• Ninni68

Fler än vi som delar på föräldraledigheten? Vilka reaktioner får ni från omgivningen??

Vi delade veckorna ganska stor del av båda föräldraledigheterna. Med ettan planerade vi så eftersom jag är egenföretagare utan anställda och inte hade lust att starta om helt från början igen (vilket jag hade behövt om jag hade varit ledig på heltid i 9-12 månader). Men vi insåg ju ganska snart hur bra det var att dela föräldraledigheten tidigt, så med tvåan försökte vi se till att maken var hemma ännu mer i början. Hon föddes i början av maj och då var jag ledig på heltid och maken jobbade ungefär halvtid fram till midsommar då han fick på semester i sex veckor. Och efter det började vi dela veckorna.

Maken har dock haft minst fyra månader på heltid eftersom han har fått lönepåslag för upp till fyra månader på just heltid. Och jag har haft ungefär 3-5 månader på heltid så det är väl ungefär halva föräldraledigheten som vi har delat veckorna.

Vi fick aldrig några negativa reaktioner.

• Ninni68

Vi delade veckorna från cirka tre månader med båda barnen. Jag delammade båda, ettan pga inledande amningsproblem, tvåan enbart av praktiska skäl. Men de fick inte så mycket ersättning när jag var på jobbet. Med ettan hade jag fortfarande kontoret hemma så då tog jag bara paus när han skulle amma, och det var bara om jag var ute på jobb som han fick ersättning. Med tvåan hade jag flyttat ut kontoret, men då pumpade jag två gånger om dagen och maken hämtade flaskan på väg till/från dagis. Om det inte räckte fick hon ersättning.

Svar på tråden Fler än vi som delar på föräldraledigheten? Vilka reaktioner får ni från omgivningen??