• Sofie 87

När började era prematurer gå?

Har tvillingflickor som föddes i v.29! Vägde då 1140 resp 1280 gr! Nu är de 15 månader och väger 7,5 resp 8,5 kg! De reser sig upp och går runt när man håller de i händerna men de verkar inte vara så intresserade av att släppa taget och gå själva ännu! Och självklart får det ta den tid det tar, men undrar mest när era prematurer började gå. Vet ju att det oftast tar längre tid för prematurer att gå, men man blir ju alltid nojig över småsaker.

• Svar på tråden När började era prematurer gå?
  • bananflugan82

Mina killar kom i vecka 32+5, har alltid varit lite "efter" det dom ska kunna så som prematurer kan vara, ena pojken började sitta själv vid 9 månader, andra killen ännu senare. Stora killen (som varit först med allt) började gå med stöd vid 11 månader, men går nu själv hela tiden sen två veckor tillbaks. Lilla killen är på gång han med, han går mer och mer själv nu också. Dom är 16 månader idag. Fram tills för kanske en månad sen var dom knappt ens intresserade av att gå om man höll dom i händerna.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • bäbbä

Min son föddes i v.34+0. Han släppte taget och gick själv 2 dagar efter sin 1-års dag men kan fortfarande inte resa sig upp själv från sittande, inte ens med stöd. Jämfört med andra barn upplever jag han som stelare och inte alls lika smidig i kroppen och med balansen.

• bäbbä
    bäbbä skrev 2011-05-15 11:02:15 följande:
    Min son föddes i v.34+0. Han släppte taget och gick själv 2 dagar efter sin 1-års dag men kan fortfarande inte resa sig upp själv från sittande, inte ens med stöd. Jämfört med andra barn upplever jag han som stelare och inte alls lika smidig i kroppen och med balansen.
    Ska tillägga att han är snart 15 månader
  • bananflugan82
    bäbbä skrev 2011-05-15 11:02:15 följande:
    Upplever också mina som lite stelare och svårare med balansen. Det tog lång tid innan dom kunde sitta ordentligt i sina matstolar utan att tippa frammåt t.ex. Dom satt bättre utan stöd innan dom satt riktigt bra i stolen!
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Stuck In Time

Min dotter började gå vid 1 år okorrigerat (Föddes v.32+2). Dock hoppade hon över krypandet! Obestämd

• bäbbä
    Stuck In Time skrev 2011-05-18 21:13:54 följande:
    Min dotter började gå vid 1 år okorrigerat (Föddes v.32+2). Dock hoppade hon över krypandet! Obestämd
    Min son kan fortfarande inte krypa!
  • dubbelmamma0310

vår son föddes v 24, var 14 mån (okorr) när han lärde sig sitta, gick när han var 22 mån (okorr). Idag är han 8 år och mår väl, du får gärna inboxa.

• wao

Jag har trillingkillar som föddes i v 29, de lärde sig gå när de var ca 17 månader. De var lite sena med allt fram till åtminstone 3 års ålder.  Nu fyller de fyra om en vecka och verkar ha kommit ikapp med det mesta förutom att de pratar otydligt för sin ålder. De är även lite mindre till växten fortfarande.

Svar på tråden När började era prematurer gå?