Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

Amningspuckel, vad är det? (längd+vikt)

Amningspuckeln brukar synas på kurvan när man slutar amma eller om barnet börjar gå och kurvan vänder neråt (barnet håller sig fortfarande på en bra kurva, det är inet så att vikten dalar). Då blir det som en puckel på kurvan. Jag slutade amma för snart 1 månad sen och dottern har ingen puckel på sin kurva än. Hon är 13 månader.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Mellanmjölkens land skrev 2011-05-13 18:34:00 följande:
    Jag som hoppaes att puckeln skulle inträffa snart... Har räknat lite på hur stor hon kommer vara när och det är lätt skrämmande även om hon nu börjar följa alla kurvor istället för att skjuta rakt genom dem!
    Krake skrev 2011-05-13 17:18:08 följande:
    Hahaha, eller sa menas den kutiga hallningen man gärna far av att amma i nagra manader Förlat, inget svar pa din fraga, det var bara den associationen jag fick till rubriken
    Vissa barn går upp mycket hela tiden men bara för att de gör det behöver det inte betyda att de går upp massor varje månad. Jag har haft 2 stora barn och dottern vägde mer än storebror då hon ammade dygnet runt. Sonen gav jag napp på nätterna när han var 4 månader för att jag ville sova. Hon vägde 11 kg när hon var 10 månader och gick upp stadigt dessa månader. Nu när hon är 13 månader har hon bara ökat 210 g men hon följer sin kurva och kryper och går så hon rör sig betydligt mer nu.  
  • helene306
    Mellanmjölkens land skrev 2011-05-14 11:06:57 följande:
    Skönt att hon kanske inte hamnar på den streckade 3e kurvan över det normala... 1-2 kurvor över räcker alldeles utmärkt!

Följer hon kurvan hon är på nu så kommer hon väga ca 10kg vid 6 mån. Kan tänka mig att hon blir lite tung att bära omkring på då!
    Träning Tänk vilka armmuskler du kommer få
  • helene306
    Mellanmjölkens land skrev 2011-05-15 12:56:51 följande:
    Tänk hur ont i ryggen man kommer få!
    Jo tack, jag vet Hade en bebis som vi vande vid att ha i famnen när hon skrek på nätterna. Ett tips är att inte vänja vid att vara i famnen hela tiden så skonar man ryggen. Och gör magövningar. Är man svag i magen får man ont i ryggen. Plankan är guld!
  • helene306
    Mellanmjölkens land skrev 2011-05-15 18:34:10 följande:
    Hur gör man för att undvika det? Hon skriker om vi lägger ner henne! Nån enstaka gång kan hon sova själv eller sitta i babysittern en stund men långt ifrån alltid
    Er dotter är så liten och då är det nära de vill vara så man får helt enkelt acceptera att det är så. Med tiden kommer det ge sig och hon kommer kunna ligga längre stunder själv och sitta i babysittern. Vi hade vår dotter mellan oss i sängen tills hon började krypa (runt 7 månader) och då började hon även rulla runt i sängen så det var bara att ta fajten och få henne att sova i spjälsängen. Jag ammade henne till sömns och rullade sen försiktigt ur sängen. Vaknade hon ammade jag igen. Ibland kunde maken gå in och lugna och få henne att somna om. Små barn vill ha närhet. Så är det bara. Tycker du det är jobbigt skulle jag i din sits försöka mer med sjalen även om hon är varm av sig.
  • helene306
    Mellanmjölkens land skrev 2011-05-15 21:06:09 följande:
    Hon är alltså såpass varm att hon blir blöt av svett på natten trots att hon bara har ett lakan över sig. Det är inte ovanligt att vi måste byta pjamas på henne eftersom den gamla är genomsur!
    Låt henne sova utan pyjamas. Vi låter dottern sova i body, har aldrig haft pyjamas på henne. Hon blir också väldigt varm och jag är varm av mig och svettas mycket men jag har aldrig haft problem med detta när jag haft henne i sjal. Jo, på Ullared när vi stod i kassan och hon var arg och skrek och jag blev stressad, då blev vi aningens röda båda två
Svar på tråden Amningspuckel, vad är det? (längd+vikt)