• annika11

Föröldrarutbildning inför adoption

Hej är det någon som vet om det finns någon norm om hur länge man ska behöva vänta innan utbildningen börjar? Hur länge fick ni andra vänta innan ni fick börja?

• Svar på tråden Föröldrarutbildning inför adoption
  • Indian29

vet inte.....
    hoppas nån kan ge dig svar
    ha en bra kväll
    mvh
    diana som leverades med jumbojet 1986

• Nånting

Tror inte att det finns, för det brukar variera väldigt mellan olika kommuner. Vi fick börja direkt, ingen kö eller väntan. Men så bor vi i Gbg och här är det kurser igång nästan hela tiden.

• annika11

okej här måste vi vänta tills vi är 12 anmälda dom kan tänka sig att starta när vi är 10 men då får vi betala en högre kursavgift just nu är vi 8 och det har vi varit ett tag vi har väntat i 7 månader nu.

• Nånting

Så himla segt. Det enda med all väntan som är bra är ju att man samlar kötid.

• annika11

ja det är ju en fördel vi har stått i kö i dygt 2 år så det hadde varit kul att få köra igång nu.

• en glad
    annika11 skrev 2011-05-11 19:44:56 följande:
    ja det är ju en fördel vi har stått i kö i dygt 2 år så det hadde varit kul att få köra igång nu.
    Ställ krav på kommunen att anvisa er till en annan godkänd utbildning - en som finns!
  • annika11

ja jag har funderat på det om det inte har hänt något tills efter semestern kruxet är att då får vi åka 10-20 mil vid varje tillfälle. dom har redan samlat ihop vårat län med 2 andra kommuner för att det ska gå fortare men tydligen så hjälper inte det.

• en glad
    annika11 skrev 2011-05-11 20:23:58 följande:
    ja jag har funderat på det om det inte har hänt något tills efter semestern kruxet är att då får vi åka 10-20 mil vid varje tillfälle. dom har redan samlat ihop vårat län med 2 andra kommuner för att det ska gå fortare men tydligen så hjälper inte det.
    Nä, det drabbar nog många just nu, att det är så få sökande att det är svårt att få igång grupper. Många reser långa sträckor för att komma igång ....
  • annika11

Det hjälpte tydligen att gnälla lita här. för nu när jag öppnade min mail så hadde jag fått från vår kursledare att det verkar som att vi kör igång i juni.

• supertrouper

Vad bra att det äntligen är på gång!

Vi fick flera startdatum väldigt snart, fick dock vänta 2 mån på att hitta ett som passade med makens arbetsschema. Men då bor vi i Stockholm i en kommun som samarbetar med 5 andra kommuner.

Tror det är sagt att anvisningen av utbildning samt start av utredning ska ske "skyndsamt", sen kan man nog tolka skyndsamt väldigt olika.

• VickiLee

Jag lade brevet på lådan på torsdagen, dagen efter på fredag ringde dom och erbjöd oss kursstart på tisdagen den kommande veckan.............gick förvånande snabbt:) Vi bor i Stockholm.

• TomMon

Vi väntade kanske 2 månader. Ett par på den kursen körde ca 40 mil enkel resa för att deras egen kommun var seg. Nu hade vi kursen under 2 helger, så de bodde på b

• Kitten

I vår kommun har de ingen utbildning (haninge) utan vi blve hänvisade till Stockholms stad!  och det gick jätte snabbt typ 2 veckor från att vi anmälde oss. Vi gick tillsammans med Vicki Lee här ovan

Bästa behållningen var deltagarna, kvinnan som höll i utbildningen var.......inte så stor behållning

• Nelly02

Då kommunen har som krav att alla som vill/ska adoptera ska ha gått en godkänd föräldrautbildning så är varje kommun skyldiga att hänvisa till en godkänd föräldrarutbildning.

Vi bor i en mindre kommun i västsverige och kommunen vi bor i har tidigare år gått ihop med närliggande kommuner och haft gemensam föräldrautbildning. De senaste åren har det varit minskast intresse av att gå kursen och de har haft svårt att fylla utbildningen. Anmälde oss i november om att vi vi ville gå kursen och en vecka innan kursen skulle starta (slutet av Januari) fick vi meddelande om att kursen skulle starta trots att det var för få sökande. På grund av att det blivit minskat intresse så kommer de som fortsättningsvis ska gå kursen bli hänvisade till Göteborg, tio mil bort från vår kommun.

• annika11

Nu har vi efter månader av väntan äntligen börjat kursen, kan säga att jag blev väldigt positivt överaskad kursen kommer att gå mycket djuppare in än vad vi trodde tror bara att det är nyttigt så att vi blir riktigt förberreda för utredningen.

• TomMon

Annika11: ja, vi kände också att den övervägande gav oss en hel del. Även om mannen hade lite svårt för alla "lekar" (värderingsövningar)! :)

Svar på tråden Föröldrarutbildning inför adoption