• Cecci78

3 bilbarnstolar/bälteskuddar i baksätet - hjälp!

ska ni åka långt o sen hyra bil eller varför kan ni inte använda de stolar o bil ni har?

En 3-åring på bälteskudde är ju rena mardrömmen, då hade jag ärligt avstått från den semestern men det är ju jag det som är "fanatiker". Det är ju inte ens säkert att bältet håller kvar barnet om något skulle hända, risken är att en så liten flyger ur, det är inte gjort för så små barn. Med rätt stolar funkar v70 till 2 bakåtvända o en framåt bältesstol som är det ni bör ha.

jag inbillar mig att besaft tar ganska mycket plats. Till 3-åringen hade jag valt en Britax Two Way eftersom det är den bakåtvända du kan använda längst och sen pusslat med de andra stolarna utifrån det. Det borde ju funka med er Hi Way till minsta och sen en smal bältesstol. Britax Adventure tar inte så mycket plats.

• Cecci78
    Cecci78 skrev 2011-05-12 19:15:09 följande:
    ska ni åka långt o sen hyra bil eller varför kan ni inte använda de stolar o bil ni har?

En 3-åring på bälteskudde är ju rena mardrömmen, då hade jag ärligt avstått från den semestern men det är ju jag det som är "fanatiker". Det är ju inte ens säkert att bältet håller kvar barnet om något skulle hända, risken är att en så liten flyger ur, det är inte gjort för så små barn. Med rätt stolar funkar v70 till 2 bakåtvända o en framåt bältesstol som är det ni bör ha.

jag inbillar mig att besaft tar ganska mycket plats. Till 3-åringen hade jag valt en Britax Two Way eftersom det är den bakåtvända du kan använda längst och sen pusslat med de andra stolarna utifrån det. Det borde ju funka med er Hi Way till minsta och sen en smal bältesstol. Britax Adventure tar inte så mycket plats.
    besafe...
  • Cecci78
    jeffe skrev 2011-05-13 23:44:19 följande:

Tack för era svar och tips på lämpliga placering och stolar.

Några kommentarer - vi ska till England och att ta med vår bil dit blir väldigt dyrt och resan tar flera dygn...så vi kommer att behöva en hyrbil. Har frågat flera firmor och de säger att många av deras bilar har inte nyckelavstängning av krockkudden och även om vi ber att få en sådan bil så kanske de inte har en sådan inne när vi behöver den.

Jag tycker självklart också att säkerheten är viktig och jag sätter absolut inte ett av barnen i framsätet med airbag. Ibland tror jag vi svenskar är lite väl överbeskyddande dock och man kanske får ta en liten risk då man är på semester. Tänk bara på att i hela resten av Europa (utom norden) så sitter 2åringar i framåtvända stolar. Och när vi 70-talister växte upp var det inte många som hade bilbarnstol och man kunde i princip sitta helt obältad i bagageutrymmet....
    Ska man hyra bilstol av bilfirman så finns bara babyskydd, framåtvänd bilstol (upp till 4år) eller bälteskudde att välja mellan så det är ju ingen höjdare. När jag kollade på att hyra en större bil så skulle det kosta typ 5000kr extra för en vecka vilket känns lite mycket, vi är ju trots allt en "vanlig 3-barnsfamilj".

Hemma, i vår egen bil, följer jag naturligtvis alla regler med åldersgränser och bilbarnstolar.

Någon som vet om Biltemas bältesstol/kudde kan vara ok för en resa? De ser smala ut (på bild), verkar hyfsat lätta och är ju billiga. (Inget jag skulle välja "till vardags", men de är ju trots allt testade &  godkända)

jo fast de 2-åringarna sitter ju framåt med internbälten, det är för att bilens bälten inte sitter som de ska på en så liten, det är ganska troligt att barnet glider ur bältet när det är så litet. Ska ni sätta framåt hade jag i så fall tyckt det är bättre med internbälten eftersom barnet då i alla fall sitter kvar i stolen o bältena (men dåligt alternativ båda förstås tyvärr...)
Svar på tråden 3 bilbarnstolar/bälteskuddar i baksätet - hjälp!