Inlägg från: Hoppetossan79 |Visa alla inlägg
  • Hoppetossan79

Fler än vi som delar på föräldraledigheten? Vilka reaktioner får ni från omgivningen??

Hej

Vi har en kille på 3,5 år och en kille på 6 månader.

Både jag och mannen har roliga, intressanta jobb som vi inte gärna är borta ifrån på heltid.
    Därför har vi bestämt oss för att dela veckan i två delar och helt enkelt ta 50% var. Detta verkar störa folk i vår omgivning..... Jag förstår inte hur det kan uppfattas som negativt att vi delar lika?
    För mig innebär det att jag får " det bästa av båda världar", hemmamys med barnen och en intressant jobbvardag. Samtidigt får barnen vara med pappa också.  Guld tycker vi!

Har ni upplevt något liknande?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Fler än vi som delar på föräldraledigheten? Vilka reaktioner får ni från omgivningen??
  • Hoppetossan79
    Pluto i Malmö skrev 2011-05-08 19:48:04 följande:
    Så har vi det inte. Men båda tar sin del av föräldrarledigheten (dock med undantag att mannen jobbar under danska regler och jag kommer ha ca 2 månader mer än honom). Vid ett ev barn nummer två har jag stora planer om att vi delar precis som du och din man gör. Tänker att det skulle alla må bra av - inkl våra arbetsplatser...
    Jag kan verkligen rekommendera att dela på veckorna som vi gör. Det är hur bra som helst!
    Blir dock väldigt förvånad över att vissa tycker att det är konstigt.... Mår inte barnen bra av att vara med sina pappor? För oss är detta verkligen en optimal lösning men vissa verkar tycka "det är fult" att tycka om sitt jobb och vilja sata på både barn och karriär...
  • Hoppetossan79

Suverän lösning moggleif! Vi gjorde samma med barn nummer 1. Nu när han är äldre och gått på dagis saknar han sina kompisar för mycket för att "bara" vara hemma med lillebror och någon av oss.

• Hoppetossan79
    Flina78 skrev 2011-05-14 13:36:28 följande:
    Jag var hemma knappt 6 månader med sonen. Jag trivs med att vara på mitt jobb. Vissa personer tittade konstigt på mig när jag sa hur gammal sonen var när jag började jobba. De blev liksom helt tysta. Sen fick jag tillägga "ja hans pappa är ju hemma med honom så har är inte ensam på dagarna. En del svarade, ja så kan man ju göra. Precis som att det aldrig slagit dem in att pappan kan vara hemma innan barnet blir ett år.

Jag mådde hur bra som helst av att få börja jobba igen. Håller med dig TS, man får det bästa av båda världar. Dessutom jobbar jag treskift och är inte borta speciellt mkt på dagtid.
    Låter som om ni hittat en bra lösning! Jag förstår att du är hemma mycket dagtid om du jobbar skift. Då får ni ju en massa tid tilsammans som familj. Helt suveränt!

Vi tycker båda att vår lösning innebär att vi båda får mer kvalitetstid med barnen. DET är fantastiskt tycker vi.
  • Hoppetossan79

Med barn nummer 1 började vi dela efter 1 år. Då sa vi båda- detta ska vi göra tidigare nästa gång!

Med barn nummer 2 delar vi från 6 månader.

• Hoppetossan79
    Hoppetossan79 skrev 2011-05-15 20:42:31 följande:
    Med barn nummer 1 började vi dela efter 1 år. Då sa vi båda- detta ska vi göra tidigare nästa gång!

Med barn nummer 2 delar vi från 6 månader.
    Ska kanske tillägga att jag arbetat 50% sedan lillen var 4 månader men då har jag arbetat på kvällar och helger. Skönt att arbeta "på riktigt" nu. 
Svar på tråden Fler än vi som delar på föräldraledigheten? Vilka reaktioner får ni från omgivningen??