör ni och är ni nöjda med den? Hur många får plats och hur är bagageutrymmet? Andra för och nackdelar?

• Svar på tråden Ni som kör minibuss...
  • belse

Har en mb vito, e bara fem sitsig men ett enormt lastutrymme och det gillar jag, älskar min bil!!!

• crazy mom

Det finns massa Sharaner ute till försäljning i olika prisklasser. Vi valde en automat. Jag tycker att det är nice när man fipplar och grejar med barnen under körningen.  De är lite ovanligare men finns. =)

Som någon skriver så är Sharan, Galaxy och Alhambra i princip likadana.

Tips. Kolla så den har rails på taket så du enkelt kan ha en takbox. Skönt att få upp packning på taket och luftigare i bilen...

• Laura03

För mig är inte vw sharan eller Crystler Grand Voyager någon minibuss. De har inget bagage och har tryckt ihop så många säten som möjligt i en lite större bil.
    Själv kör vi en Renault trafic just nu. Bagaget är enormt. Behöver inte fälla barnvagnen. Vi har plats för nio personer och vi är sju i familjen. Helnöjd!!!.

Vi har haft MB vito innan med 6 säten i, men de rostar nått enormt, Crystler Grand voyagern var för liten för tog vi med vagnen fanns det inget packutrymme kvar och man fick packa vid fötterna. Väldigt irriterande.

• Trillingar på gång

Ska ni ha med er fem barn hade jag helt klart satsat på en riktig minibuss. Annars finns det inte en chans att få med sig vagn och bagage. VW Sharan räknas inte som minibuss i mina ögon.

• mandelblomma
    Trillingar på gång skrev 2011-05-15 16:20:36 följande:
    Ska ni ha med er fem barn hade jag helt klart satsat på en riktig minibuss. Annars finns det inte en chans att få med sig vagn och bagage. VW Sharan räknas inte som minibuss i mina ögon.
    Likväl har det varit en bra familjebil för oss med fem barn :)
  • Laura03

Mandelblomman.

Likväl en familjebil. Ja det är det om man inte ska ha med barnvagn och packning. Att köpa en bil och sedan vara tvunget att kompletera med en takbox för att man inte får med sig allt säger ju vem som helst att de valt fel bil till ändamålet. Vi hade en crystler grand voyager och åkte vi till ICA Maxi med hela familjen 2 vuxna och 5 barn och barnvagn så fick vi inte plats med matkassarna i bagaget och då veckohandlar jag bara, utan fick packa vid barnens fötter. Alltså är bilen för liten. Nu har vi en renault trafic och jag kör in vagnen utan att fälla den och jag får plats med hur mycket packning som helst brevid vagnen i bagaget. Komfort vill man ha när man köper bil och jag vill ha det till alla i min familj och det får de inte om de ska ha packning kring fötterna.

• mandelblomma
    Laura03 skrev 2011-05-15 18:23:05 följande:
    Mandelblomman.

Likväl en familjebil. Ja det är det om man inte ska ha med barnvagn och packning. Att köpa en bil och sedan vara tvunget att kompletera med en takbox för att man inte får med sig allt säger ju vem som helst att de valt fel bil till ändamålet. Vi hade en crystler grand voyager och åkte vi till ICA Maxi med hela familjen 2 vuxna och 5 barn och barnvagn så fick vi inte plats med matkassarna i bagaget och då veckohandlar jag bara, utan fick packa vid barnens fötter. Alltså är bilen för liten. Nu har vi en renault trafic och jag kör in vagnen utan att fälla den och jag får plats med hur mycket packning som helst brevid vagnen i bagaget. Komfort vill man ha när man köper bil och jag vill ha det till alla i min familj och det får de inte om de ska ha packning kring fötterna.
    alltså vi har ingen takbox utan har vagnen i bilen med fem barn.
    Jag vill helt enkelt inte ha en sån stor bil av flera skäl, utan klarade oss också bra med den vi hade :)
    Nu skulle jag iofs inte samla hela familjen till maxi och storhandla med alla fem barn, det var lätt i vår situation att låta bli det.
    Har man behov av det ändamålet så köper man säkert en annan större bil såklart.
    Det framkommer inte i ts hur många de är.
  • Madicken och Lisabeth

Nu måste jag kasta mig in med en fråga, vi tittade på en Renault trafic idag, jag upplevde att det var så ont om utrymme mellan stolsraderna att vi inte skulle få plats med bilbarnstolarna på den bakre raden. Då menar jag inte att ungarna hade fått ont om plats vid fötterna utan det såg helt enkelt omöjligt ut att med stödpinnar och allt vad bakåtvända stolar har, trycka in dem där på sin plats.

Hur har ni de  bakåtvända bilstolarna placerade?

• Madicken och Lisabeth

Vi kommer bli sju i familjen. Jag, min man, en femåring, en fyraåring, en tvååring och så väntar vi tvillingar. (Skulle bara avrunda med en liten fyra....det blev två...kan hända vem som helst) Så tre bakåtvända bil barnstolar och två bälteskuddar, en vagn och några matkassar behöver få plats helst utan takbox...

• Laura03

Lilla Karin

Jag har besafe izi kid 3 isofix.
    Isofix funkar tyvärr bara på mittenplatsen i mittenraden och den är ju den klart största bilbarnstolen på marknaden men plats får den definitivt. Ska du ha bakåtvända bilstolar så köp de som spänns fast med bälte. För då kan du ha dem på alla platser där bak och även längst ut där framme. Nu blir ju stolsplatsen längst in i mittenraden låst pga att vi har isofixstolen måste sitta i mitten. Men vi är inte i behov av den platsen om vi inte skjutsar kompisar men då får de klättra. Jag är jättenöjd med Renault Trafic och vi har fem barn i åldrarna 16-1 år. Om du inte har bilbarnstolar att prova i bilen när ni är och tittar på den så provåk den i nån timma säg att ni måste få prova med bilbarnstolar. Kör till första bästa affär som säljer bilbarnstolar och prova. Man ska va nöjd när man köper bil.
    Och jag är supernöjd!

Svar på tråden Ni som kör minibuss...