Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

Ni som kör minibuss...

WV Sharan 7sits.
    Varit mycket nöjd med den men nu ska den säljas i sommar.

• mandelblomma
    Madicken och Lisabeth skrev 2011-05-14 18:32:14 följande:
    Okej, du som ska sälja, var bor du undrar min man och varför skall den säljas?
    familjens tonåringar ( i synnerhet 18 åringen) åker sällan med längre så bilen är för stor helt enkelt.
    Den har gått 7000 mil bara och är i kanonskick, en -05
  • mandelblomma
    Madicken och Lisabeth skrev 2011-05-14 18:42:34 följande:
    Vi bor i Trollhättan.
    Nära Stockholm, så det är en bit :)
  • mandelblomma
    Trillingar på gång skrev 2011-05-15 16:20:36 följande:
    Ska ni ha med er fem barn hade jag helt klart satsat på en riktig minibuss. Annars finns det inte en chans att få med sig vagn och bagage. VW Sharan räknas inte som minibuss i mina ögon.
    Likväl har det varit en bra familjebil för oss med fem barn :)
  • mandelblomma
    Laura03 skrev 2011-05-15 18:23:05 följande:
    Mandelblomman.

Likväl en familjebil. Ja det är det om man inte ska ha med barnvagn och packning. Att köpa en bil och sedan vara tvunget att kompletera med en takbox för att man inte får med sig allt säger ju vem som helst att de valt fel bil till ändamålet. Vi hade en crystler grand voyager och åkte vi till ICA Maxi med hela familjen 2 vuxna och 5 barn och barnvagn så fick vi inte plats med matkassarna i bagaget och då veckohandlar jag bara, utan fick packa vid barnens fötter. Alltså är bilen för liten. Nu har vi en renault trafic och jag kör in vagnen utan att fälla den och jag får plats med hur mycket packning som helst brevid vagnen i bagaget. Komfort vill man ha när man köper bil och jag vill ha det till alla i min familj och det får de inte om de ska ha packning kring fötterna.
    alltså vi har ingen takbox utan har vagnen i bilen med fem barn.
    Jag vill helt enkelt inte ha en sån stor bil av flera skäl, utan klarade oss också bra med den vi hade :)
    Nu skulle jag iofs inte samla hela familjen till maxi och storhandla med alla fem barn, det var lätt i vår situation att låta bli det.
    Har man behov av det ändamålet så köper man säkert en annan större bil såklart.
    Det framkommer inte i ts hur många de är.
  • mandelblomma
    Laura03 skrev 2011-05-19 09:04:57 följande:
    Mandelblomman
    Åker ni aldrig på semester utflykter, handlar, shoppar med alla barnen?
    vi har tre tonåringar och de är ju liksom sällan med på det sättet då vi åker bil hela familjen.
    Om vi åker hela familjen ex ut till morfar på julafton så får vi ju plats.
    Och om vi skulle handla med alla barnen - händer alltså inte- så får vi ju plats med det med :)
  • mandelblomma
    mandelblomma skrev 2011-05-19 09:13:09 följande:
    vi har tre tonåringar och de är ju liksom sällan med på det sättet då vi åker bil hela familjen.
    Om vi åker hela familjen ex ut till morfar på julafton så får vi ju plats.
    Och om vi skulle handla med alla barnen - händer alltså inte- så får vi ju plats med det med :)
    ja alltså vi har tre tonåringar och två små :)
  • mandelblomma
    Laura03 skrev 2011-05-19 11:43:03 följande:
    Mandelblomman

Ok men vi har barn i åldrarna 16, 14, 11, 8 och 1år och jag vill ha plats den dagen vi åker på semester så vi slipper knö ihop oss.
    Jag vill inte att barnen ska behöva ha semesterpackningen vi fötterna och sitta med fötterna uppe vid rump höjden och knäna vid hakan. Men vi är ju olika och gör olika saker och har olika behov.
    Därför rekommenderar jag en familj med mer än 4 barn att skaffa en riktig minibuss med utrymme.
    klart man ska köpa en bil efter sina egna behov, har väl aldrig sagt annat :)
    Men många jag känner som har bil/buss i storlek Sharan har fyra barn och klarar sig jättebra.
    Beror kanske på fler saker, hur man bor, vart man brukar åka ( bilsemeester till Spanien hela familjen eller kanske flyger man  dit i stället)
    Hur stor vagn man har, behöver man ens vagn osv.

Vi har som sagt var fem barn och känner nu att den till och med är för stor för oss då de älsta sällan följer med i bilen när vi åker allihopa och då vi gör det så ryms vi utan att sitta knökade. En större buss skulle helt enkel vara för stor för oss :)
Svar på tråden Ni som kör minibuss...