Inlägg från: Savant |Visa alla inlägg
  • Savant

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Jag tror ju dum som jag är att det går att behandla i den mening att det går att ändra en pedofils värderingar och däregenom stoppa nya övergrepp.
    Har själv varit sexmissbrukare och gått "för långt" i mina vanliga heterosexuella kontakter.. alltså tänt på mer och mer avancerade saker. Med svensson värderingar och kärlek har jag övervunnit mina issues och tänder genuint på helt andra saker idag.
    Homosexuella kan låta bli att agera på sina drifter och jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårare att avsäga sig det, bara för att man har prövat. Om man tror att det är fel så kan man nog låta bli.
    Så varför skulle det vara svårare för pedofiler? De kanske blir avskärmade från samhällets värderingar i fängelset och att det blir svårare att hålla sig till lag och moral, därmed svårare att hålla fast vid sina "nyerövrade" värderingar, men det är en annan sak.
    Det finns så många dåliga föräldrar som förstör sina barn för livet precis som en pedofil gör så jag tycker att "dödsstraff" åsikterna är väldans enkelriktade här på föräldraforumet =)
    En sak är i alla fall glasklar, men ska inte komma ut från fängelset om man har den minsta skuld kvar till samhället. Samma rättigheter och skyldigheter som den nästa.

Jag skulle nog reagera ändå... som svar på frågan. Hålla korpgluggarna öppna, kanske förtala personen med någon annan granne osv. men ändå vara medveten om att jag är ute på djupt vatten.

• Savant
    Leo1961 skrev 2011-05-17 23:55:26 följande:
    Jag hade spridit informationen till alla jag träffat på och jag hade hållit ett jävligt vakande öga på personen i fråga samt talat om för mina barn att den här människan skall man undvika, aldrig prata med och aldrig komma i närheten av. Någonsin!

Vidare hade jag mycket väl kunnat tänka mig att ha ett "förebyggande samtal" med personen i fråga, där jag pedagogiskt och mycket tydligt förklarat för denne vilka konsekvenserna kommer att bli om han så mycket som tittar åt mina barn.

Och de hade blivit mycket grava! Vi snackar medeltida påföljder här!

Såg för övrigt Uppdrag Granskning som jämförde Kalifornien och Sverige när det gällde påföljdsfrågan för pedofiler. Efter avtjänat straff får pedofilerna en fotboja med gps-sändare som gör att deras rörelser kan övervakas av motsvarigheten till våran frivårds/övervakar-myndighet. Dessa kunde när som helst  stanna personen på gatan, visitera och utföra husrannsakningar mm i syfte att säkerställa att inget finns som indikerar att pedofilen fortsätter med sin "verksamhet". Detta som kontrast till Sverige, där pedofiler när som helst släpps på fri fot i vilket bostadsområde som helst -och grannarna får inget veta.

Jag vill mena att jag skiter i att detta kränker integriteten hos pedofilen. Han är en slav under sina perversa lustar och kan vara fullständigt livsfarlig för omgivande barn med ytterst allvarliga konsekvenser som följd. Det finns ingen vetenskapligt säkerställd metod att bota pedofiler heller, så för min del får man gärna låsa in dem på tid och evighet. Oskyldiga barn skall inte riskera att "komma i vägen" för en sådan person bara för att dennes integritet skall skyddas. Det finns en massa lagar som skyddar barn för allt möjligt och jag ser ingen som helst anledning till varför man inte skall skydda dem även mot pedofiler! Det handlar om barn, barn som inte kan skydda sig eller värja sig mot en vuxen predator. Det handlar om deras liv!
    Du förvirrar nog pedofiler med kriminella, hör man i ditt inlägg.
  • Savant
    Leo1961 skrev 2011-05-18 03:20:04 följande:
    Vad menar du? Förutsättningarna i TS är att pedofilen har gjort sig skyldig till flera grova övergrepp och är dömd för detta. Är man inte att betrakta som kriminell då, eller? Du gör mig förvirrad....
    Jovars det var hela min poäng (aka pedofiler är inte automatiskt kriminella för sin läggning,) men det kändes som att du lämnade saken i ditt sista stycke med att "pedofilen är en slav under sina perversa lustar och kan vara fullständigt livsfarlig för omgivande barn med ytterst allvarliga konsekvenser som följd" osv.
    Men jag kanske missförstod.
  • Savant

är det olagligt att titta på barn på lekplatsen överhuvudtaget ?

Allt jag säger är för att provocera och jag står inte får någonting som jag skriver, eller ?
  • Savant
    stresss skrev 2011-05-20 16:33:26 följande:
    Man vet att personer som har begått sexuella övergrepp mot barn har en mycket hög återfallsrisk, och persoligen så sparar jag min medkänsla till de drabbade barnen.
    ..för att förhindra att de själva växer upp och går i samma spår.. ?
    Allt jag säger är för att provocera och jag står inte får någonting som jag skriver, eller ?
  • Savant
    Nikkili skrev 2011-05-21 23:54:02 följande:
    Har man sunt förnuft så gör man det man kan för att skydda sina barn och dit hör att inte bo granne med en pedofil som har begått brott!
    du menar väl allmänt, någon som har begått brott ? Tar en fylletur med bilen och bam, ett barn mellan stänkskärm och hjul.. eller knarkisen som tappar/ kastar påsen i ren nojja i busken vid lekplatsen osv.
  • Savant
    Plutteli skrev 2011-05-23 00:02:56 följande:
    Ja, och det är ju jävligt mycket lättare att akta sina barn för de man vet om än de man inte vet om. Bor en dömd på andra sidan gatan vet man ju det och lär ju knappast skicka över ungarna tid för att se på film eller hur?
    Man ska kanske inte skicka dit barnen på film överhuvudtaget, om man inte känner personen i fråga.
  • Savant
    SweeneyTodd skrev 2011-08-02 23:12:22 följande:
    Det är inte en läggning, det är en parafilli.
    Det var lite min poäng..
    Jämför inte kriminella med psykiskt sjuka och sist men inte minst om man inte agerar på lustarna så är de varken sjuka eller kriminella.
    Sen kan man undra varför en majoritet (?) av män tänder på små asiatiska flickor, 18 år som ser ut som 12 för oss...
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?