Inlägg från: ForReal |Visa alla inlägg
  • ForReal

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Här och nu skrev 2011-05-15 22:15:09 följande:
    En person som utnyttjats sexuellt har nog med att läka från det.
    Håller med! Har varit med om liknande så snälla, 
    Kojbe skrev 2011-05-15 22:04:07 följande:
    Nej men om jag förstått rätt är du inte 14 längre....Har du egna barn du vill ska råka ut för det du gjorde?
    Enda sätter o få stopp på någon som gör andra illa är att anmäla det för förr el senare hamnar de bakom lås och bom.
    Ursäkta men du har inte ett dugg rätt att kalla oss som blivit utsatta för medskyldiga. Är du helt från vettet eller? Tror du inte vi hade berättat om det varit så jävla lätt att bli trodd? Snälla, skippa skitsnacket om du inte själv varit med om det. Och efter man fyllt 25 så kan han dessutom inte bli dömd, tro mig jag har faktiskt berättat för polisen efter det men så är det. Punkt.
  • ForReal
    Här och nu skrev 2011-05-16 07:53:04 följande:
    Tack för det! Inboxa mig gärna om du vill prata om det.
    Tack :)
  • ForReal
    Kojbe skrev 2011-05-16 21:08:42 följande:
    Nej det är tråkigt att samhället väljer *mörka* gång på gång o tom anklagar ofrren för att vilja förstöra *suck* allt för att slippa ta itu med problemen o erkänna det finns något problem.
    Nej de kommer ju inte sluta för de blir anmälda men om fler vågar anmäla så måste de ju ta till sig det är något fel på personen ifråga om mer än en vågar säga ifrån o nej det är absolut inte lätt för någon som är offer för något sådant för just det faktum att det brukar vara någon nära bekant el släkting gör ju det hela ännu mer oförståbart o man har enorma skuld och skamkänslor på trots av man är offret och inte förövaren. Sjukt men sant.

Därför JAG väljer säga att JAG hade gjort vad jag kunnat för att se till den personen fick ett levande helvete  om jag hade fått veta någon var ett så lågt sjukt kräk rätt el inte det är vad jag skulle göra..

Och men det är DITT val, men det är inte så du har uttryckt dig tidigare öht. Då har du sagt att man ska anmäla annars är man medskyldig om fler utsätts, det står verkligen så i ditt inlägg och det får jag ju gå på.

Jag berättade tillslut för min familj vilket jag ångrar djupt idag... jag gjorde det av just den anledningen att jag kände mig "dum" som inte berättade, trots att jag visste att det inte skulle mottas särskilt bra. Det gjorde det inte heller och några hot och telefonterror-år senare kan jag konstatera att allt blev värre och gubben går fri. Säg därför aldrig åt någon som blivit utsatt att det är deras skyldighet att anmäla, det kan ofta bli värre för många men bättre för ingen.

Och nej polisen kommer inte hålla ögonen på denne person bara för att den får anmälningar, det funkar liksom inte så. Bevis eller så är man oskyldig, och det är ju så ett rättssamhälla bör vara trots allt.

• ForReal
    Kojbe skrev 2011-05-18 10:07:41 följande:
    Du tolkar det som du vill ja....
    När jag skrev ang medskyldighet är när man vet någon gör något olagligt inte bara en utan flera ggr och man inte anmäler då anser jag man är medskyldig i de kan få fortsätta med det de gör.

Jag tolkar det som jag vill? Jag tar dig bara på orden du skriver, kan inte läsa något annat. Skulle jag tolka dina ord i inlägget ovan skulle det betyda att du anser att t ex jag är medskyldig om denne man utnyttjat andra barn. Det är ett otroligt starkt uttalande att göra om ett barn, för det är ju faktiskt det dem som blir utsatta för pedofiler är.

Men då tycker du alltså att det i ALLA fall är bäst att anmäla, trots att det inte finns några bevis (dvs. anmälan är värdelös och endast för statistik, man ska inte inbilla sig att man kan fälla någon med ord) och offret garanterat kommer få ett helvete? Jag vill seriöst jättegärna att du svarar på det, och motiverar det.

Ska jag också tolka det som att alla barn förstår och vet vad som har hänt? För det är ju en förutsättning för att de ska kunna anmäla. Så måste säga att det faller liksom redan där, tyvärr.

Det med inte bara en utan flera gånger förstår jag inte, hur menar du? Att en gång är ingen gång? Jag blir förvirrad.

Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?